25.09.2010

Uke 38

Fredag
Skift D, disp
I dag fikk jeg begynt på varmeveksler-prosjektet. Jeg leste igjennom hele permen til Produktkjølern, og kopierte alle arkene jeg følte var aktuelle for prosjektet. Georg gav Jamal og meg tips til fagprøva. Han gikk igjennom TFSene til hjortetakken og litt generell info om entretillatelser og sånt.

Torsdag
Skift D, disp
I dag organiserte jeg alt av papirer og notater jeg har og satte dem inn i lærlingpermen etter hvilke prosjekter jeg har funnet informasjonen til. Det var litt av et prosjekt, siden jeg fant notater fra den første uka jeg var på jobb, og det minka ikke med notater etter hvert, selv om jeg kasta omtrent halvparten fordi det bare var kladder til prosjektene. Jeg blei også med Kristoffer til Proff Parter for å kjøpe litt utstyr.

Uke 37

Fredag
Skift C, ettermiddag
I dag starta jeg med å sitte ved skjermene og repetere litt fra i går. Jeg fikk snakka litt med den nye lærlingen deres og prøvde å få han til å velge formiaten i stedet for hjortetakken, noe som ikke fungerte. Så dro jeg til N2 for å besøke Marius. Der fikk jeg en omvisning fra begynnelsen av prosessen til slutten og kontrollrommene. Han forklarte veldig bra og forståelig, men må innrømme at mye gikk inn det ene øret og ut det andre, men fikk i det minste en bedre forståelse av ammoniakkproduksjon, og fant ut av an N2 var mer spennende fabrikk enn jeg trodde.. Da jeg kom tilbake hjalp jeg Stian med å pakke i hjortetakken.

Torsdag
Skift A, ettermiddag
I dag satt jeg inne med Bjørn. Han forklarte meg tørr strengen, og jeg har funnet ut av at jeg kan strengen like godt og på noen områder bedre enn flere av de jeg jobber med. Skoleprosjekter er veldig smarte! Vi har kafo s produksjon, så jeg fikk da gjennomgått hvordan det gjøres på skjermene. Da blander vi på 7ern, damper inn på inndampern til 109 grader for så å ta en ph-prøve og en tetthetsprøve: 100 g vann og 500 g vare til 20 grader og så bruke tetthets apparatet. Vi må blande prøva ut med vann, siden ellers ville vara krystallisert innen den var ved 20 grader og da er det ikke mulig å ta prøva. Så må vi forvarme 1ern så vara ikke sjokk-krystalliserer seg når den kommer dit. Overføring fra inndampern til 1ern må gjøres manuelt. stoppe røreverket, starte pumpa og stoppe pumpa med en gang den slepper, for så å starte røreverket igjen. Så kjøler vi langsomt vara på 1ern, så det krystalliserer seg, for så å overføre til holdetank der det er klart for sentrifugering.

Uke 36

Søndag
Skift D, formiddag
I dag gikk pakkinga greit helt til vi skulle bytte folie fordi forrige skift hadde lagt et papir mellom skrivern og plata bak, så folien ikke skulle sette seg fast. Etter foliebyttet kom ett lag ut uten problemer ved bruk av sipernat, men så blei justeringa i pakkern helt feil så folien krølla seg og bremsen slutta og fungere igjen, så alt gikk rett vest. Siden vi skulle slutte med amåsekkproduksjon og starte med kafo s storsekk etter helga, så lot vi pakkern være, så de som har greie på den kunne fikse den. Da holdetank var tom måtte den spyles siden vi skulle over til kafo s produksjon. vi fylte på med kaldt vann og spylte coilene og røreverket. Etter en stund med fylling, la jeg merke til at bunnen på holdetank hadde skifta farge, og da jeg gikk bort til den så jeg at det var lagt seg et islag utenpå tanken. Dette fordi krystallene som hadde vært igjen på holdetank hadde reagert med vannet vi fylte inn og danna is. For at vi skulle få skylt holdetank ordentlig uten is, varma vi opp vann på 3ern for å overføre dit, siden coilene på holdetank ikke har muligheten å varme.

