12.12.2010

Uke 49

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag blei jeg lært opp i tapperiet, som er et kompetansemål: eleven skal kunne starte, drifte og stoppe produksjonsenheter og prosesser. Jeg lærte både kanne-tappern og fat-tappern. Fordi vi bruker en gammel kanne-type som tapperiet ikke er designet til, er det nødt til å stå en operatør ved tappern og kvittere alarmer og starte tappinga igjen, nesten kontinuerlig. Aina lærte meg hva jeg skulle gjøre når alle de forskjellige alarmene slo inn. HMS: det som er greit med at tapperiet er helt nytt, er at sikkerhetsutsyret er mindre tungvindt. Så om vi beveger oss innenfor robot-området vil en bevegelses-sensor oppdage dette og stanse roboten, noe som er veldig mye greiere enn å gjerde inn alt så det blir krøkkete.

Fat-tapperiet er ganske så gøy å styre. Her settes en pall med 4 tomme fat på transportrullebåndet, på den første stasjonen skrues korkene av med en pneumatisk korkskruer. Deretter rulles pallen videre til fyllestasjonen, der stiller man inn fatåpningene ved hjelp av en joystick. Etter bekreftelse av de fire åpningene, fylles kannene med ønsket vare ut ifra hvilken tut som er valgt. Til slutt ruller pallen videre til en ny korkskruer, bare at denne skrur omvendt vei og fester korkene igjen. Så sendes pallen ut til stabling i lagerhallen ved siden av tapperiet.

Torsdag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg på taf-møte der vi snakka om fremtiden til taf og hvordan det blir med ny taf-klasse til neste år. Nå er det bare å vente spent på om det blir noe taf-klasse neste år.. Jeg var også innom tapperiet og så på dem der og hva de gjorde.

06.12.2010

Uke 48

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag fortsatte jeg på prosjektet og gjorde meg nesten ferdig. Jeg var også litt "løpegutt" siden anlegget var litt trøblete. Så banka noen ganger på buffer, spylte sentrifuga fordi buffer var full og nivåalarmen ikke slo ut. Jeg tok også noen prøver av "prosjektolja" mi, silicone, på laben. Tok pH og regna ut egenvekta. Fordi silikonen er så oljete, måtte jeg reingjøre alt av utsyret jeg hadde brukt på laben veldig grundig. Jeg sjekka også pH-målern om den viste riktig. Så da brukte jeg buffere på 10,01 og 7,01 og målte disse. pH-målern viste 0.03 for lite på begge bufferne. Jeg tok også en prøve av 6ern.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag jobba jeg mer med prosjektet. Jeg tok også oppfølgingsrunda siden nina var opptatt, som forresten er et av kompetansemåla i læreplanen: "gjennomføre systematisk forebyggende vedlikehold av utstyr". Så var det pakking av 1000 kg storsekk. Schenkvekta gikk litt skeivt, så da lærte jeg hvordan man strammer det. Jeg heiste også opp en citratpall og vrakpall til 3. etasje. På veste kai var det fylling av båt med Aviform, så måtte ta en prøve av tanken.

Fredag

Skift D, Formiddag

 I dag pakka Per og jeg Formi. Begynte med å reingjøre sveiseelementene, så disse ikke skulle lage hull i sekkene. Halvveis skulle vi bytte til africa-print, men printerskjermen er ødelagt, så da måtte vi vente til automatikerne hadde fiksa opp i det. I mens fjerna jeg Sipernat fra under begerverket og bytta også sipernatsekken. Så tok jeg ukesprøver av 6ern. Hans Ole kom innom en  tur og hjalp meg litt med prosjektet.

29.11.2010

Uke 47

Fredag

Skift D, ettermiddag

I dagvar jeg ute med Per. Vi fikk problemer med småsekkpakkern. Vertikalsveisen slurva så det blei hull i toppen av sekken. Dette løste vi med å reingjøre sviseelementene med rødsprit. Vi satte også opp tiden på sveisen for at det skulle bli sterkere sveis. Mange setter opp temperaturen på elementet når sveisene blir dårlige, men Per lærte meg at det hjelper ikke sette opp temperaturen, for da sveiser den hull, mens tida bare forsterker sveisen. Den horisontale krangla litt den også, så da satte vi opp sveisetida og satte temperaturen litt ned, siden vi allerede hadde prøvd med å sette opp temperaturen. Med disse problemene fikk vi også mange vraksekker, disse heisa vi opp i 3. for å ha på siloen igjen. Nina hadde mye å gjøre, så jeg tok oppfølgingsrunda og hjalp Kristoffer med å pakke litt. HMS: Om man heiser opp løse småsekk på paller er det lett at de detter. Derfor er det viktig at man folierer pallen før man heiser den, da unngår man at noen får en sekk i hodet om de ikke er oppmerksomme og at det blir søl og mange kg med produkt som blir kasta.

Torsdag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg halvparten ute og halvparten inne. Da jeg var ute pakka vi 1000 kg storsekk med Formi. Et forrige skift hadde overkjørt storsekkskruen, så det lå en del kg med formi ut over rundt sikta. Dette spadde meg og Kjersti opp og heiv i sumptank for å få løst dette opp. Jeg henta også en prøve under filtratreaktoren og tok en egenvektprøve. Da jeg var inne laga jeg Aviform. Den første batchen kom ikke innafor spec på pHen, så da tilsatte jeg maursyre ut i fra beregningene på pcen, men dette var alt for mye, så da måtte jeg tilsette litt lut også. Fordi jeg tilsatte så mye syre og lut, ble tettheten også uttafor, så da tilsatte jeg mer vann. Oppi alt dette måtte jeg holde et øye med pHen på 7ern og passe på at den ikke gikk for høyt eller for lavt. Jeg fikk også starta sentrifugeringa igjen.

25.11.2010

Uke 46

Fredag

Skift F, formiddag

I dag hivde jeg på mange sekker med pottaske. Jeg fikk også en jobb av Børre med å klistre på etiketter på Antiboil-kannene. Jeg gjorde også litt om på beregningene, siden Leif fant noen feil.

Torsdag

Skift D og E, 12 timer formiddag

I dag gjorde jeg ferdig prosjektet. Jeg blei med Eline opp på arkivet og kikka litt på mixern. Jeg fikk også begynt så smått på olje-prosjektet.

Uke 45

Fredag

Skift F, ettermiddag

I dag var jeg ute med Karete. Begynte med å hive på pottaske i 3. etasje. Så pakka jeg ut storsekk, og det er så deilig iforhold til småsekk! Sentrifuga var litt dum i dag, så gikk opp dit og spyla og starta den. Utplasseringsfolka er her disse ukene, så jeg lærte Michael å pakke. Mens han pakka litt, stroppa og heiste jeg opp en pottaske pall.

Trosdag

Skift F, ettermiddag

I dag satt jeg inne. Det har vært en lite stopp i Formiaten nå, og nå skulle vi starte med Kafo S kjøring. Da måtte jeg fylle inndampern og dampe den. Jeg stoppa inndampinga litt for tidlig så den hadde for lav tetthet, så da måtte det dampes enda litt til. Så fylte jeg 1ern med vaskeløsning og varma coilene. Det som er viktig om man varmer coilene i manuell, så må man passe på temperaturen veldig, siden det kan ikke bli mer enn 100 grader for da går det damp igjennom coilene i stedet og det er ikke det det skal og det er vanskelig og tar tid å få det tilbake til væske. I tillegg overførte jeg lut fra importttanken til T03007, så måtte følge med på det også. Det overførtes GrasAAT essens fra 1104 til 102, men dette gikk så seint at det ikke blei ferdig før jeg ver hjemme. De to bilene med forurensa Aviform kom og tømtes inn på 9ern, så enda et nivå å holde følge med. For at det som inndampes skal bli bra og lage gode krystaller er det viktig at det har riktig tetthet og pH, så jeg måtte passe på pHen og nivået i 7ern og nivået i inndampern. NaFofiltrat fra 2811 gikk til ATF-anlegget, og der skulle nivået helst være 95 % og i i 2801 der filtratet kommer fra og overføres til 2811, skulle nivået helst være 50 %, så måtte passe på at det ikke blie for lite på noen av de, og passe på å overføre i tide. Forberg var ikke helt tørr, heller ikke strengen, så satte på damp til tørkelufta for å få ut siste rest av fuktighet. Dette er viktig når vi skal kjøre Kafo-S, siden Kafo-S er EKSTREMT hygroskopiskt! HMS: bruk alltid vernebriller på laben!

Uke 44

Fredag

Skift D, disp

I dag skreiv jeg om Formi, regngjøring, målinger og reguleringer. Jeg fikk også jobba mer med beregningene siden Hans Ole kom på besøk og gav meg litt hjelp.

Trosdag

Skift D, disp

I dag jobba jeg mesteparten med beregningene og prøvde å få de til å bli riktige. Jeg fant ut at de blei litt bedre da jeg fikk lagt til tafaciden. Jeg kikka også litt på tfsene og tegna en kladd. På slutten av dagen blei jeg med Jan opp til puddersiloen i hjortetakken, for den har gitt fra seg litt maling. Vi tok med et fiberkamera og kikka nedi der ved hjelp av det. Vi fant ikke noe malingflass, så det må komme fra et annet sted.

