29.11.2010

Uke 47

Fredag

Skift D, ettermiddag

I dagvar jeg ute med Per. Vi fikk problemer med småsekkpakkern. Vertikalsveisen slurva så det blei hull i toppen av sekken. Dette løste vi med å reingjøre sviseelementene med rødsprit. Vi satte også opp tiden på sveisen for at det skulle bli sterkere sveis. Mange setter opp temperaturen på elementet når sveisene blir dårlige, men Per lærte meg at det hjelper ikke sette opp temperaturen, for da sveiser den hull, mens tida bare forsterker sveisen. Den horisontale krangla litt den også, så da satte vi opp sveisetida og satte temperaturen litt ned, siden vi allerede hadde prøvd med å sette opp temperaturen. Med disse problemene fikk vi også mange vraksekker, disse heisa vi opp i 3. for å ha på siloen igjen. Nina hadde mye å gjøre, så jeg tok oppfølgingsrunda og hjalp Kristoffer med å pakke litt. HMS: Om man heiser opp løse småsekk på paller er det lett at de detter. Derfor er det viktig at man folierer pallen før man heiser den, da unngår man at noen får en sekk i hodet om de ikke er oppmerksomme og at det blir søl og mange kg med produkt som blir kasta.

Torsdag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg halvparten ute og halvparten inne. Da jeg var ute pakka vi 1000 kg storsekk med Formi. Et forrige skift hadde overkjørt storsekkskruen, så det lå en del kg med formi ut over rundt sikta. Dette spadde meg og Kjersti opp og heiv i sumptank for å få løst dette opp. Jeg henta også en prøve under filtratreaktoren og tok en egenvektprøve. Da jeg var inne laga jeg Aviform. Den første batchen kom ikke innafor spec på pHen, så da tilsatte jeg maursyre ut i fra beregningene på pcen, men dette var alt for mye, så da måtte jeg tilsette litt lut også. Fordi jeg tilsatte så mye syre og lut, ble tettheten også uttafor, så da tilsatte jeg mer vann. Oppi alt dette måtte jeg holde et øye med pHen på 7ern og passe på at den ikke gikk for høyt eller for lavt. Jeg fikk også starta sentrifugeringa igjen.

25.11.2010

Uke 46

Fredag

Skift F, formiddag

I dag hivde jeg på mange sekker med pottaske. Jeg fikk også en jobb av Børre med å klistre på etiketter på Antiboil-kannene. Jeg gjorde også litt om på beregningene, siden Leif fant noen feil.

Torsdag

Skift D og E, 12 timer formiddag

I dag gjorde jeg ferdig prosjektet. Jeg blei med Eline opp på arkivet og kikka litt på mixern. Jeg fikk også begynt så smått på olje-prosjektet.

Uke 45

Fredag

Skift F, ettermiddag

I dag var jeg ute med Karete. Begynte med å hive på pottaske i 3. etasje. Så pakka jeg ut storsekk, og det er så deilig iforhold til småsekk! Sentrifuga var litt dum i dag, så gikk opp dit og spyla og starta den. Utplasseringsfolka er her disse ukene, så jeg lærte Michael å pakke. Mens han pakka litt, stroppa og heiste jeg opp en pottaske pall.

Trosdag

Skift F, ettermiddag

I dag satt jeg inne. Det har vært en lite stopp i Formiaten nå, og nå skulle vi starte med Kafo S kjøring. Da måtte jeg fylle inndampern og dampe den. Jeg stoppa inndampinga litt for tidlig så den hadde for lav tetthet, så da måtte det dampes enda litt til. Så fylte jeg 1ern med vaskeløsning og varma coilene. Det som er viktig om man varmer coilene i manuell, så må man passe på temperaturen veldig, siden det kan ikke bli mer enn 100 grader for da går det damp igjennom coilene i stedet og det er ikke det det skal og det er vanskelig og tar tid å få det tilbake til væske. I tillegg overførte jeg lut fra importttanken til T03007, så måtte følge med på det også. Det overførtes GrasAAT essens fra 1104 til 102, men dette gikk så seint at det ikke blei ferdig før jeg ver hjemme. De to bilene med forurensa Aviform kom og tømtes inn på 9ern, så enda et nivå å holde følge med. For at det som inndampes skal bli bra og lage gode krystaller er det viktig at det har riktig tetthet og pH, så jeg måtte passe på pHen og nivået i 7ern og nivået i inndampern. NaFofiltrat fra 2811 gikk til ATF-anlegget, og der skulle nivået helst være 95 % og i i 2801 der filtratet kommer fra og overføres til 2811, skulle nivået helst være 50 %, så måtte passe på at det ikke blie for lite på noen av de, og passe på å overføre i tide. Forberg var ikke helt tørr, heller ikke strengen, så satte på damp til tørkelufta for å få ut siste rest av fuktighet. Dette er viktig når vi skal kjøre Kafo-S, siden Kafo-S er EKSTREMT hygroskopiskt! HMS: bruk alltid vernebriller på laben!

Uke 44

Fredag

Skift D, disp

I dag skreiv jeg om Formi, regngjøring, målinger og reguleringer. Jeg fikk også jobba mer med beregningene siden Hans Ole kom på besøk og gav meg litt hjelp.

Trosdag

Skift D, disp

I dag jobba jeg mesteparten med beregningene og prøvde å få de til å bli riktige. Jeg fant ut at de blei litt bedre da jeg fikk lagt til tafaciden. Jeg kikka også litt på tfsene og tegna en kladd. På slutten av dagen blei jeg med Jan opp til puddersiloen i hjortetakken, for den har gitt fra seg litt maling. Vi tok med et fiberkamera og kikka nedi der ved hjelp av det. Vi fant ikke noe malingflass, så det må komme fra et annet sted.

Uke 43

Fredag

Skift C, formiddag

I dag heisa jeg opp mange paller med NaFo. De skulle i storsekktømmern, og fjernkontrollen til krana er litt krnaglete. Derfor blei jeg gående mye opp og ned trappene for å få dekning og huke av og på sekkene og sette sekkene på plass. Det blei også litt pakking, også stroppa jeg en caldicpall som skulle opp i 3. etasje. Jeg sjekka forberg etter påhiving for å se om stoffet var tørt nok til å sleppes ned i mellomsilon. Porten i hjortetakken var ødelagt, så jeg laminerte noen lapper der det stod "bruksanvisning" til hvordan du skulle bruke den. HMS: Om noe som er kjempe tungt, er det bedre å spørre om litt assistanse enn å ødelegge ryggen!

Torsdag

Skift A, formiddag

I dag pakka jeg som vanlig. Jeg blei også stående å banke inn noen spikre på noen paller, siden sekkene våre blir ødelagte om spikrene ikke er helt slått inn. Jeg fant sikkerhetsdatabladet til Silicone etter mye om og men. HMS: aldir pust inn gass fra smøremiddelsprayflasker, selv om det lukter godt, det kan være kreftkremkallende om du gjør det ofte nok!