Lørdag
Skift D, formiddag
I dag fortsatte vi med å pudre sipernat på folien. Dette gikk greit en liten stund, før det ende med at jeg måtte bli sittende å bremse folien selv, siden bremsen ikke ville fungere. Det blei en overføring fra 3ern til holdetank og etter foliebyttet var bremsen på pakkern skikkelig i kranglehumør. Kjøleskruen kom inn med hastighetsvakt, siden det var veldig grodd. så da skrapa Kristoffer den. Kjøleskrua hadde også en pakning i den ene enden som lakk, så det blei litt spaing på oss. Jeg fikk se på Kristoffer snu et bend ved atf-blandetanken siden røret skulle brukes til vann i stedet for lut. Da brukte vi gummihansker, siden det kunne være lutrester i røret.

Fredag
Skift D, formiddag
I dag var det vanlig formiproduksjon. For å få pakkern til å gå så "normalt" som mulig måtte vi pudre folien før printern noen ganger per pall. Pakkern klikka til slutt og pakkerhuset blei fullt av formi. Jeg støvsuga vekk det og måtte spyle der inne for å få vekk alt. Og blei nødt til å spyle hele støvsugern også, siden den var potte tett og veldig skitten. Da jeg var ferdig med det fikk Pål jobbe med pakkern og prøve å fikse den. Jeg fant også ut at filteret til forberg måtte byttes siden trykkdifferansen på den var over 300 psi.

Uke 35

Fredag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg ute med Thor Helge. Han stod 16 timer, så det var greit å bare bli med han, siden han allerede hadde full kontroll. Vi begynte med å rydde litt her og der og heisa ned noen pallekasetter til Børre som han skulle ha strippefyllegemer i. Vi pakka 4 pall og fikk litt problemer med hull i de siste sekkene fordi gjenkjenningsmerket på sekkene hadde lagt fra seg blekk på sveiseelementet. Så vi heisa en halv pall med dette opp i 3. for å ha på siloen igjen. Thor Helge lærte meg også hvordan å velge skriverinstillinger i pakkern, men det ende med at han valgte feil, så noen av sekkene blei afrikamerka, og de skulle ikke dit. Vi gjorde klar en pall med caldic til neste skift og heiv på caldic til noen slepp på forberg og sjekka dem i tillegg. Jeg lærte også hvordan å ta buffer-prøve: 1,5-1,7 g krystaller + 40 ml destillert vann i titratoren og vi får ut maursyreprosenten. Jeg henta også prøve av atf-blandetanken og lactoseprøva. På slutten stoppa P02003 så vi måtte spyle den og dra den i gang.

Torsdag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg inne operatøren. Christoffer fant ut av at det var jeg klar for, så da blei jeg kasta ut i det, med han sittende å se på det jeg gjorde. Og jeg lærte utrolig mye av det. Det er NDF-produksjon så det var mye å holde styr på. Vi lagde en ny batch på 3ern med vare fra OXEA, og batchen på holdetank var lagd av vår egen vare, så vi måtte vente til holdetank var tom før vi kunne overføre bachen på 3ern. Da holdetank var nesten tom, så stoppa slurrypumpa pga lav hastighet siden slurryen var så tjukk. Det ordna seg etter at jeg satte opp hastigheten fra 155 O/min til 160 O/min. Det blei mye stopp på sentrifuga også pga slurrypumpa, så lærte hvordan jeg fikk starta den.. og jeg lærte også at jeg må huske på å trykke fjernstart på skjermen da det startes lokalt, for ellers kommer kommandoavviksalarmen. Ved NDF-kjøring må man også huske å holde et øye på filtratmengden som kommer fra sentrifuga, siden om vi mister mengde der kommer ingen alarm, for da er enten et eller annet rør tett eller det er tomt på holdetank og slurrypumpa blir gående uten slurry. Ved 90% på filtrattanken overføres dette til 2801 for å lage ny NDF-batch. og etter tømming av 2801 må man huske å ha i vaskeløsning. Jeg lærte også å starte forbergstrengen, altså hvilken rekkefølge alt skal startes og hvordan å stoppe strengen. Vi fikk også 3 slepp på forberg i løpet av skiftet. Dette var en dag der alt gikk i ett!