Uke 43

Fredag

Skift C, formiddag

I dag heisa jeg opp mange paller med NaFo. De skulle i storsekktømmern, og fjernkontrollen til krana er litt krnaglete. Derfor blei jeg gående mye opp og ned trappene for å få dekning og huke av og på sekkene og sette sekkene på plass. Det blei også litt pakking, også stroppa jeg en caldicpall som skulle opp i 3. etasje. Jeg sjekka forberg etter påhiving for å se om stoffet var tørt nok til å sleppes ned i mellomsilon. Porten i hjortetakken var ødelagt, så jeg laminerte noen lapper der det stod "bruksanvisning" til hvordan du skulle bruke den. HMS: Om noe som er kjempe tungt, er det bedre å spørre om litt assistanse enn å ødelegge ryggen!

Torsdag

Skift A, formiddag

I dag pakka jeg som vanlig. Jeg blei også stående å banke inn noen spikre på noen paller, siden sekkene våre blir ødelagte om spikrene ikke er helt slått inn. Jeg fant sikkerhetsdatabladet til Silicone etter mye om og men. HMS: aldir pust inn gass fra smøremiddelsprayflasker, selv om det lukter godt, det kan være kreftkremkallende om du gjør det ofte nok!

25.10.2010

Uke 42

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag hjalp jeg til i Hjortetakken siden Nina hadde fri. Jeg gikk derfor runda aleine i dag. Jeg huska til og med alt: undertykk på ferdigvaresilo, reingjøre nedfallet i Forberg, reingjøre PT100-element i avtrekket til Forberg, dybde, bredde og tid på schenkvekta, dyser ok?, undertrykk i produktkjøler, mengde pudder i produktkjøler, puddermengde under begerverk, lot nr. på puddersekk og folie, vekt av pudder mengde og vekt av kopp med formi. HMS: passe på luke i rekkverk ved heising, at den er minst mulig åpen. Produktbytte så 3ern fylte vi med vann, slange fra toppen av holdetank. Dette varmer vi opp og overfører til holdetank for å vaske den også. I pakkinga gikk det hull på en del sekker fordi en av sylinderne i pakkern ikke var smørt godt nok, så etter disse var smørt med fett, så gikk det fint. Dette gjorde så vi måtte palle om noe paller.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg inneoperatør. Det var Formi og Aviform prod i formiaten. Hjortetakken måtte stoes, så det blei en del alarmer å kvittere og temperaturer å holde styr på i tillegg til den vanlige drifta. Aviform produksjonen er i full gang, så der gikk det i ett. Det blei fullt i produkttanken her oppe, så jeg måtte overføre til tanken på Vestre Kai. Jeg lagde ny batch med formi på 3ern. Sentrifuga slo seg ut noen ganger på grunn av høyt nivå i buffer. En måte å hindre dette er å skru ned omdreiningstallet til slurrypumpa, så det kommer mindre slurry til sentrifga. Men dette blei ikke nødvendig etter et par batch-stopp. Sentrifuga slår seg ut når nivået i buffer kommer opp i sentrifuga. Dette skal egentlig ikke skje, men høytnivå-målern i buffer er defekt, så da skjer dette om det går for lang tid mellom hver gang noen er oppe å banker for å sjekke nivået.

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag kom Hans Ole og Herman på besøk. Jeg forklarte hva vi lagde og Hans Ole hjalp meg litt med beregningene til prosjektet. Da Hans Ole dro, gav jeg Herman en omvisning i fabrikken, da jeg forklarte prosessene. Han hjalp meg med å måle mengde kjølevann ut av produktkjølern, ved at han holdt en klokobling med slange innat en rørstuss med en tørklebit som pakning, mens jeg holdt andre enden av slangen og tok tida det tok å fylle en 10 liters bøtte med vannet som kom ut. Så var jeg med Nina på runda igjen. HMS: Når man fjerner pudder fra under begerverket er det viktig at man har på støvmaske, siden pudderet er dårlig løselig i vann og blir i lungene.

Høstferien

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag gikk jeg runda med Nina. På vårt skift er det vanligvis Nina som tar runda, mens på de andre skifta jeg er med, er det uteoperatøren som tar den. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg må lære meg denne. Jeg jobba også litt mer med prosjektet, jeg skreiv litt om rengjøring, vedlikehold, materialer og mengder. Jeg leste også litt mer i arkivpermen til produktkjølern. Nå er Aviform produksjonen i gang igjen, så da blei det en filterspyling på slutten av skiftet. HMS: På runda når man skal sjekke dysene, er det viktig at man ikke har ansiktet helt oppi luka, siden da det kan sprute glovarm olje rett ut av åpningen om det har grodd på dysene.

Torsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag jobba jeg litt med trykkforholdene i anlegget. Jeg overførte fra Inndampern til 1ern for å sette en ny PF 97-batch. Jeg tegna TFS over Forberg-strengen, fra Sentrifuge til ferdigvaresilo. Jeg fant også en feil i masterTFSen.

Onsdag

skift D, Ettermiddag

I dag lærte jeg hvordan man legger om vannet fra a og b karet til 9ern. Jeg hjalp til i Hjotetakken og der hadde vi problemer med metalldetektoren. Platevarmevekslern i ATFen var gått tett, så Nina dampa opp den, og pga manglende dreneringsventil måtte hu åpne flensen for å sjekke at det var åpna. Dette førte til at hu blei full av Aciform A12 over hele seg for der var det blitt åpent! HMS: om du må sjekke om det er gjennomstrømning i et rør eller bare skal åpne et rør ved å løsne på en flens, er det viktig å kun løsne på boltene i underkant av flensen, så om det kommer noe ut av flensen, får du deg ikke over deg.

Uke 40

Fredag

Skift E, Ettermiddag

I dag var første gang jeg var på skift med Eline, som er en av de to nye lærlingene. Hu har også valgt å fordype seg i Formiaten, og siden det ikke finnes noen oppgaver til denne fabrikken fant vi ut av at vi kunne samarbeide litt om prosjektet mitt. Siden hu er et stort tegnetalent og lærer ved å tegne, så var det lurest om hu lagde skisse av produktkjølern, mens jeg beskrev den skriftlig. Vi begynte med å gå ut å kikke på den, og siden jeg allerede har lest meg klok på den, forklarte jeg hvordan den fungerer og ser ut lag for lag innover. Da vi skulle lukke måkevingene hadde vi litt problemer med noen pakninger, så det var gliper mellom dem. Ben kom ned og viste oss hvordan man fikser dette. Deretter gikk vi inn og hu tegna en skisse ved husk og detaljer fra meg. Da skissa var ferdig begynte jeg å skrive beskrivelsen, mens hu fintegna den. Jeg var også en tur bort i gangen og fant HMS-databladet til Formi og pudderet for å sjekke noen kjemiske detaljer. HMS: husk å feste måkevingene når du åpner dem, så de ikke kan dette ned mens du er i nærheten.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag skreiv jeg på prosjektet. Jeg skreiv om varmevekslere generelt og litt om hvorfor akkurat denne typen er valgt. Jeg fant også stivningspunktet til olja, dette trengte jeg for å kunne beskrive hvorfor denne typen varmeveksler er valgt i prosessen. HMS: Det er viktig å minne hverandre på å være forsiktig. Ser du en ute i fabrikken uten for eksempel vernebriller er det viktig å si ifra.

01.10.2010

Uke 39

Fredag

Skift F, Ettermiddag

I dag jobba jeg hovedsakelig med prosjektet. Jeg undersøkte H-04206, tok prøve, målte temperatur på stoffet inn og på kjølevannet. Gikk litt nøyere inn på kjøleskruen for å forstå helheten i kjølinga.

Torsdag

Skift F, Ettermiddag

I dag skulle vi spyle anlegget fordi det skulle være produktbytte. Jeg begynte med å ta på spyleslangen over schenkvekta, mens Fredrik ordnet med noe annet. Så spyla vi fra sentrifuga til begerverket. Da jeg spylte skrapebeltet var det hopa seg opp svære hauger med stoff under, så jeg blei stående der å spyle med glovarmt vann leenge. HMS: Når du bruker så varmt vann må du huske å bruke skikkelige hansker og dekke til så mye som mulig av bar hud. Det gasser også en del, så gassmaske er en fordel!

25.09.2010

Uke 38

Fredag
Skift D, disp
I dag fikk jeg begynt på varmeveksler-prosjektet. Jeg leste igjennom hele permen til Produktkjølern, og kopierte alle arkene jeg følte var aktuelle for prosjektet. Georg gav Jamal og meg tips til fagprøva. Han gikk igjennom TFSene til hjortetakken og litt generell info om entretillatelser og sånt.

Torsdag
Skift D, disp
I dag organiserte jeg alt av papirer og notater jeg har og satte dem inn i lærlingpermen etter hvilke prosjekter jeg har funnet informasjonen til. Det var litt av et prosjekt, siden jeg fant notater fra den første uka jeg var på jobb, og det minka ikke med notater etter hvert, selv om jeg kasta omtrent halvparten fordi det bare var kladder til prosjektene. Jeg blei også med Kristoffer til Proff Parter for å kjøpe litt utstyr.

