27.08.2010

Uke 34

Fredag
Skift f, formiddag
I dag lærte jeg bort noe til siftledern, det er litt stas! Jeg lærte henne hvordan man styrer og ordner borte ved storsekktømmern over 2801. Vi fikk litt problemer med plast i klumpeknusern, men Herman og jeg fiksa det. :) Gitte lærte oss hvordan vi spyler før sentrifuga og fitratrøret til 2811 under ndf-kjøring, siden da er det litt viktigere at vi ikke får vann i vara. Jeg tok på meg oppgava å logge tankmål, som viste seg å bli en trimrunde, siden jeg var så surrete at ejg gikk opp og ned trappene maaange ganger for å finne de rikige målene. herman og jeg starta med å pakke, men temperatursensoren på pakkern gikk i dtykker, så da blei det en stopp og Lasse måtte fikse det. Trykket på pumpa under 2801 var fortsatt ikke i orden så jeg fikk ansvaret med å holde øye med den, og si ifra om trykket blei så lite at Fredrik måtte stoppe og starte pumpa igjen. Herman og jeg fikk pakka ut resten i ferdigvaresilon og heisa opp en ny pall med caldic til 3. etasje. Og til slutt stengte jeg etter overføring fra 2801 til reaktor 3 og dobbeltsjekka at det var åpna for at vaskeløsning fra 2811 kunne komme inn i 2801 igjen så det var klart til ny batch. Da stengte jeg bunnventilen på 2801, stengte lufta til sperrevannspumpa til p2801(som er ventilen helt borte ved 9ern, logiskt nok) og sjekka filtratløpet.

Torsdag
Skift d, formiddag
I dag hadde jeg høring. Jeg starta dagen med å gå igjennom notatene mine og tegne et flytskjema over anleggsdelen jeg valgte. Jeg valgte denne gangen forberganlegget, fra sentrifuga til mellomsilon. Jeg gjorde det veldig bra på høringa, men glemte trykket på trykkdifferanseindikatoren på filteret ved tørkeluftvifta, dette er en detalj jeg må huske på fagprøva! Nina og jeg dro ned til vannpumpene igjen for å se om det var åpent, men det var stengt nå også, så da blei det vinduskikking igjen. I 2801 har det en tendens til å samle seg opp plast i silpotta som klumpekuttern i storsekktømmern har dratt med seg ned i tanken. Pumpa hadde litt trykkproblemer så da kom en kar som heter Jon og åpna silpotta. Vi fikk ikke drenert røra ordentlig før han åpna den fordi det var krystallisert i røra, så da måtte han åpne dreneringa på silpotta før han åpna toppen. Jeg fikk jobben å passe på at jon ikke blei gassa ned av det som kom ut av dreneringa, så da tok jeg vannslangen og satte på så det blei blanda med vann da det traff gulvet så det ikke gassa like mye. Da vi fikk ut sila måtte Kjersti og jeg fjerna all plasten fra den og det var pirk, for trykket er så stort ned i silpotta at plasten var halvveis igjennom hulla i sila allerede, så da måtte vi dra ut nesten 1 og 1 plastbit for å få den helt rein. I isen var en storsekk velva, så med godt samarbeid fikk Nina, trucken og jeg dytta den opp og satt den på pall igjen. Vi gjorde også klar til start av pakking i pakkern, så vi satte inn folie og siden det var blitt spyla i etasjen over, så var det rustvann over alt, så det blei litt tørking av det inne i pakkern også. Kjersti fjerna vifta til å tørke begerverket og da vi skulle lokke døra, så vi at en av festeklemmene var ødelagte. Jeg gikk da for å låne noe til å klemme den sammen med fra verkstedet. Jeg kunne ikke navnet på en tvinge, så jeg prøvde å forklare hva jeg trengte, men blei heldigvis redda fra den forklaringen ved at jeg fant det selv. Så da har jeg lært et nytt ord også.. en Tvinge!

Uke 33

Fredag
Skift f, ettermiddag
I dag var ddet både småsekk- og storsekkpakking. Vi bytta folie og oppdaga en feil med spjeldet til siloen over forberg. Den gadd ikke åpne seg, så da fikk vi ikke veid inn noe pottaske på batchene, og det blir jo litt dumt. Nivåalarmen i mellomsilon er ganske følsom. Det er en "gaffelnivåalarm" så om det havner en klump på den så vil ikke forberg slippe ned noe mer, selv om mellomsilon er langt i fra full. Dette skjedde jo, så da måtte jeg bort å banke litt på utsiden av toppen av mellomsilon for å få den løs.

