Fredag
Skift A, Formiddag
I dag blei jeg lært opp i tapperiet, som er et kompetansemål: eleven skal kunne starte, drifte og stoppe produksjonsenheter og prosesser. Jeg lærte både kanne-tappern og fat-tappern. Fordi vi bruker en gammel kanne-type som tapperiet ikke er designet til, er det nødt til å stå en operatør ved tappern og kvittere alarmer og starte tappinga igjen, nesten kontinuerlig. Aina lærte meg hva jeg skulle gjøre når alle de forskjellige alarmene slo inn. HMS: det som er greit med at tapperiet er helt nytt, er at sikkerhetsutsyret er mindre tungvindt. Så om vi beveger oss innenfor robot-området vil en bevegelses-sensor oppdage dette og stanse roboten, noe som er veldig mye greiere enn å gjerde inn alt så det blir krøkkete.
Fat-tapperiet er ganske så gøy å styre. Her settes en pall med 4 tomme fat på transportrullebåndet, på den første stasjonen skrues korkene av med en pneumatisk korkskruer. Deretter rulles pallen videre til fyllestasjonen, der stiller man inn fatåpningene ved hjelp av en joystick. Etter bekreftelse av de fire åpningene, fylles kannene med ønsket vare ut ifra hvilken tut som er valgt. Til slutt ruller pallen videre til en ny korkskruer, bare at denne skrur omvendt vei og fester korkene igjen. Så sendes pallen ut til stabling i lagerhallen ved siden av tapperiet.
Torsdag
Skift C, Formiddag
I dag var jeg på taf-møte der vi snakka om fremtiden til taf og hvordan det blir med ny taf-klasse til neste år. Nå er det bare å vente spent på om det blir noe taf-klasse neste år.. Jeg var også innom tapperiet og så på dem der og hva de gjorde.