Uke 37

Fredag
Skift C, ettermiddag
I dag starta jeg med å sitte ved skjermene og repetere litt fra i går. Jeg fikk snakka litt med den nye lærlingen deres og prøvde å få han til å velge formiaten i stedet for hjortetakken, noe som ikke fungerte. Så dro jeg til N2 for å besøke Marius. Der fikk jeg en omvisning fra begynnelsen av prosessen til slutten og kontrollrommene. Han forklarte veldig bra og forståelig, men må innrømme at mye gikk inn det ene øret og ut det andre, men fikk i det minste en bedre forståelse av ammoniakkproduksjon, og fant ut av an N2 var mer spennende fabrikk enn jeg trodde.. Da jeg kom tilbake hjalp jeg Stian med å pakke i hjortetakken.

Torsdag
Skift A, ettermiddag
I dag satt jeg inne med Bjørn. Han forklarte meg tørr strengen, og jeg har funnet ut av at jeg kan strengen like godt og på noen områder bedre enn flere av de jeg jobber med. Skoleprosjekter er veldig smarte! Vi har kafo s produksjon, så jeg fikk da gjennomgått hvordan det gjøres på skjermene. Da blander vi på 7ern, damper inn på inndampern til 109 grader for så å ta en ph-prøve og en tetthetsprøve: 100 g vann og 500 g vare til 20 grader og så bruke tetthets apparatet. Vi må blande prøva ut med vann, siden ellers ville vara krystallisert innen den var ved 20 grader og da er det ikke mulig å ta prøva. Så må vi forvarme 1ern så vara ikke sjokk-krystalliserer seg når den kommer dit. Overføring fra inndampern til 1ern må gjøres manuelt. stoppe røreverket, starte pumpa og stoppe pumpa med en gang den slepper, for så å starte røreverket igjen. Så kjøler vi langsomt vara på 1ern, så det krystalliserer seg, for så å overføre til holdetank der det er klart for sentrifugering.

Uke 36

Søndag
Skift D, formiddag
I dag gikk pakkinga greit helt til vi skulle bytte folie fordi forrige skift hadde lagt et papir mellom skrivern og plata bak, så folien ikke skulle sette seg fast. Etter foliebyttet kom ett lag ut uten problemer ved bruk av sipernat, men så blei justeringa i pakkern helt feil så folien krølla seg og bremsen slutta og fungere igjen, så alt gikk rett vest. Siden vi skulle slutte med amåsekkproduksjon og starte med kafo s storsekk etter helga, så lot vi pakkern være, så de som har greie på den kunne fikse den. Da holdetank var tom måtte den spyles siden vi skulle over til kafo s produksjon. vi fylte på med kaldt vann og spylte coilene og røreverket. Etter en stund med fylling, la jeg merke til at bunnen på holdetank hadde skifta farge, og da jeg gikk bort til den så jeg at det var lagt seg et islag utenpå tanken. Dette fordi krystallene som hadde vært igjen på holdetank hadde reagert med vannet vi fylte inn og danna is. For at vi skulle få skylt holdetank ordentlig uten is, varma vi opp vann på 3ern for å overføre dit, siden coilene på holdetank ikke har muligheten å varme.

Lørdag
Skift D, formiddag
I dag fortsatte vi med å pudre sipernat på folien. Dette gikk greit en liten stund, før det ende med at jeg måtte bli sittende å bremse folien selv, siden bremsen ikke ville fungere. Det blei en overføring fra 3ern til holdetank og etter foliebyttet var bremsen på pakkern skikkelig i kranglehumør. Kjøleskruen kom inn med hastighetsvakt, siden det var veldig grodd. så da skrapa Kristoffer den. Kjøleskrua hadde også en pakning i den ene enden som lakk, så det blei litt spaing på oss. Jeg fikk se på Kristoffer snu et bend ved atf-blandetanken siden røret skulle brukes til vann i stedet for lut. Da brukte vi gummihansker, siden det kunne være lutrester i røret.

Fredag
Skift D, formiddag
I dag var det vanlig formiproduksjon. For å få pakkern til å gå så "normalt" som mulig måtte vi pudre folien før printern noen ganger per pall. Pakkern klikka til slutt og pakkerhuset blei fullt av formi. Jeg støvsuga vekk det og måtte spyle der inne for å få vekk alt. Og blei nødt til å spyle hele støvsugern også, siden den var potte tett og veldig skitten. Da jeg var ferdig med det fikk Pål jobbe med pakkern og prøve å fikse den. Jeg fant også ut at filteret til forberg måtte byttes siden trykkdifferansen på den var over 300 psi.

Uke 35

Fredag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg ute med Thor Helge. Han stod 16 timer, så det var greit å bare bli med han, siden han allerede hadde full kontroll. Vi begynte med å rydde litt her og der og heisa ned noen pallekasetter til Børre som han skulle ha strippefyllegemer i. Vi pakka 4 pall og fikk litt problemer med hull i de siste sekkene fordi gjenkjenningsmerket på sekkene hadde lagt fra seg blekk på sveiseelementet. Så vi heisa en halv pall med dette opp i 3. for å ha på siloen igjen. Thor Helge lærte meg også hvordan å velge skriverinstillinger i pakkern, men det ende med at han valgte feil, så noen av sekkene blei afrikamerka, og de skulle ikke dit. Vi gjorde klar en pall med caldic til neste skift og heiv på caldic til noen slepp på forberg og sjekka dem i tillegg. Jeg lærte også hvordan å ta buffer-prøve: 1,5-1,7 g krystaller + 40 ml destillert vann i titratoren og vi får ut maursyreprosenten. Jeg henta også prøve av atf-blandetanken og lactoseprøva. På slutten stoppa P02003 så vi måtte spyle den og dra den i gang.

Torsdag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg inne operatøren. Christoffer fant ut av at det var jeg klar for, så da blei jeg kasta ut i det, med han sittende å se på det jeg gjorde. Og jeg lærte utrolig mye av det. Det er NDF-produksjon så det var mye å holde styr på. Vi lagde en ny batch på 3ern med vare fra OXEA, og batchen på holdetank var lagd av vår egen vare, så vi måtte vente til holdetank var tom før vi kunne overføre bachen på 3ern. Da holdetank var nesten tom, så stoppa slurrypumpa pga lav hastighet siden slurryen var så tjukk. Det ordna seg etter at jeg satte opp hastigheten fra 155 O/min til 160 O/min. Det blei mye stopp på sentrifuga også pga slurrypumpa, så lærte hvordan jeg fikk starta den.. og jeg lærte også at jeg må huske på å trykke fjernstart på skjermen da det startes lokalt, for ellers kommer kommandoavviksalarmen. Ved NDF-kjøring må man også huske å holde et øye på filtratmengden som kommer fra sentrifuga, siden om vi mister mengde der kommer ingen alarm, for da er enten et eller annet rør tett eller det er tomt på holdetank og slurrypumpa blir gående uten slurry. Ved 90% på filtrattanken overføres dette til 2801 for å lage ny NDF-batch. og etter tømming av 2801 må man huske å ha i vaskeløsning. Jeg lærte også å starte forbergstrengen, altså hvilken rekkefølge alt skal startes og hvordan å stoppe strengen. Vi fikk også 3 slepp på forberg i løpet av skiftet. Dette var en dag der alt gikk i ett!

27.08.2010

Uke 34

Fredag
Skift f, formiddag
I dag lærte jeg bort noe til siftledern, det er litt stas! Jeg lærte henne hvordan man styrer og ordner borte ved storsekktømmern over 2801. Vi fikk litt problemer med plast i klumpeknusern, men Herman og jeg fiksa det. :) Gitte lærte oss hvordan vi spyler før sentrifuga og fitratrøret til 2811 under ndf-kjøring, siden da er det litt viktigere at vi ikke får vann i vara. Jeg tok på meg oppgava å logge tankmål, som viste seg å bli en trimrunde, siden jeg var så surrete at ejg gikk opp og ned trappene maaange ganger for å finne de rikige målene. herman og jeg starta med å pakke, men temperatursensoren på pakkern gikk i dtykker, så da blei det en stopp og Lasse måtte fikse det. Trykket på pumpa under 2801 var fortsatt ikke i orden så jeg fikk ansvaret med å holde øye med den, og si ifra om trykket blei så lite at Fredrik måtte stoppe og starte pumpa igjen. Herman og jeg fikk pakka ut resten i ferdigvaresilon og heisa opp en ny pall med caldic til 3. etasje. Og til slutt stengte jeg etter overføring fra 2801 til reaktor 3 og dobbeltsjekka at det var åpna for at vaskeløsning fra 2811 kunne komme inn i 2801 igjen så det var klart til ny batch. Da stengte jeg bunnventilen på 2801, stengte lufta til sperrevannspumpa til p2801(som er ventilen helt borte ved 9ern, logiskt nok) og sjekka filtratløpet.