Torsdag
Skift f, ettermiddag
I dag stoppa begerverket på grunn av overbelastning, så jeg og ben åpna for å sjekke alle koppene for å finne belasninga som var feil. Vi fant ingenting, men det var veldig grodd. Ben og Herman fant seinerer ut at en av koppene hadde knekt en liten del av seg, så den støta imot når de snudde seg. jeg satt også litt på arkivet og leste om tørkeluftvifta og luftfilteret som forberedning til høringa neste uke. Jeg fikk også vite at det stoffet jeg hadde finni om luftseparatoren under sentrifuga var feil og at det bare var en vanlig syklon der i stedet.

Uke 31

Søndag
Skift c, formiddag
I dag jobba jeg litt mer med stoff til høringa. Var også med på å pakke litt og fikk foliebytte på pakkern. Så litt til pakking of staking i nedslippet over forberg. Hjalp også litt til med pakking i hjortetakken. Ved start av tørrstrengen var det klump i mellomsilon igjen, så da måtte jeg stå å slå så hardt jeg kunne med slegge på mellomsilon for å få noe ned på schenkvekta.. Jeg åpna også under 3ern for å få overført det til holdetank.

Lørdag
Skift c, formiddag
I dag hjalp jeg først til med pakkinga i hjortetakken. Så var det formistorsekk etter det. Belgen ved fyllerøret tuller fortsatt, så den blei da GIGA stor. Så da blei det manuell kjøring igjen. Stoffet blei liggende litt lenge på mellomsilon etter slipp på forberg, så det blei ganske klumpete, det gjorde at jeg måtte stake litt og slå "over" schenkvekta. Jeg fant også ut at det å fjerne sipernat fra under begerverket skal man egentlig gjøre hvert skift, så da fjerna jeg litt over 14 liter derifra. Jeg fikk også tid til å jobbe litt med stoff til høringa jeg skal ha.

Fredag
Skift c, formiddag
I dag pakka vi 9 formi paller og tok de vanlige prøvene. Jeg så på at en mekaniker skifta trykkregulatoren på en av sperrevannspumpene, noe som gjorde at jeg lærte meg halvveis hvordan sperrevannspumper fungerer. Jeg lærte også å starte sentrifuga og at det tar 5 minutter før dreneringsventilen stenger etter en forrigling. Vi skulle også ta ut noen storsekk, men fikk litt problemer der. Jeg gikk opp storsekk"løypa" før vi starta og fant ut at sikteduken i sikta ikke stod i, så da måtte vi sette i den. Da vi endelig fikk starta merka vi at skruen var helt fuktig, så stoffet som kom igjennom til den første sekken var som grøt. Dette gjorde også at klumprøret tetta seg fullstendig. Dette + en del til gjorde at vi blei nødt til å kjøree alt i manuell, som er tungvindt nok i seg selv.

Tordag
Skift a, formiddag
I dag var en relativt rolig dag. Vi pakka 13 formi paller, tok prøver, rydda og heiste opp en vrakpall. Det blei også til at vi palla om en vrakpall og folierte den igjen.

19.08.2010

Uke 28

Torsdag
Skift D, formiddag
I dag palla vi om ndf-paller og pakka ut storsekk. Vi blei nødt til å ta ut sikta over storsekkpakkern fordi stoffet var større krystaller en vanlig. Jeg blei sittende en halvtime å stake i mellomsilon for vara der var blirr stein hardt fordi det er så fuktig ute for tida. Dette gjorde også at vi fikk problemer med schenkvekta. Vi løste opp noen vraksekker og ordan med nafo-sekker til 2801. En motor inne i småsekkpakkern streika også, så vi fikk ikke pakka ut særlig med stoff. Og det blei en del soping og spyling.

Onsdag
Skift D, formiddag
I dag gikk alt galt! Pakkern klikka og det gjør ikke ting like lett. Det var fuktig i pakkehuset så alt var klissete. Under pakking blei noen av sekkene rivd av så hele pakkehuset var fylt med ndf-stoff. Derfor blei det støvsuging. Vi prøvde å fikse pakkern som resulterte i en like klikkings pakker og at jeg måtte bære ekstremt mange tomsekker ut i kontaineren. Jeg overførte fra 1ern og rensa vekta og lærte hvordan å åpne spjelda til fylling og tømming av vekta manuelt.

