Skift A, Formiddag
I dag satt jeg med Karethe inne foran skjermene. Jeg tok prøve av inndampern og var litt telefondame. Jeg var aleine på kontrollrommet en liten stund, og på den tiden fikk jeg flere telefoner. Det er veldig lærerikt å måtte finne ut av ting aleine, så i dag lærte jeg meg litt teknikk for å finne fram på skjermene når jeg bare har et ventilnummer eller liknende å forholde meg til. Jeg fikk også de formstøpte øreproppene mine i dag, de var utrolig mye bedre enn øreklokkene, for støyen blei borte og jeg hørte hva folk sa! Så det tror jeg hørselen min har godt av. Det blei tett i en av røra til vasketårnet på slutten av dagen, så jeg blei med Bjørn og Kenneth ut for å dampe opp det røret. Det var vanskeligere enn jeg trodde, for det røret vi skulle dampe opp var etter en sirkulasjonskjøler, så etter mye om og men blei det riktige røret varmt. Og vasketårnet fikk sirkulasjonen tilbake.
Torsdag
Lab, Formiddag
I dag var jeg på AN-lab som er laben til Addcon. Der var jeg med Mona, Rune og Malin. Først fikk jeg en omvisning av Rune rundt i laben og ble kort forklart hva de forskjellige apparatene gjorde/ble brukt til. Da Mona og Malin kom, begynte Mona med å ta fosfor-prøve av en av produktene våre. Jeg blei med henne og så framgangsmåten i den type analyse. For å finne mengde fosfor i et stoff bruker vi UV-stråler med en spesiell bølgelengde til å lyse på stoffet. Et spektrofotometer sjekker absorbansen til stoffet. Mona tok absorbansen til en blank prøve(dobbelt demineralisert vann), en standard prøve(produktprøve som har maks fosfor innhold) og en prøve av selve produktet. Til slutt satte hun inn alle tallene inn i en likning og regna ut utifra resultatene. Denne prøva blei godkjent.


Jeg fikk prøve å ta en vannanalyse av Fishform, for å finne vannprosenten i produktet. Dette brukte jeg en titrator til. På laben vår oppe i fabrikken og her på AN-lab bruker vi Karl Fischer titratorer. Så da lærte jeg hvordan jeg skulle bruke den, som jeg også kommer til å få bruk for seinere når jeg skal ta prøver i fabrikken.
Resten av dagen gikk med til å ta utslippsprøver av kloakken fra Formiaten. De har egentlig et helautomatisk apparat som tar disse prøvene, men det var ødelagt så vi måtte ta de manuelt. Nå fikk jeg også hjelpe til. Først destillerte vi en blank prøve og 4 standarder (20, 5, 1 og 0,2 N/l) og titrerte disse med saltsyre. Deretter gjorde vi akkurat det samme med utslippsprøvene. Destilleringa gjorde vi med et destilleringsapparat der vi satte inn prøva i en tut der det blei tilsatt Natriumhydroksid og satte et glass med 1 % borsyre ved den andre tuten og det som da blei destillert fra prøva endte i borsyra som vi så titrerte. Poenget med å gjøre disse prøvene er å gjøre ammonium om til ammoniakk så vi kan måle mengden utslipp.
Labbesøket lærte meg masse og regner med at jeg kommer til å "besøke" dem mer seinere.
I dag var jeg med og pakka i Hjortetakken, siden det kom tankbiler som skulle ha flere produkter her og der, så da måtte Karete og Kenneth hjelpe de. Jeg blei også sittende inne en stund, siden Bjørn måtte ut å hjelpe Nicklas litt, så da fikk jeg styrt ved skjermene litt. På begynnelsen av dagen hadde vi starta en overføring 6ern til 9ern. Men på grunn av et strekk som vanligvis skal være stengt, var åpent så blei Reaktor 2 fylt opp i tillegg. Det er et strekk som ikke er ført opp på skjermene, av en merkelig grunn. Vi brukte lang tid på å finn ut hvordan Kafoen hadde havna i 2ern, for ingen av oss som var på, huska det strekket. Så da blei det til å følge strekkene og se hvor alt havna, og det er et stort prosjekt siden alle rør kan så og si havne over alt. Grunnen til overføringen var at en ventil som skulle være lukket etter en annen overføring, ikke hadde blitt lukket, så da var et ekstra strekk åpent.

I dag var jeg med Thor Helge ute. Vi skifta sipernatstorsekk, dette er et stoff vi ikke bør puste inn fordi det ikke er vannløselig, så det er vanskelig å få ut av lungene igjen. Derfor brukte vi støvmasker når vi gjorde det. Ellers så var det vanlig Formi småsekk, så det blei en del foliering. I tillegg palla vi omigjen en pall som hadde en sekk med hull i. Det var også vanlig sjekkrunde og blei litt rydding på slutten. Jeg tok også prøve av 6ern og Inndampern for å sjekke pHen og tettheten på Kafoen i de tankene. Jeg fikk også satt opp ny skiftplan for neste halvår.
I dag skulle vi legge om fra NDF-kjøring til vanlig Formi-kjøring. Derfor var det stopp i anlegget og vi måtte ta en sjekkrunde fra sentrifuga til pakkeriet. Vi fant ut at det var fortsatt stoff i mixern og kjølern så da måtte vi spyle. Da vi var ferdige med å spyle og skulle starte kjølern fikk vi feilmelding fordi en av "shufflane" satt fast. Dette fordi en skrue hadde kila seg fast mellom veggen inne i kjølern og den ene "shuffelen". Vi prøvde å få den ut, men fikk det ikke til fra utsiden, dette resulterte til at jeg måtte krype opp i kjølern fordi jeg skulle demontere hele "shuffelen" for å få den løs. Jeg blei ventende oppi der fordi Kristoffer måtte hente verktøy, men mens han var borte gikk jeg løs på skruen som var kila fast med en skiftenøkkel og fikk løsna den ved å skru på den. Fin problemløsning :) ellers var jeg med på å overføre fra 7'ern til holdetank og jeg ordna med drenering på 9'ern.
Lørdag
I dag var det vanlig Formi pakking på programmet. Jeg hjalp også Herman med å heise ibcer med Adlox opp i 2. etasje. Jeg begynte også så vidt å finne stoff til innleveringa, men brukte mye tid på å snakke med automatikerne, men det jeg valgte ikke hadde så mye med dette å gjøre likevel.