Torsdag
Skift d, formiddag
I dag hadde jeg høring. Jeg starta dagen med å gå igjennom notatene mine og tegne et flytskjema over anleggsdelen jeg valgte. Jeg valgte denne gangen forberganlegget, fra sentrifuga til mellomsilon. Jeg gjorde det veldig bra på høringa, men glemte trykket på trykkdifferanseindikatoren på filteret ved tørkeluftvifta, dette er en detalj jeg må huske på fagprøva! Nina og jeg dro ned til vannpumpene igjen for å se om det var åpent, men det var stengt nå også, så da blei det vinduskikking igjen. I 2801 har det en tendens til å samle seg opp plast i silpotta som klumpekuttern i storsekktømmern har dratt med seg ned i tanken. Pumpa hadde litt trykkproblemer så da kom en kar som heter Jon og åpna silpotta. Vi fikk ikke drenert røra ordentlig før han åpna den fordi det var krystallisert i røra, så da måtte han åpne dreneringa på silpotta før han åpna toppen. Jeg fikk jobben å passe på at jon ikke blei gassa ned av det som kom ut av dreneringa, så da tok jeg vannslangen og satte på så det blei blanda med vann da det traff gulvet så det ikke gassa like mye. Da vi fikk ut sila måtte Kjersti og jeg fjerna all plasten fra den og det var pirk, for trykket er så stort ned i silpotta at plasten var halvveis igjennom hulla i sila allerede, så da måtte vi dra ut nesten 1 og 1 plastbit for å få den helt rein. I isen var en storsekk velva, så med godt samarbeid fikk Nina, trucken og jeg dytta den opp og satt den på pall igjen. Vi gjorde også klar til start av pakking i pakkern, så vi satte inn folie og siden det var blitt spyla i etasjen over, så var det rustvann over alt, så det blei litt tørking av det inne i pakkern også. Kjersti fjerna vifta til å tørke begerverket og da vi skulle lokke døra, så vi at en av festeklemmene var ødelagte. Jeg gikk da for å låne noe til å klemme den sammen med fra verkstedet. Jeg kunne ikke navnet på en tvinge, så jeg prøvde å forklare hva jeg trengte, men blei heldigvis redda fra den forklaringen ved at jeg fant det selv. Så da har jeg lært et nytt ord også.. en Tvinge!

Uke 33

Fredag
Skift f, ettermiddag
I dag var ddet både småsekk- og storsekkpakking. Vi bytta folie og oppdaga en feil med spjeldet til siloen over forberg. Den gadd ikke åpne seg, så da fikk vi ikke veid inn noe pottaske på batchene, og det blir jo litt dumt. Nivåalarmen i mellomsilon er ganske følsom. Det er en "gaffelnivåalarm" så om det havner en klump på den så vil ikke forberg slippe ned noe mer, selv om mellomsilon er langt i fra full. Dette skjedde jo, så da måtte jeg bort å banke litt på utsiden av toppen av mellomsilon for å få den løs.

Torsdag
Skift f, ettermiddag
I dag stoppa begerverket på grunn av overbelastning, så jeg og ben åpna for å sjekke alle koppene for å finne belasninga som var feil. Vi fant ingenting, men det var veldig grodd. Ben og Herman fant seinerer ut at en av koppene hadde knekt en liten del av seg, så den støta imot når de snudde seg. jeg satt også litt på arkivet og leste om tørkeluftvifta og luftfilteret som forberedning til høringa neste uke. Jeg fikk også vite at det stoffet jeg hadde finni om luftseparatoren under sentrifuga var feil og at det bare var en vanlig syklon der i stedet.

Uke 31

Søndag
Skift c, formiddag
I dag jobba jeg litt mer med stoff til høringa. Var også med på å pakke litt og fikk foliebytte på pakkern. Så litt til pakking of staking i nedslippet over forberg. Hjalp også litt til med pakking i hjortetakken. Ved start av tørrstrengen var det klump i mellomsilon igjen, så da måtte jeg stå å slå så hardt jeg kunne med slegge på mellomsilon for å få noe ned på schenkvekta.. Jeg åpna også under 3ern for å få overført det til holdetank.

Lørdag
Skift c, formiddag
I dag hjalp jeg først til med pakkinga i hjortetakken. Så var det formistorsekk etter det. Belgen ved fyllerøret tuller fortsatt, så den blei da GIGA stor. Så da blei det manuell kjøring igjen. Stoffet blei liggende litt lenge på mellomsilon etter slipp på forberg, så det blei ganske klumpete, det gjorde at jeg måtte stake litt og slå "over" schenkvekta. Jeg fant også ut at det å fjerne sipernat fra under begerverket skal man egentlig gjøre hvert skift, så da fjerna jeg litt over 14 liter derifra. Jeg fikk også tid til å jobbe litt med stoff til høringa jeg skal ha.

Fredag
Skift c, formiddag
I dag pakka vi 9 formi paller og tok de vanlige prøvene. Jeg så på at en mekaniker skifta trykkregulatoren på en av sperrevannspumpene, noe som gjorde at jeg lærte meg halvveis hvordan sperrevannspumper fungerer. Jeg lærte også å starte sentrifuga og at det tar 5 minutter før dreneringsventilen stenger etter en forrigling. Vi skulle også ta ut noen storsekk, men fikk litt problemer der. Jeg gikk opp storsekk"løypa" før vi starta og fant ut at sikteduken i sikta ikke stod i, så da måtte vi sette i den. Da vi endelig fikk starta merka vi at skruen var helt fuktig, så stoffet som kom igjennom til den første sekken var som grøt. Dette gjorde også at klumprøret tetta seg fullstendig. Dette + en del til gjorde at vi blei nødt til å kjøree alt i manuell, som er tungvindt nok i seg selv.

Tordag
Skift a, formiddag
I dag var en relativt rolig dag. Vi pakka 13 formi paller, tok prøver, rydda og heiste opp en vrakpall. Det blei også til at vi palla om en vrakpall og folierte den igjen.

19.08.2010

Uke 28

Torsdag
Skift D, formiddag
I dag palla vi om ndf-paller og pakka ut storsekk. Vi blei nødt til å ta ut sikta over storsekkpakkern fordi stoffet var større krystaller en vanlig. Jeg blei sittende en halvtime å stake i mellomsilon for vara der var blirr stein hardt fordi det er så fuktig ute for tida. Dette gjorde også at vi fikk problemer med schenkvekta. Vi løste opp noen vraksekker og ordan med nafo-sekker til 2801. En motor inne i småsekkpakkern streika også, så vi fikk ikke pakka ut særlig med stoff. Og det blei en del soping og spyling.

Onsdag
Skift D, formiddag
I dag gikk alt galt! Pakkern klikka og det gjør ikke ting like lett. Det var fuktig i pakkehuset så alt var klissete. Under pakking blei noen av sekkene rivd av så hele pakkehuset var fylt med ndf-stoff. Derfor blei det støvsuging. Vi prøvde å fikse pakkern som resulterte i en like klikkings pakker og at jeg måtte bære ekstremt mange tomsekker ut i kontaineren. Jeg overførte fra 1ern og rensa vekta og lærte hvordan å åpne spjelda til fylling og tømming av vekta manuelt.

Mandag
Skift D, formiddag
I dag heisa jeg opp steinharde nafo-sekker til å ha på 2801, den første sekken var en stor klump, så Kjersti og jeg blei stående å skrape og stake den ned i storsekktømmern. De neste sekkene "maserte" Kjersti mot en stolpe før jeg heiste de opp, så slapp vi den ekstra jobben. Da vi sto å skrapa fikk jeg så mye støv over meg at jeg blei nødt til å gå å skiften og dusje, siden det er så sterkt etsende. Så tok vi en sjekkrunde før oppstart av anlegget. Da vi skulle sjekke produktkjølern ville den ikke åpne seg, siden en av vaierne hadde røket i festet. Anlegget var heller ikke helt tørt, så vi satte alt til tørking igjen, så det skulle være klart til neste skift kom på. Vi fant 4 filtrat-ibcer som vi skulle bruke til den første batchen , for å sjekke at de var ok å bruke, tok vi prøver av dem og sendte til laben.

Uke 27

Fredag
Skift F, ettermiddag
I dag var jeg på laben en stund. jeg lærte å ta prøve av aciformen a13. Både tetthet og maursyre, ammoniakk og vann. da tok jeg 40 ml dvl og 1,2 ml aciform a13. blandinga setter vi i Karl Fisher'n og så skrives resultatet ut. Så sammenlikner vi resultatene med resultatene fra forrige skift og settpunkt. Utifra det justerer vi innkjøringa av de forskjellige stoffene. Jeg rydda også etter lacto-kanne-tømming.

Torsdag
Skift F, ettermiddag
I dag blei det heeising av lactokannepaller. Så la vi om fra lacto til plus. Jeg var også med Ben og Fredrik å tappa en ibc. Det var masse styr fordi ingen av oss hadde gjort det før. Da vi var ferdige skreiv jeg i boka mi alt som var å huske på med tappinga der nede, men da jeg var ferdig fikk jeg vite at det ikke var relevant, siden vi får et nytt tappeanlegg så da skal vi ikke bruke det gamle lengre.

Onsdag
Skift F, ettermiddag
I dag leste jeg om forberg som forberedelse til høringa. Jeg var også med Fredrik og Ben på bulken og ordna med lasting av både lacto og pluss på en bil og byttet mellom de to produktene. Støvsugern var tett, så den måtte spyles, og da den var ren hjalp jeg Herman med å støvsuge rundt sikta og vekta i småsekkpakkern. Jeg lærte også å montere støvsugern. Og så spyla jeg delene til sikta og bærte de ned til sikterommet så de var klare til montering.

Tirsdag
Skift F, formiddag
I dag var jeg med Gitte for å overføre fra 9ern til produkttanken til lacto. Vi gikk opp løypa og åpna og lukka ventilene som var feil lagt. Da vi sa det var klart for overføring gikk vi ut for å sjekke at det gikk dit vi ville at det skulle, og det gjorde det. Men etter noen sekunder løsna slangen som gikk ned i tanken og lacto spruta ut over hele uteplassen, og oss. Vi fikk ikke så mye over oss at vi behøvde å gå i nøddusjen, men jeg løp opp i garderoben og fikk tatt en dusj, for det svidde nedoverryggen pga sprut. Resten av dagen brukte jeg på å lese om forberganlegget og tegne komponentene som forberedelse til høringa.

