25.09.2009

Uke 39

Torsdag 24/9

Skift D, Formiddag

I dag var jeg med mitt egentlige skift igjen. :) Først så dro meg og Nina å sjekka om det var en lekkasje på maursyretanken nede ved kaia fordi det stod på kontrollrommet at det var veldig varmt ved pumpa til tanken. Der var alt normalt, så vi dro til den andre kaia for å sjekke temperaturen på ecoformtanken der, for om den blir for kald så krystalliserer ecoformen seg, og det er ikke bra. Da vi kom tilbake ble jeg med Kristoffer til en tank som noen hadde bytta rørverk på, så det var satt inn blindskiver, så vi fjerna blindskivene. Deretter gikk vi ned i 1. etasje og tappa en prøve av en av reaktortankene. Det skulle egentlig være en brannøvelse i bygget vårt i dag klokka 09.30, så vi satt å venta på alarmen så vi skulle bli ferdig med det, for det var egentlig lunsj tid. Men så fikk vi vite at beredskapen ikke hadde tid i deg, så det ble ikke noe av, så vi tok oss lunsj :) Da vi var ferdig med å spise var det produsert nok hjortetakk til å pakke noen paller, men i dag var det storsekk vi skulle pakke i så nå har jeg lært meg det også. Georg viste meg tre ganger, og så måtte jeg gjøre det alene, som gikk ganske greit. Georg ba meg ta "runda" og skulle sjekke om jeg huska alt man skulle gjøre, og jeg faila skikkelig! Jeg glemte så og si alt, utenom noen ganske opplagte ting, som jeg gjør hver gang jeg er på jobb. Men jeg tror det er veldig forskjellig på skifta på hvor nøye de gjør runda. Men da har jeg iallefall fått gjennomgått det nå. :) Jeg lærer veldig mye av Georg egentlig, veldig positivt!

19.09.2009

Uke 38

Lørdag 19/9

Skift A, "formiddag"

I dag har d vært utrolig gøy og veldig kjedelig. Må bare si at skift A er kjempe koselige og veldig morsomme! :) I dag var d strømbrudd på hele Herøya, så d var litt kaotisk en liten stund, før d ble skikkelig stille, for da kunne vi ikke gjøre noe før vi fikk kullsyra og lufttrykket tilbake. For å være ærlig, skjønte jeg ikke alt av d som skjedde og hva vi gjorde i dag, men jeg lærte meg litt om hva de forskjellige ventilene i fabrikken gjør, og jeg tok pudderprøve. Gjorde d riktig, bare i litt "feil" rekkefølge, men d gikk visst fint. Resten av skiftet jobba 12 timer, mens jeg dro etter 8. Jeg gikk mest med Ståle rundt i fabrikken i dag. Vi tok den siste sjekklisterunda før fabrikken kunne starte igjen etter stoppen. Vi måtte forandre litt på et rør som frakter slurryen fra krystallisatoren til sentrifuga. Vi gjorde så slurryen gikk rett tilbake til krystallisatoren, og fy søren så utrolig ubehagelig d er å ha ammoniakk så nære. Det svir i øynene så d renner tårer som om d var regne fossen ._. Men etter en stund tok Ståle røret tilbake der d skulle være og vi gikk tilbake til kontrollrommet uten skade, bare med 10l mindre væske i kroppen. Rett før jeg skulle dra, dro Nicklas og meg til hovedinngangen for å hente noen aviser og da dro vi også ned mot kaiområdet så fikk jeg se hvor tankene og "kaistedet" til Addcon var også. Men jeg gleder meg til neste jobb dag, for nå skjønner jeg mer, så jeg ikke er helt utafor i samtalene deres. Jeg erfarte også i dag at neste gang jeg skal på jobb, så skal jeg legge meg litt tidligere! :)


Fredag 18/9

Skift A, Formiddag

I dag traff jeg lærlingen som skal jobbe på skiftet mitt (D), men siden de har langfri, så jobba Jamal med A skiftet i dag. For første gang fikk jeg være med i Formiaten i dag. Og fabrikken er mye større enn jeg trodde! Ståle forklarte meg prosessen der i korte trekk, og d var som de først dagene i hjortetakken, men d gikk sånn passe bra. Jeg tror jeg husker d meste av d han sa faktisk, eller kanskje da... Vi pakka noen 1000kg sekker med Formi, som er kosttilskudd til grisefôr så grisene tar opp næringsstoffene lettere. Men d var litt problemer med en eller annen ting jeg ikke husker hva er eller heter, men d ble fiksa av en fra mekaniske etter hvert. Jeg tok både titer og pudderprøve, og d går bedre og bedre. Jeg fylte 25kg sekker med hjortetakk, som jeg tror jeg snart er ekspert på.. men man blir vel d av å tre på plastsekker på et rør ca. 500 ganger i løpet av to dager. Men vi var utrolig mange i dag da, så vi kunne vel være en i hver etasje, regna Karethe ut. Så d ble ikke så mye å gjøre, men jeg trives veldig.. iallefall hittil :)

