Fredag
Skift A, Formiddag
I dag blei jeg lært opp i tapperiet, som er et kompetansemål: eleven skal kunne starte, drifte og stoppe produksjonsenheter og prosesser. Jeg lærte både kanne-tappern og fat-tappern. Fordi vi bruker en gammel kanne-type som tapperiet ikke er designet til, er det nødt til å stå en operatør ved tappern og kvittere alarmer og starte tappinga igjen, nesten kontinuerlig. Aina lærte meg hva jeg skulle gjøre når alle de forskjellige alarmene slo inn. HMS: det som er greit med at tapperiet er helt nytt, er at sikkerhetsutsyret er mindre tungvindt. Så om vi beveger oss innenfor robot-området vil en bevegelses-sensor oppdage dette og stanse roboten, noe som er veldig mye greiere enn å gjerde inn alt så det blir krøkkete.
Fat-tapperiet er ganske så gøy å styre. Her settes en pall med 4 tomme fat på transportrullebåndet, på den første stasjonen skrues korkene av med en pneumatisk korkskruer. Deretter rulles pallen videre til fyllestasjonen, der stiller man inn fatåpningene ved hjelp av en joystick. Etter bekreftelse av de fire åpningene, fylles kannene med ønsket vare ut ifra hvilken tut som er valgt. Til slutt ruller pallen videre til en ny korkskruer, bare at denne skrur omvendt vei og fester korkene igjen. Så sendes pallen ut til stabling i lagerhallen ved siden av tapperiet.
Torsdag
Skift C, Formiddag
I dag var jeg på taf-møte der vi snakka om fremtiden til taf og hvordan det blir med ny taf-klasse til neste år. Nå er det bare å vente spent på om det blir noe taf-klasse neste år.. Jeg var også innom tapperiet og så på dem der og hva de gjorde.

stoffene vi har holdt på med, ikke er særlig bra for huden. Kjersti og meg monterte også spyleslange over småsekksikta, for produktsilon og skruene skulle spyles. Under montering av den støva det mye, og Nina tømte kanner på utsida, så da brukte jeg gassmaske med partikelfilter. Det blei også heising i noen timer, av en del pall med GrasAAT-kanner både ned og opp til 2 etasje. Nina lærte meg å ordne storsekktømmern i ndf-anlegget på slutten av dagen, så da heisa, splitta og trykka jeg på masse greier der en stund.



Jeg fikk prøve å ta en vannanalyse av Fishform, for å finne vannprosenten i produktet. Dette brukte jeg en titrator til. På laben vår oppe i fabrikken og her på AN-lab bruker vi Karl Fischer titratorer. Så da lærte jeg hvordan jeg skulle bruke den, som jeg også kommer til å få bruk for seinere når jeg skal ta prøver i fabrikken.
I dag var jeg med og pakka i Hjortetakken, siden det kom tankbiler som skulle ha flere produkter her og der, så da måtte Karete og Kenneth hjelpe de. Jeg blei også sittende inne en stund, siden Bjørn måtte ut å hjelpe Nicklas litt, så da fikk jeg styrt ved skjermene litt. På begynnelsen av dagen hadde vi starta en overføring 6ern til 9ern. Men på grunn av et strekk som vanligvis skal være stengt, var åpent så blei Reaktor 2 fylt opp i tillegg. Det er et strekk som ikke er ført opp på skjermene, av en merkelig grunn. Vi brukte lang tid på å finn ut hvordan Kafoen hadde havna i 2ern, for ingen av oss som var på, huska det strekket. Så da blei det til å følge strekkene og se hvor alt havna, og det er et stort prosjekt siden alle rør kan så og si havne over alt. Grunnen til overføringen var at en ventil som skulle være lukket etter en annen overføring, ikke hadde blitt lukket, så da var et ekstra strekk åpent.

I dag var jeg med Thor Helge ute. Vi skifta sipernatstorsekk, dette er et stoff vi ikke bør puste inn fordi det ikke er vannløselig, så det er vanskelig å få ut av lungene igjen. Derfor brukte vi støvmasker når vi gjorde det. Ellers så var det vanlig Formi småsekk, så det blei en del foliering. I tillegg palla vi omigjen en pall som hadde en sekk med hull i. Det var også vanlig sjekkrunde og blei litt rydding på slutten. Jeg tok også prøve av 6ern og Inndampern for å sjekke pHen og tettheten på Kafoen i de tankene. Jeg fikk også satt opp ny skiftplan for neste halvår.
I dag skulle vi legge om fra NDF-kjøring til vanlig Formi-kjøring. Derfor var det stopp i anlegget og vi måtte ta en sjekkrunde fra sentrifuga til pakkeriet. Vi fant ut at det var fortsatt stoff i mixern og kjølern så da måtte vi spyle. Da vi var ferdige med å spyle og skulle starte kjølern fikk vi feilmelding fordi en av "shufflane" satt fast. Dette fordi en skrue hadde kila seg fast mellom veggen inne i kjølern og den ene "shuffelen". Vi prøvde å få den ut, men fikk det ikke til fra utsiden, dette resulterte til at jeg måtte krype opp i kjølern fordi jeg skulle demontere hele "shuffelen" for å få den løs. Jeg blei ventende oppi der fordi Kristoffer måtte hente verktøy, men mens han var borte gikk jeg løs på skruen som var kila fast med en skiftenøkkel og fikk løsna den ved å skru på den. Fin problemløsning :) ellers var jeg med på å overføre fra 7'ern til holdetank og jeg ordna med drenering på 9'ern.
Lørdag
I dag var det vanlig Formi pakking på programmet. Jeg hjalp også Herman med å heise ibcer med Adlox opp i 2. etasje. Jeg begynte også så vidt å finne stoff til innleveringa, men brukte mye tid på å snakke med automatikerne, men det jeg valgte ikke hadde så mye med dette å gjøre likevel. 
vanskeligheter med å få den opp av silpotta. Sila var full av krystaller og plastbiter. Plastbitene fordi de som har splitta storsekkene har vært slurvete med å få et ren kutt, så biter av storsekken har kommet ned i produktet. Krystallene fordi det har stått og blitt kald, så stoffet har krystallisert seg. Bare overføringen er noe i seg selv, siden det ikke er en spesiell ventil som skal lukkes eller åpnes, men bare snu treveisventilene i en retning.
og meg med mine magiske fingre fiksa det etter at både Kåre og Kenneth hadde sliti med å få det til en stund. :D