Uke 26

Tirsdag
Skift C, ettermiddag
I dag hjalp jeg til med storsekk i hjortetakken og ordna med en overføring fra 3ern til holdetank. Jeg tegna et prosessjema over tørrdelen og da lærte jeg hva piaben var. Piaben er en vakuumtransportør som transporterer sipernaten fra storsekken til vektsiloen over produktkjølern. Jeg leste litt om den og luftseparatoren på arkivet.

Mandag
Skift C, ettermiddag
I dag blei det vanlig pakking. Jeg lærte hvordan å beregne produksjon ut i fra vekta og forberg. Jeg rensa sikta en del ganger pga klumpete vare. Jeg brukte også krana i ndf-anlegget for å heise opp noe inhibitorer, noe som tar laaang tid pga hastigheten på krana. Jeg måtte også sjekke vekta noen ganger også pga klumpete vare, og dunke i mellomsilo for å få stoffet ned på schenkvekta.

25.06.2010

Uke 25

Søndag

Skift C, Formiddag

I dag fikk jeg pakka 17 pall. Tømt sikta, overført fra 3ern til holdetank og lærte litt om sperrevannspumper. høyalarmen gikk på buffer uten at den var full, så da måtte jeg opp å banke litt der for å få ned klumpen. sikta lakk fortsatt litt, så jeg sopa opp det og tetta hullet. Sipernatsekken var tom, så jeg bytta sekk der og rydda litt rundt omkring.

Lørdag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg aleine i formiaten igjen. Det var vanlig formi-pakking så det gikk veldig fint. Jeg hjalp også litt til i hjortetakken. jeg stengte dreneringa på 1'ern siden den var spyla fordi vi skulle begynne på et nytt produkt. Jeg tok også prøve av inndampern og 6'ern. 6'ern hadde vært forurensa, så da tok vi ekstra prøver for å se om det var borte. Vasketårnet var også full av benzosyre etter omarbeiding så den måtte spyles. Det var et hull i klumpsekkoblinga til sikta, så jeg blei nødt til å ta en stopp i pakkinga, men fikk ikke fiksa det, så neste skift blei nødt til å ta det.

Fredag

Skift C, Formiddag

I dag starta jeg og asbjørn med å bytte folie i pakkemaskinen. Det er et styr! Resten av dagen var jeg aleine i formiaten. Så starta jeg pakkinga og pakka 6 paller med formi. Jeg tok også som vanlig døgnprøva. Så hjalp jeg til i hjortetakken der vi fikk pakka 7 paller. Fordi prøveansvarlig på dagtid hadde glemt et ark og en prøve, tok jeg en fishform-prøve og et ark fra hjortetakken med ned til laben for at de skulle release'e fishformen så den kunne overføres.

Tirsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag heisa vi masse paller med kanner. Og satt opp ny høringsdato i slutten av august. Nina tok meg også på en tur til pumpene med vannet fra nordsjø, for å vise størrelses forskjellene på alt fra rør til skruer inne på herøya. Vi dro samtidig til importhavna vår for å se på slanger og koblinger, og hvor røra endte.

20.06.2010

Uke 24

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag blei det så og si bare heising og kjøring av truck. Nina og meg heisa ned alle pallene med tomme kanner og heisa opp pallene med fulle kanner med Lacto og trucka de på plass både oppe og nede. Vi blei også stående å stable de tomme kannene på paller, før vi fikk heisa de ned. Og mens vi styra rundt med det, tømte Kristoffer de fulle kannene på 9ern, så vi hadde alltid noe å gjøre. 


Lørdag


Skift D, Formiddag

I dag spylte vi produktkjølern, for noe søl. Mens den gikk tømte vi storsekkskruen og løpet videre til enden. Det første problemet vårt ble at belgen på pakkern blåste seg alt for stor, så vi ble redd den skulle sprekke, men heldigvis gjorde den ikke det. Så kom det ikke noe stoff ut der det skulle komme, så Kjersti gikk opp løpet for å se etter feil, der fant hu ut at belgen under sikta var blitt vridd på grunn av vibrasjonene, så den blei snurpa igjen. Vi greide også å få åpna et tett sluk under kjølern, da vannet var vekk kunne vi ta ut store klumper av et av stoffene vi tilfører produktene i mixern. I hele dag har jeg brukt gummihansker fordi stoffene vi har holdt på med, ikke er særlig bra for huden. Kjersti og meg monterte også spyleslange over småsekksikta, for produktsilon og skruene skulle spyles. Under montering av den støva det mye, og Nina tømte kanner på utsida, så da brukte jeg gassmaske med partikelfilter. Det blei også heising i noen timer, av en del pall med GrasAAT-kanner både ned og opp til 2 etasje. Nina lærte meg å ordne storsekktømmern i ndf-anlegget på slutten av dagen, så da heisa, splitta og trykka jeg på masse greier der en stund.


Fredag

Skift D, Formiddag

I dag spyla Herman og meg Formianlegget fra en silo i 3. etasje til og med mixern. Herman hadde aldri gjort dette, så det blei meg som måtte ta styringa. Jeg har bare gjort det før med en operatør som veit hva som må gjøres i hvilken rekkefølge, så det å måtte tenke selv og huske hva som skal gjøres først og må gjøres før andre ting, lærer man mye av. Og man lærer av sine feil... Heldigvis skulle absolutt alt spyles, så ingen skade skjedd, og jeg kunne alltids gå å skifte. :) Jeg fikk også besøk av Hans Ole helt på slutten av dagen.

15.06.2010

Uke 23

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag heisa vi paller med GrasAAT-kanner opp i andre etasje for å ha oppi 9er tanken som nå var tom. Det blei vel til sammen 33 pall, som måtte heises opp og flyttes på så alle pallene fikk plass. Det tok veldig lang tid, så det blei neste skift som får tømme jobben. Kristoffer og meg måtte også tømme noen liter av en skumdemper som var i en tønne på 200 liter opp i en trakt som gikk til en av ATF-tankene, kompliserte greier, men literne kom oppi til slutt.

Torsdag

Skift D, Etttermiddag

I dag skulle vi tømme 9er tanken til produkttanken ute så vi fikk plass til mere GrasAAT, men det blei ikke noe av pga noen bestilte deler vi ikke hadde fått enda, det gjorde også så det ikke blei noe tømming av GrasAAT-kanner på 9ern heller. Det blei heising av noen paller med kanner opp likevel så det skulle være klart til neste skift. Jeg heisa også opp noen ibcer med glyserol som skulle settes i et stativ, så innholdet kunne renne ned i en tank. Jeg greide å kjøre fast trucken i et hull i gulvet når jeg skulle navigere den til stativet, men kreativ tenking med litt hjelp av en annen truck fikk trucken opp av hullet igjen. Vi hadde også fått en litt spesiell bestilling, en pall med tre forskjellige produkter, så da ble det palling og foliering av en rar pall.

03.06.2010

Uke 22

Fredag

Skift F, Formiddag

I dag blei jeg sittende inne med Gitte på kontrollrommet fordi Herman var med Ben ute i fabrikken. Gitte måtte på et møte og ordne en del ting, så jeg blei sittende en del aleine. Og det går bedre for hver gang. Jeg lærte hvordan man regulerer mengden på luta inn på 7ern for å holde riktig pH i forhold til filtratet. Jeg fikk også tatt prøvene av inndampern og 6ern.

Tetthetsapparatet vårt har en temperaturføler, men vi har funnet ut at den har ca 1,5 grad forskjell fra det væska er i realiteten, så vi har begynt å bruke pinnetermometer i stedet, så det er enklere å følge med på nedkjølinga også. Jeg så også at laben begynte å bli en smule støvete, så jeg gjorde rett og slett reint på hyllene og benkene. Øyvind gav meg en del stoff jeg kunne jobbe med til fremføringa jeg skal ha om Addcon til en del politikere seinere i juni. Så da fikk jeg kikka igjennom det også.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg overalt og gjorde alt mulig. Jeg hjalp Børre med å heise opp inhibitorene til HyCOOLen til både 2. og 3. etasje. Jeg måtte flytte på en del paller med pallringer til strippetårnet. Jeg tok også prøver av HyCOOLen underveis i produksjonen for å forsikre oss om at den har den kvaliteten den skal ha. Jeg tok også de vanlige Kafo-prøvene. Jamal blei aleine i hjortetakken etter lunsj, så da hjalp jeg han med pakkinga der. Jeg lærte også å bruke en fatpumpe i dag, for vi skulle ha en væske fra en ibc opp i en av ATF-tankene, så da brukte vi fatpumpa i ibcen og la enden av slangen dens rett i tanken. Den væska er veldig irriterende for hud, og veldig skadelig for øynene, så da brukte jeg gummihansker og vernebriller. Er også viktig at når vi starter fatpumpa at vi ikke står med ansiktet oppi den, men holder den litt på avstand i tilfelle en lekkasje i en kobling. Nina viste meg hvor maursyre røra går til ATF-en og hvordan vi kjører det inn på tanken uten å måtte starte pumpa, så vi lurer styringene. En av automatikerne trengte litt hjelp når han skulle ordne en tilbakemeldingsfeil på en ventil, for da måtte han være på to steder, så da fikk jeg en radio og var på det ene stedet for han.

