12.12.2010

Uke 49

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag blei jeg lært opp i tapperiet, som er et kompetansemål: eleven skal kunne starte, drifte og stoppe produksjonsenheter og prosesser. Jeg lærte både kanne-tappern og fat-tappern. Fordi vi bruker en gammel kanne-type som tapperiet ikke er designet til, er det nødt til å stå en operatør ved tappern og kvittere alarmer og starte tappinga igjen, nesten kontinuerlig. Aina lærte meg hva jeg skulle gjøre når alle de forskjellige alarmene slo inn. HMS: det som er greit med at tapperiet er helt nytt, er at sikkerhetsutsyret er mindre tungvindt. Så om vi beveger oss innenfor robot-området vil en bevegelses-sensor oppdage dette og stanse roboten, noe som er veldig mye greiere enn å gjerde inn alt så det blir krøkkete.

Fat-tapperiet er ganske så gøy å styre. Her settes en pall med 4 tomme fat på transportrullebåndet, på den første stasjonen skrues korkene av med en pneumatisk korkskruer. Deretter rulles pallen videre til fyllestasjonen, der stiller man inn fatåpningene ved hjelp av en joystick. Etter bekreftelse av de fire åpningene, fylles kannene med ønsket vare ut ifra hvilken tut som er valgt. Til slutt ruller pallen videre til en ny korkskruer, bare at denne skrur omvendt vei og fester korkene igjen. Så sendes pallen ut til stabling i lagerhallen ved siden av tapperiet.

Torsdag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg på taf-møte der vi snakka om fremtiden til taf og hvordan det blir med ny taf-klasse til neste år. Nå er det bare å vente spent på om det blir noe taf-klasse neste år.. Jeg var også innom tapperiet og så på dem der og hva de gjorde.

06.12.2010

Uke 48

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag fortsatte jeg på prosjektet og gjorde meg nesten ferdig. Jeg var også litt "løpegutt" siden anlegget var litt trøblete. Så banka noen ganger på buffer, spylte sentrifuga fordi buffer var full og nivåalarmen ikke slo ut. Jeg tok også noen prøver av "prosjektolja" mi, silicone, på laben. Tok pH og regna ut egenvekta. Fordi silikonen er så oljete, måtte jeg reingjøre alt av utsyret jeg hadde brukt på laben veldig grundig. Jeg sjekka også pH-målern om den viste riktig. Så da brukte jeg buffere på 10,01 og 7,01 og målte disse. pH-målern viste 0.03 for lite på begge bufferne. Jeg tok også en prøve av 6ern.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag jobba jeg mer med prosjektet. Jeg tok også oppfølgingsrunda siden nina var opptatt, som forresten er et av kompetansemåla i læreplanen: "gjennomføre systematisk forebyggende vedlikehold av utstyr". Så var det pakking av 1000 kg storsekk. Schenkvekta gikk litt skeivt, så da lærte jeg hvordan man strammer det. Jeg heiste også opp en citratpall og vrakpall til 3. etasje. På veste kai var det fylling av båt med Aviform, så måtte ta en prøve av tanken.

Fredag

Skift D, Formiddag

 I dag pakka Per og jeg Formi. Begynte med å reingjøre sveiseelementene, så disse ikke skulle lage hull i sekkene. Halvveis skulle vi bytte til africa-print, men printerskjermen er ødelagt, så da måtte vi vente til automatikerne hadde fiksa opp i det. I mens fjerna jeg Sipernat fra under begerverket og bytta også sipernatsekken. Så tok jeg ukesprøver av 6ern. Hans Ole kom innom en  tur og hjalp meg litt med prosjektet.