22.02.2010

Uke 6

Fredag
Skift D, Formiddag
I dag starta vi forbergstrengen etter stopp. Vi varma derfor tefacid-dysene og kunne begynne å pakke etter noen timer. Vi fikk dessverre problemer med folieringsmaskinen, men det blei bare til at vi måtte kjøre den manuelt.

Vinterferien

I vinterferien jobba jeg fra torsdag i uke 7 til torsdag i uke 8.
I løpet av disse 8 dagene gjorde jeg mye av det samme, og jeg fikk for fult starta på prosjektet. Jeg øvde også mitt andre "prosjekt" til høringa mi, jeg egentlig skulle hatt onsdag uke 8, men blei flytta pga feire.
Det var mye som skjedde hele tida, den ene dagen var citratrøret, fra 3. etasje til 1. etasje, tett, så det var en del Aviform som var blitt lagd uten citrat, men det ordna seg siden vi lagde en batch med ekstremt mye i, så det fikk blanda seg på produksjonstanken.
Vi fikk også problemer med sentrifuga, dette var en av dagene jeg satt inne ved skjermene, så fikk ikke så mye annet enn at den blei spyla før vi fikk starta den igjen.
Flere av dagene var det så få folk på, at jeg hjalp til å pakke hjortetakk, for det er utrolig kjedelig å måtte pakke alle de pallene aleine.
Jeg var også med på pakking av formi og jeg lærer mer og mer om pakkemaskinen, så jeg slipper å ha så mye hjelp når noe går galt.
Siden jeg har om Inndampern i prosjektet mitt, har jeg vært ivrig på å få med meg alt som skjer og må gjøres rundt den ved produksjon. Jeg lærte hvordan å overføre feridg inndampa kafo til 6'ern og hva forholdene er mellom konsentrasjonen av KaFo'n og temperatur er.
Jeg har også være entrevakt to ganger i løpet av ferien. Den første var når de oppdaga at 7'ern hadde brekt røreverk. Det gikk forholdsvis fort fordi det eneste de trengte gjøre var å skru av et blad og skru på et nytt, så da spylte jeg tanken og så på at noen andre blinda røra inn på tanken for å sikre at ingenting kunne komme inn i tanken, mens det var noen der nede.
Den andre gangen var jeg entrevakt på Holdetanken. Den måtte entres fordi røreverket hadde sunktet og var i feil possisjon. Dette tok hele dagen.
Jeg var også med på å fjerne blindinger fra røra over 1'ern. Dette har jeg gjørt før, men det er greit å gjøre det flere ganger for å huske på viktige ting som hms når man utfører jobben. Jeg hadde så klart på meg gummihansker så jeg ikke skulle få syre/lut-sprut på hendene mine. Jeg lærte også at man skal fjerne og løsne boltene på baksiden av flensen først, så om røret har noe i seg, at ikke det skal sprute ut fra flensen når du løsner boltene.
Det var egentlig veldig lærerikt å være på jobb så mange dager etterhverande, for da fikk jeg mer helhet i hva som foregår i fabrikken, for vanlige uker er jeg jo bare der to dager i uka og for ikke med meg alle forandringene.

09.02.2010

Uke 4

Fredag

Skift F, Formiddag

Idag har jeg vert med Fredrik ute. Vi pakka to pall og lagde 30 tomsekker som skulle til asia. Jeg blei også med på å bytte folierull for første gang. Jeg gikk også igjennom noen driftsplaner for blandt annet Aviform.

Torsdag

Skift ?, ..middag

I dag blei det pakka 1 pall, dette fordi roboten blei ødelagt på en eller annen merkelig måte. Jeg så litt på når delen blei sveisa fast igjen. Jeg lærte mer om DP-celler og hvordan de fungerer og hvor jeg kan finne dem rundt i fabrikken. Jeg var også med på å hive 25 kg sekker av pottaske eller potassium eller noe lignende i en silo i 3. etasje. Det er et stoff som er helt forferdelig å puste inn! Du mister rett og slett pusten. Jeg brukte derfor støvmaske, og "spylte" meg med luft etterpå for å forhindre at jeg pusta det inn. Jeg var også på min første HACCPmøte/runde. Vi var først på et møte der en liste/rapport blei gått igjennom, så gikk vi rundt i fabrikken og sjekka om alt på lista var blitt gjort og i så fall la til nye "farer" på lista.

Uke 5

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag hadde vi besøk av en 3. klassing fra Skien. Det var koselig :) Jeg begynte på prosjektet mitt om inndampern, og det er MYE å ha om. Jeg fant ut det i dag. Jeg heiv også på citrat på siloen og var en tur nede på bulken. Vi hadde problemer med en nivåmåler og forriglingene dens, dette løste seg etter hvert, men vi tror grunnen til dens "hallusinasjoner" var fukt. Jeg tok pudderprøva for en gangs skyld, jeg greide så klart å ha glemt den siden forrige gang jeg tok den, men det gjorde ingenting, jeg tok bare å kote ut en ny prøve. Jeg var en del oppe på arkivet å så etter tegninger på pumper og tanken, og fant ut mye greier. Jeg satt også opp høring som blir onsdag i vinterferien.

Torsdag
Skift D, Formiddag
Det var igrunn ikke veldig mye som foregikk, så jeg blei sittende å se på flytskjemaer og forriglingsmatriser hele dagen, i tillegg til vanlig pakking og rutiner. :)