27.05.2010

Uke 21

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag satt jeg med Karethe inne foran skjermene. Jeg tok prøve av inndampern og var litt telefondame. Jeg var aleine på kontrollrommet en liten stund, og på den tiden fikk jeg flere telefoner. Det er veldig lærerikt å måtte finne ut av ting aleine, så i dag lærte jeg meg litt teknikk for å finne fram på skjermene når jeg bare har et ventilnummer eller liknende å forholde meg til. Jeg fikk også de formstøpte øreproppene mine i dag, de var utrolig mye bedre enn øreklokkene, for støyen blei borte og jeg hørte hva folk sa! Så det tror jeg hørselen min har godt av. Det blei tett i en av røra til vasketårnet på slutten av dagen, så jeg blei med Bjørn og Kenneth ut for å dampe opp det røret. Det var vanskeligere enn jeg trodde, for det røret vi skulle dampe opp var etter en sirkulasjonskjøler, så etter mye om og men blei det riktige røret varmt. Og vasketårnet fikk sirkulasjonen tilbake.


Torsdag

Lab, Formiddag

I dag var jeg på AN-lab som er laben til Addcon. Der var jeg med Mona, Rune og Malin. Først fikk jeg en omvisning av Rune rundt i laben og ble kort forklart hva de forskjellige apparatene gjorde/ble brukt til. Da Mona og Malin kom, begynte Mona med å ta fosfor-prøve av en av produktene våre. Jeg blei med henne og så framgangsmåten i den type analyse. For å finne mengde fosfor i et stoff bruker vi UV-stråler med en spesiell bølgelengde til å lyse på stoffet. Et spektrofotometer sjekker absorbansen til stoffet. Mona tok absorbansen til en blank prøve(dobbelt demineralisert vann), en standard prøve(produktprøve som har maks fosfor innhold) og en prøve av selve produktet. Til slutt satte hun inn alle tallene inn i en likning og regna ut utifra resultatene. Denne prøva blei godkjent.

Jeg fikk prøve å ta en vannanalyse av Fishform, for å finne vannprosenten i produktet. Dette brukte jeg en titrator til. På laben vår oppe i fabrikken og her på AN-lab bruker vi Karl Fischer titratorer. Så da lærte jeg hvordan jeg skulle bruke den, som jeg også kommer til å få bruk for seinere når jeg skal ta prøver i fabrikken.

Resten av dagen gikk med til å ta utslippsprøver av kloakken fra Formiaten. De har egentlig et helautomatisk apparat som tar disse prøvene, men det var ødelagt så vi måtte ta de manuelt. Nå fikk jeg også hjelpe til. Først destillerte vi en blank prøve og 4 standarder (20, 5, 1 og 0,2 N/l) og titrerte disse med saltsyre. Deretter gjorde vi akkurat det samme med utslippsprøvene. Destilleringa gjorde vi med et destilleringsapparat der vi satte inn prøva i en tut der det blei tilsatt Natriumhydroksid og satte et glass med 1 % borsyre ved den andre tuten og det som da blei destillert fra prøva endte i borsyra som vi så titrerte. Poenget med å gjøre disse prøvene er å gjøre ammonium om til ammoniakk så vi kan måle mengden utslipp.

Labbesøket lærte meg masse og regner med at jeg kommer til å "besøke" dem mer seinere.

24.05.2010

Uke 20

Fredag

Skift A, Ettermiddag

I dag tappa vi GrasAAT Eco på ibcer. Når vi tapper de så blir det av og til litt sprut, så derfor bruker vi gummihansker så vi ikke får dette oppover armene og på hendene. Det stoffet er irriterende for huden, så om og gjøre å unngå å få det på seg. Da vi var ferdige med det laga vi en ny batch med det samme. Og denne var ferdig innen skiftet var ferdig. Vi overførte det vi kjørte inn på Rekator 2 i går inn på 6ern igjen ved å bruke slange fra pumpa på 2ern og til 6ern, dette skapte litt problemer for pumpa, så den blei fort for varm så vi måtte ta pauser, men etterhvert gikk det bedre på grunn av noe Gitte gjorde med den.

Torsdag

Skift A, Ettermiddag

I dag var jeg med og pakka i Hjortetakken, siden det kom tankbiler som skulle ha flere produkter her og der, så da måtte Karete og Kenneth hjelpe de. Jeg blei også sittende inne en stund, siden Bjørn måtte ut å hjelpe Nicklas litt, så da fikk jeg styrt ved skjermene litt. På begynnelsen av dagen hadde vi starta en overføring 6ern til 9ern. Men på grunn av et strekk som vanligvis skal være stengt, var åpent så blei Reaktor 2 fylt opp i tillegg. Det er et strekk som ikke er ført opp på skjermene, av en merkelig grunn. Vi brukte lang tid på å finn ut hvordan Kafoen hadde havna i 2ern, for ingen av oss som var på, huska det strekket. Så da blei det til å følge strekkene og se hvor alt havna, og det er et stort prosjekt siden alle rør kan så og si havne over alt. Grunnen til overføringen var at en ventil som skulle være lukket etter en annen overføring, ikke hadde blitt lukket, så da var et ekstra strekk åpent.

13.05.2010

Uke 19

Fredag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg med Thor Helge ute. Vi skifta sipernatstorsekk, dette er et stoff vi ikke bør puste inn fordi det ikke er vannløselig, så det er vanskelig å få ut av lungene igjen. Derfor brukte vi støvmasker når vi gjorde det. Ellers så var det vanlig Formi småsekk, så det blei en del foliering. I tillegg palla vi omigjen en pall som hadde en sekk med hull i. Det var også vanlig sjekkrunde og blei litt rydding på slutten. Jeg tok også prøve av 6ern og Inndampern for å sjekke pHen og tettheten på Kafoen i de tankene. Jeg fikk også satt opp ny skiftplan for neste halvår.

Torsdag

Skift A, Formiddag

I dag pakka meg og Kenneth Formi storsekk, jeg har ikke vært særlig mye med på det, men det er utrolig mye greiere enn småsekk. For hver 4. sekk ca. måtte vi sjekke sikta, så det ikke hopa seg opp klump, men det var heller ikke noe problem i dag. Dagen gikk mye fortere enn vanlig. Jeg blei også med å spyla holdetank-pumpa.

09.05.2010

Uke 17

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag skulle vi legge om fra NDF-kjøring til vanlig Formi-kjøring. Derfor var det stopp i anlegget og vi måtte ta en sjekkrunde fra sentrifuga til pakkeriet. Vi fant ut at det var fortsatt stoff i mixern og kjølern så da måtte vi spyle. Da vi var ferdige med å spyle og skulle starte kjølern fikk vi feilmelding fordi en av "shufflane" satt fast. Dette fordi en skrue hadde kila seg fast mellom veggen inne i kjølern og den ene "shuffelen". Vi prøvde å få den ut, men fikk det ikke til fra utsiden, dette resulterte til at jeg måtte krype opp i kjølern fordi jeg skulle demontere hele "shuffelen" for å få den løs. Jeg blei ventende oppi der fordi Kristoffer måtte hente verktøy, men mens han var borte gikk jeg løs på skruen som var kila fast med en skiftenøkkel og fikk løsna den ved å skru på den. Fin problemløsning :) ellers var jeg med på å overføre fra 7'ern til holdetank og jeg ordna med drenering på 9'ern.

Torsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag hadde jeg høring. Det gikk veldig bra! Timene før høringa gikk for det meste til å være nærvøs og gå igjennom powerpointen. Etter høringa lærte jeg om ATF-anlegget vårt, da lærte jeg hvordan vi lager GrasAAT plus. Jeg vil si at formiatområdet hos ADDCON Nordic er delt i tre deler. Disse er den nye NDF-delen, ATF-anlegget og resten. Jeg har ganske god oversikt over "resten". Og har nå begynt å sette meg inn i de andre anleggene. ATF'en litt etter litt og skal gå nøyere inn på NDF-anlegget når denne blir satt i gang.

Uke 18

Lørdag

Skift D, Formiddag 12 timer

I dag var det fortsatt Formi-pakking som tok mest tid. Jeg gjorde også innleveringsoppgava og gikk igjennom masse greier i Ignatowitz og i Måle- og reguleringsteknikk sammen med Kristoffer. Og jeg lærte mye mer om pneumatikk i fabrikken vår.

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag var det vanlig Formi pakking på programmet. Jeg hjalp også Herman med å heise ibcer med Adlox opp i 2. etasje. Jeg begynte også så vidt å finne stoff til innleveringa, men brukte mye tid på å snakke med automatikerne, men det jeg valgte ikke hadde så mye med dette å gjøre likevel. 

26.04.2010

Uke 16

Fredag
Skift F, Formiddag

I dag var jeg oppe på arkivet en tur og kikka igjennom permen til Inndampern bare som repitisjon til framføringa jeg skal ha på torsdag. Det blei også en del rydding ute i fabrikken og Litt heising av paller. Jeg var også aleine på kontrollrommet en stund, men kan ikke skryta av at jeg gjorde noe, for alt var i skjønneste orden. Så var ikke særlig stor jobb.


Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg på BHT og tok nye avstøp av øregangene for at jeg kan få formstøpte ørepropper. Jeg gleder med veldig til å få dem, for jeg hører så dårlig ute i fabrikken pga øreklokkene ikke stenger støyen ute godt nok. Da jeg kom tilbake igjen heisa jeg opp natriumformiatpaller opp i 2. etasje og satte dem i storsekktømmern. Og nå husker jeg varsellysene og avstengningene! Det blei også pakking og klistring av sånn ca 350 klistreetiketter, dette er det mest ensformige jeg gjør på jobb altså, kan vel si at jeg har fått inn teknikken nå! Vi produserer NDF og derfor blandes det ført en blanding på 9'ern. Dette skulle overføres til 1'ern for krystallisering, men sila før pumpa på 9'ern var pottetett. Den var så tett at Kristoffer hadde vanskeligheter med å få den opp av silpotta. Sila var full av krystaller og plastbiter. Plastbitene fordi de som har splitta storsekkene har vært slurvete med å få et ren kutt, så biter av storsekken har kommet ned i produktet. Krystallene fordi det har stått og blitt kald, så stoffet har krystallisert seg. Bare overføringen er noe i seg selv, siden det ikke er en spesiell ventil som skal lukkes eller åpnes, men bare snu treveisventilene i en retning.

19.04.2010

Uke 15

Søndag

Skift A, Formiddag

Enda en 12 timer i dag også. Det blei gjort mye av det samme som i går egentlig.. men mine magiskt fingre kom til hjelp igjen når trucken satte seg fast.. og jeg fikk den løs :) I dag tok jeg prøve av begerverket, jeg sjekka også mellomsiloen noen ganger for å se hvor mye stoff det var igjen der. Vi fikk et lite problem med litt klumpete vare en av batchene og det samla seg så klart opp i sikta.. dette måtte jo fjernes.. og det blei min jobb. så blei stående med armen nedi hulla der en stund. blei heising av både caldic og natriumformiat og jeg lærte hvordan vi overfører vaskeløsning til reaktor 1 etter NDF'en er ferdig krystallisert der og er over i holdetank.

Lørdag

Skift A, Formiddag

I dag jobba jeg 12 timer for å spare inn noen timer så jeg kan ta meg fri, så det blei en lang dag, men timene gikk fort. Vi produserer NDF for tida, som er et litt stressende produkt å lage med det gamle anlegget. Så det blir mye greiere når det nye anlegget kommer i gang. men det blei pakka 7 pall ca.. og jeg klistra klistreetiketter på alle sekkene.. så blei vel ca 336 stykker. ellers heisa jeg opp caldic sekker til 3 etasje og fikk rydda en del. Jeg varma også dysene en gang, for når vi skal starte trørrstrengen må de være åpne, og tefaciden i dysene størkner fort, så da var det varmepistol som gjaldt. Jeg sjekka også schenkvekta ved oppstart, og på slutten av pakkinga fikk vi problemer med pakkern på grunn av en liten tabbe ved foliebytte.. og meg med mine magiske fingre fiksa det etter at både Kåre og Kenneth hadde sliti med å få det til en stund. :D

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag var det veldig mange på jobb. Men jeg fikk noen oppgaver likevel. Jeg var med på å heise opp natriumformiat-pallene til ndf-kjøringa, og denne gangen stod jeg nede å "tredde på" pallene. Jeg fikk også lest litt i Ignatowitz om utskiller, inndamoing, varmevekslere, kjølere og kondensatorer. Jeg sjekka også schenkvekta, for den skulle demonteres og fikses før de neste batchene fikk tørke. Jeg var også bortom Bedriftshelsetjenesten for å få meg time for å ta nye avstøp til øreproppene mine. Til slutt fikk jeg også skrevet en søknad om fri fra skolen for å være på jobb, når vi skal få opplæring i det nye anlegget vårt.

08.04.2010

Uke 14

Fredag

Skift D, Disp

I dag hadde jeg høring. Den gikk bra! De er egentlig veldig greie de sjefene :) Men brukte jo så klart tida før høringa til å forberede meg til den og Georg hørte meg igjennom det meste av stoffet også. Etterpå gjorde jeg "oppdraget" jeg fikk fra Børre i går, jeg skreiv et tilløp på en lekkasje i en ventil. Det var også så godt vær at vi gikk ut å rydda litt og hadde en pause i solsteika :) På slutten av dagen hadde Robert, Jamal og meg et fagforeningsmøteishgreie der vi fikk vite hvorfor vi bør bli med i LO. Resten av dagen brukte jeg på å lese hovedavtalen til LO og skaffa mere stoff til prosjektet.

Torsdag

Skift F/D, Formiddag/Disp

I dag jobba Jamal og meg med T-02009, siden jeg skal ha høring i den i morra. Vi ble sittende på disprommet det meste av dagen, men jeg føler at jeg får med det meste til høringa nå :) I løpet av dagen kom Børre og hadde en HMS-utgreiing-ish-greie med oss om tilløp, nøddusjer, hms hjemme og masse mer. Jeg fikk også tatt noen bilder av Inndamperanlegget og fikk besøk av en venn. På slutten av dagen dro Jamal, Børre og meg på en sightseeing rundt på HIP og var innom alle stedene som er aktuelle å dra i løpet av en vanlig arbeidsdag. På alle de forskjellige stedene gikk vi igjennom nærmeste; samleplass, møteplass og nøddusj. Så dette ble en HMS-full dag :)

30.03.2010

Uke 12

Torsdagen var jeg en liten tur innom ved skiftbyttet for å hente litt fakta på arkivet før ferien så jeg kunne jobbe med prosjektet hjemme i ferien. Da jeg kom dit var det en stor maursyrelekkasje, så det å komme til arkivet var komplisert.. Det blei til at jeg måtte gå helt rundt bygget, for så å gå opp en trapp der, og igjennom hjortetakken og ut på taket og inn ved arkivet, selv om der gassa det også mye, så gassmaska måtte fram. Men ellers fant jeg masse stoff og det jeg trengte. Og jeg så masse folk med friskluftapparat som så ut som romvesen :) virkelig verdt turen!

21.03.2010

Uke 11

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag måtte jeg også heise opp 9 pall til som tar sin tid. Jeg blei også snakka litt til av selveste hms-sjef, fordi jeg glemte å stenga av heise-området i 1. etasje før jeg heisa opp pallene. Jeg hadde også glemt å sette på varsellampa. obs.! Men da glemmer jeg ikke det igjen i alle fall! Ved lunsj fortalte Per om masse historier om uhell og ulykker i formiaten for leeenge siden. Virkelig interessant å høre hvilke forandringer som blir gjort pga noen ulykker, og derfor grunnene til at noen ventiler er så syyykt store i forhold til bruket det egentlig skal gjøre.

Torsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag jobba jeg en del med prosjektet, men blei ikke så mye tid til det. For jeg måtte også i dag heise opp ni pall med pudder. Og "trucke" de på plasser de ikke stod i veien, og det er ikke den enkleste ting i verden å gjøre. Iallefall når det ikke er bare meg som holdt på, men Nina som holdt på i 1. å kjørte pallane til meg. Men det blei også litt pakking så klart.

13.03.2010

Uke 10

Fredag

Skift F, Formiddag

I dag gikk jeg gjennom de delene av prosjektene mine jeg har greid å grave fram fra arkivet og folk fra forskjellige skift. Vi brukte en god stund på det, og da fikk jeg masse informasjon om indampern jeg ikke visste. Jeg blei også litt med på pakkinga, men Herman er i formiaten for tida, så da blei det litt mye med 3 stker der.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg en del aleine ute i fabrikken, siden Bjarne hadde skada beinet sitt. Jeg gjorde mye av det vanlige, bare at jeg ikke hadde en som kikka på alt jeg gjorde hele tida. Jeg heiv også på caldic. Caldic er et forferdelig stoff, det er det som gjør ndf'en tørr, og man kan si man blir passe tørr etter å hivi det på også! Og det er forferdelig å puste inn også. Og min gassmaske gikk det rett igjennom i dag, så det blei byttings på filterene. Jeg heisa også opp masse paller og "trucka" de på plass der de skulle stå. Det blei også til litt spyling i 2. etasje, og så klart greier jo jeg å spyle meg mer enn gulvet når jeg spyler. Ellers jobba jeg litt med prosjektet litt nå og da.

04.03.2010

Uke 9

Fredag

Skift F, Ettermiddag

I dag jobba jeg mindre med prosjektet fordi jeg blei litt lei alt lesinga fra i går, men jeg fikk i oppgave i å hente prøve av ndf'en på buffer, caldicen og silikaten for at Leif skulle finne ut hvorfor noe av ndf'en ikke blei tørt. Jeg åpna også bunnventilen på 1'ern, som jeg alltid må tenke på hva som er å lukke og hva som er å åpne! Vanskelig det derre altså...

Torsdag

Skift F, Ettermiddag

I dag har jeg sitti hele dagen på arkivet og på disp. rommet og jobba med prosjektet. Jeg fant tegninger av varmevekslern jeg skriver om. Jeg lese også igjennom minst 3 andre permer om utstyret i resten av avsnittet.

22.02.2010

Uke 6

Fredag
Skift D, Formiddag
I dag starta vi forbergstrengen etter stopp. Vi varma derfor tefacid-dysene og kunne begynne å pakke etter noen timer. Vi fikk dessverre problemer med folieringsmaskinen, men det blei bare til at vi måtte kjøre den manuelt.