Mandag
Skift D, formiddag
I dag heisa jeg opp steinharde nafo-sekker til å ha på 2801, den første sekken var en stor klump, så Kjersti og jeg blei stående å skrape og stake den ned i storsekktømmern. De neste sekkene "maserte" Kjersti mot en stolpe før jeg heiste de opp, så slapp vi den ekstra jobben. Da vi sto å skrapa fikk jeg så mye støv over meg at jeg blei nødt til å gå å skiften og dusje, siden det er så sterkt etsende. Så tok vi en sjekkrunde før oppstart av anlegget. Da vi skulle sjekke produktkjølern ville den ikke åpne seg, siden en av vaierne hadde røket i festet. Anlegget var heller ikke helt tørt, så vi satte alt til tørking igjen, så det skulle være klart til neste skift kom på. Vi fant 4 filtrat-ibcer som vi skulle bruke til den første batchen , for å sjekke at de var ok å bruke, tok vi prøver av dem og sendte til laben.

Uke 27

Fredag
Skift F, ettermiddag
I dag var jeg på laben en stund. jeg lærte å ta prøve av aciformen a13. Både tetthet og maursyre, ammoniakk og vann. da tok jeg 40 ml dvl og 1,2 ml aciform a13. blandinga setter vi i Karl Fisher'n og så skrives resultatet ut. Så sammenlikner vi resultatene med resultatene fra forrige skift og settpunkt. Utifra det justerer vi innkjøringa av de forskjellige stoffene. Jeg rydda også etter lacto-kanne-tømming.

Torsdag
Skift F, ettermiddag
I dag blei det heeising av lactokannepaller. Så la vi om fra lacto til plus. Jeg var også med Ben og Fredrik å tappa en ibc. Det var masse styr fordi ingen av oss hadde gjort det før. Da vi var ferdige skreiv jeg i boka mi alt som var å huske på med tappinga der nede, men da jeg var ferdig fikk jeg vite at det ikke var relevant, siden vi får et nytt tappeanlegg så da skal vi ikke bruke det gamle lengre.

Onsdag
Skift F, ettermiddag
I dag leste jeg om forberg som forberedelse til høringa. Jeg var også med Fredrik og Ben på bulken og ordna med lasting av både lacto og pluss på en bil og byttet mellom de to produktene. Støvsugern var tett, så den måtte spyles, og da den var ren hjalp jeg Herman med å støvsuge rundt sikta og vekta i småsekkpakkern. Jeg lærte også å montere støvsugern. Og så spyla jeg delene til sikta og bærte de ned til sikterommet så de var klare til montering.

Tirsdag
Skift F, formiddag
I dag var jeg med Gitte for å overføre fra 9ern til produkttanken til lacto. Vi gikk opp løypa og åpna og lukka ventilene som var feil lagt. Da vi sa det var klart for overføring gikk vi ut for å sjekke at det gikk dit vi ville at det skulle, og det gjorde det. Men etter noen sekunder løsna slangen som gikk ned i tanken og lacto spruta ut over hele uteplassen, og oss. Vi fikk ikke så mye over oss at vi behøvde å gå i nøddusjen, men jeg løp opp i garderoben og fikk tatt en dusj, for det svidde nedoverryggen pga sprut. Resten av dagen brukte jeg på å lese om forberganlegget og tegne komponentene som forberedelse til høringa.

Uke 26

Tirsdag
Skift C, ettermiddag
I dag hjalp jeg til med storsekk i hjortetakken og ordna med en overføring fra 3ern til holdetank. Jeg tegna et prosessjema over tørrdelen og da lærte jeg hva piaben var. Piaben er en vakuumtransportør som transporterer sipernaten fra storsekken til vektsiloen over produktkjølern. Jeg leste litt om den og luftseparatoren på arkivet.

Mandag
Skift C, ettermiddag
I dag blei det vanlig pakking. Jeg lærte hvordan å beregne produksjon ut i fra vekta og forberg. Jeg rensa sikta en del ganger pga klumpete vare. Jeg brukte også krana i ndf-anlegget for å heise opp noe inhibitorer, noe som tar laaang tid pga hastigheten på krana. Jeg måtte også sjekke vekta noen ganger også pga klumpete vare, og dunke i mellomsilo for å få stoffet ned på schenkvekta.