Vinterferien

I vinterferien jobba jeg fra torsdag i uke 7 til torsdag i uke 8.
I løpet av disse 8 dagene gjorde jeg mye av det samme, og jeg fikk for fult starta på prosjektet. Jeg øvde også mitt andre "prosjekt" til høringa mi, jeg egentlig skulle hatt onsdag uke 8, men blei flytta pga feire.
Det var mye som skjedde hele tida, den ene dagen var citratrøret, fra 3. etasje til 1. etasje, tett, så det var en del Aviform som var blitt lagd uten citrat, men det ordna seg siden vi lagde en batch med ekstremt mye i, så det fikk blanda seg på produksjonstanken.
Vi fikk også problemer med sentrifuga, dette var en av dagene jeg satt inne ved skjermene, så fikk ikke så mye annet enn at den blei spyla før vi fikk starta den igjen.
Flere av dagene var det så få folk på, at jeg hjalp til å pakke hjortetakk, for det er utrolig kjedelig å måtte pakke alle de pallene aleine.
Jeg var også med på pakking av formi og jeg lærer mer og mer om pakkemaskinen, så jeg slipper å ha så mye hjelp når noe går galt.
Siden jeg har om Inndampern i prosjektet mitt, har jeg vært ivrig på å få med meg alt som skjer og må gjøres rundt den ved produksjon. Jeg lærte hvordan å overføre feridg inndampa kafo til 6'ern og hva forholdene er mellom konsentrasjonen av KaFo'n og temperatur er.
Jeg har også være entrevakt to ganger i løpet av ferien. Den første var når de oppdaga at 7'ern hadde brekt røreverk. Det gikk forholdsvis fort fordi det eneste de trengte gjøre var å skru av et blad og skru på et nytt, så da spylte jeg tanken og så på at noen andre blinda røra inn på tanken for å sikre at ingenting kunne komme inn i tanken, mens det var noen der nede.
Den andre gangen var jeg entrevakt på Holdetanken. Den måtte entres fordi røreverket hadde sunktet og var i feil possisjon. Dette tok hele dagen.
Jeg var også med på å fjerne blindinger fra røra over 1'ern. Dette har jeg gjørt før, men det er greit å gjøre det flere ganger for å huske på viktige ting som hms når man utfører jobben. Jeg hadde så klart på meg gummihansker så jeg ikke skulle få syre/lut-sprut på hendene mine. Jeg lærte også at man skal fjerne og løsne boltene på baksiden av flensen først, så om røret har noe i seg, at ikke det skal sprute ut fra flensen når du løsner boltene.
Det var egentlig veldig lærerikt å være på jobb så mange dager etterhverande, for da fikk jeg mer helhet i hva som foregår i fabrikken, for vanlige uker er jeg jo bare der to dager i uka og for ikke med meg alle forandringene.

09.02.2010

Uke 4

Fredag

Skift F, Formiddag

Idag har jeg vert med Fredrik ute. Vi pakka to pall og lagde 30 tomsekker som skulle til asia. Jeg blei også med på å bytte folierull for første gang. Jeg gikk også igjennom noen driftsplaner for blandt annet Aviform.

Torsdag

Skift ?, ..middag

I dag blei det pakka 1 pall, dette fordi roboten blei ødelagt på en eller annen merkelig måte. Jeg så litt på når delen blei sveisa fast igjen. Jeg lærte mer om DP-celler og hvordan de fungerer og hvor jeg kan finne dem rundt i fabrikken. Jeg var også med på å hive 25 kg sekker av pottaske eller potassium eller noe lignende i en silo i 3. etasje. Det er et stoff som er helt forferdelig å puste inn! Du mister rett og slett pusten. Jeg brukte derfor støvmaske, og "spylte" meg med luft etterpå for å forhindre at jeg pusta det inn. Jeg var også på min første HACCPmøte/runde. Vi var først på et møte der en liste/rapport blei gått igjennom, så gikk vi rundt i fabrikken og sjekka om alt på lista var blitt gjort og i så fall la til nye "farer" på lista.

Uke 5

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag hadde vi besøk av en 3. klassing fra Skien. Det var koselig :) Jeg begynte på prosjektet mitt om inndampern, og det er MYE å ha om. Jeg fant ut det i dag. Jeg heiv også på citrat på siloen og var en tur nede på bulken. Vi hadde problemer med en nivåmåler og forriglingene dens, dette løste seg etter hvert, men vi tror grunnen til dens "hallusinasjoner" var fukt. Jeg tok pudderprøva for en gangs skyld, jeg greide så klart å ha glemt den siden forrige gang jeg tok den, men det gjorde ingenting, jeg tok bare å kote ut en ny prøve. Jeg var en del oppe på arkivet å så etter tegninger på pumper og tanken, og fant ut mye greier. Jeg satt også opp høring som blir onsdag i vinterferien.

Torsdag
Skift D, Formiddag
Det var igrunn ikke veldig mye som foregikk, så jeg blei sittende å se på flytskjemaer og forriglingsmatriser hele dagen, i tillegg til vanlig pakking og rutiner. :)

24.01.2010

Uke 3

Fredag 22/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Asbjørn ute i fabrikken. Vi måtte fortsette med pakkinga av Ecoformen. Sentrifugeringa blei stoppa i løpet av skiftet, så vi skulle pakke tomt. Dette gikk veldig seint, men jeg fikk brukt mye av det jeg lærte i går. Asbjørn kan ikke pakkemaskina så godt, så det var veldig gøy at jeg kunne "lære bort" noe jeg har lært. Vi var også å sjekka schenkvekta for å se om det var tomt der. På starten av dagen så jeg at det var grodd en del inne i vasketårnet, så jeg spyla det og fikk det reinere, og jeg fortsatte å gjøre dette flere ganger i løpet av skiftet så klumpene skulle slippe, og før mat pausa så var det reint, og det forblei sånn resten av skiftet vårt, så jeg trengte ikke spyle mer. Det er så gøy å greie ting! :)

Torsdag 21/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Fredrik ute i fabrikken og vi PAKKA. Det var flere skift som ikke hadde pakka på grunn av problemer med enten pakkemaskinen eller roboten, men dette var fiksa til vi starta. Det var konstant pakking til mat pausa, med å gå fram og tilbake for å foliere pallene og kvittere stabiliserings-alarm på pakkemaskinen og se etter hull i sveiseskjøtene. Fredrik lærte meg hvordan jeg "håndterer" roboten og pakkemaskina når de henger seg opp, for dette skjedde veldig mange ganger i løpet av dagen. Etter mat pausa starta jeg pakkinga helt selv, for Fredrik ble nødt til å gjøre noe annet først. Dette gikk kjempe bra, og det er veldig gøy å lære noe du får prøve ut aleine etterpå å greie det. :)

Uke 2

Torsdag 14/1

Skift F, Formiddag

I dag fikk jeg besøk av Hans Ole utpå dagen, vi snakka litt om det prosjektet vi skal begynne på nå snart. Ellers så er tørr-delen av fabrikken i gang igjen, så jeg gikk "langs" prosessen og repeterte på hva som skjer med stoffet hele veien til pakkern. Jeg så også på skjermene og "sammenlikna" med fabrikken og gikk igjennom prosessen der også.

12.01.2010

Uke 1

Fredag 8/1


Skift C, Formiddag


I dag har jeg sitti inne med Asbjørn og vi har også lagd Aviform. Jeg har tatt prøver, og lært hvordan vi "regner ut" hvor mye ekstra lut eller maursyre vi trenger å tilsette for å få riktig pH. Har ellers vært en vanlig dag på jobb.


Torsdag 7/1


Skift A, formiddag


I dag har jeg sitti inne med Karete igjen og laga Aviform. Jeg lærte også mer om hvordan vi lager Kafo (som er et av råstoffene i Aviform) og pH på den. Jeg har også tatt prøver og vært på ProffPartener en tur for å få meg en vinterjakke og superundertøy. Vi var også innom brannstasjonen for å hente nye adgangskort, men mitt var ikke der, så jeg måtte komme igjen seinere en gang.

Jul og nyttår :)

I jula jobba jeg ganske mye. Men siden vi kun produserer Aviform er det ikke like mye å gjøre. Jeg har vært med en del forskjellige skift, og jeg har derfor fått sett de forskjellige måtene de lager Aviform. Jeg har vært mye ute i fabrikken det siste halvåret, og det å sitte inne å kikke på hvordan de produserer innenifra er veldig lærerrikt. Jeg har mye større forståelse for mye av det jeg har drevet med de siste månedene på grunn av disse dagene jeg har sitti inne. Jeg har selvfølgelig tatt utallelige Aviform prøver (pH, egenvekt og turbiditet) og kan nå produsere Aviform aleine.




Jeg har også vært i hjortetakken noen av dagene, dette fordi det var folk som fikk fri på julaften og 1. nyttårsdag så da blei det til at meg og Jamal var der. Jeg har derfor også tatt hjortetakkprøver og pakka og foliert. Jeg har dessverre fått litt vondt i ryggen etter en av hjortetakk-pakkingene, fordi jeg har fått en dårlig uvane med å løfte sekkene på plass i stedet for å dra eller skyve, så jeg må nok legge om taktikken min, men det er mye vanskeligere enn man tror!




God Jul og Godt Nytt År! :)