07.09.2009

Beredskapskurs på Rafnes

Fredag 11/9

Praktisk

Siste dagen av beredskapskurset... Vi starta dagen med litt sikkerhetsregeler om det vi skulle gjøre ute på området, arbeidsteknikk og røykdykkerbekledning. Så kledde vi på vårs hvert vårt brannmann/røykdykkerklærsett og så veldig proffe ut!

meg og Marius :)

Alle på kuset ble delt i to, for da skulle vi gjøre ting som vi ikke kunne være så mange på. De andre begynte med brannslokking av lekkasjebrann og vi skulle bort til et stort telt, der vi skulle røykdykke. Gruppa ble delt inn i 2, begge gruppene skulle være samleplassfolk og røykdykkere en gang hver så vi bytta på. Jeg, Frida, Marius, Jens og en annen fra Ineos eller no, var først røykdykkere. Vi skulle søke 2. etasje, men når vi kom inn i teltet var d så mye røyk(scenerøyk) der at vi ikke fant trappa. Så vi brukte mye tid på d, men når vi først kom oss opp så fant vi mennesker både her og der. Det var så mye røyk der at vi så bare 30 cm foran oss og vi så ikke beina våres. Jeg tråkka på mye jeg ikke visste hva var, men som bla. viste seg å være det ene "mennesket" vi ikke fikk redda ut av bygningen. Jeg og Frida fant også en utrolig tung 19 år gammel "jente", som vi nesten ikke greide å få ut av teltet. Hu må ha veid et tonn! Når vi gikk tom for luft bytta vi plass med dem på samleplassen og vi fikk alle skadeprioriteringene riktig :)

Så var d lunsj og deretter skulle vi slokke en brann i en gass/væskelekkasje ved å skru på en ventil. Gruppa ble delt inn i 3 grupper og min gruppe var den andre gruppa som fikk slokke. Å greie og holde en brannslange på full trykk samtidig som man går framover er utrolig tungt! Jeg holdt på å fly bakover. Men d var veldig gøy å få prøve! Da vi skulle gå fram å skru på ventilen stod flammene på 1900 grader over hele tanken.


Men vi lagde en sånn vannskjerm med vann fra brannslangene og skjerma vårs inn til ventilen uten å brenne oss.

<- meg og gruppa mi slokker brann :D

Da alle gruppene var ferdige gikk vi inn å kledde av oss brannmannklærne og fikk utdelt kursbeviset vårt. Dette var et veldig lærerikt kurs og ikke minst veldig gøy! Tror nesten jeg ville vært med på d en gang til om jeg kunne d.^_^


Torsdag 10/9

Teori + praktisk

I dag hadde vi om brannteori før lunsj. Der lærte vi om forutsetningene for en brann og spredning av brannen...


Vi lærte om flammepunkt, tenn-temperatur og eksplosjonsgrenser. Og om brannspredning som: strålevarme, ledning og strømning. Og jeg ble utrolig overraska over at en antennelse kan føre til en stor brann på bare noen få minutter. Jeg er nesten litt redd for å tenne te-lys jeg nå.. :S At når 4 minutter er gått så kan hele rommet stå i brann! Og d bare av en gnist eller noe sånt i sofaen. Men iallefall så lærte vi om forskjellige slokkemidler som vann, pulver, Co2 og skum, og bruksområdene på de forskjellige. Den siste delen av teorien lærte vi om åndedrettsvern og lærte hvordan vi brukte utstyret. Så etter lunsj brukte vi d vi hadde lært i teorien i praksis. Først slokka vi en væske som brant, med pulverapparat, og d var veldig viktig, for d kan jeg få bruk for hjemme også og ikke bare i bedriften.


Etter at alle hadde prøvd var d tid for slangestafett. Og vi delte gruppa i to og konkurrerte mot hverandre. Den gruppa som brukte lengst tid til å koble opp og rulle ut slangene måtte bære den andre gruppas luftapparater til der klaustrofobi testen skulle være. Og min gruppe vant :D Så hadde vi klaustrofobi test... D var helt greit i begynnelsen, og smarte meg som ikke er så glad i verken mørket eller små rom, måtte jo så klart gå først, og jeg var på nippet til å få panikk en liten stund og d er rart jeg ikke fikk d, for da jeg var mest redd så kom han derre mannen som "passa" på vårs inne i "labyrinten" og stod rett forran meg og sa "du skal denne veien". Jeg skvatt så jeg hoppa! Så jeg skal aldri inn i den labyrinten igjen iallefall! Men d var litt gøy å oppleve d også da :)


Onsdag 9/9

Teori + sightseeing

I dag fortsatte vi med det samme temaet som i går, bare litt annerledes for i dag snakka vi om akutt medisinske sykdommer som hjerneblødning, epilepsi, diabetes og hjerteinfarkt. Vi lærte også om brannskader og etseskader og behandling av begge. På slutten av teoridelen gikk vi igjennom hode-, nakke-, ryggskader og løfteteknikker. Løfteteknikkene fikk vi prøve praktisk i noen minutter før vi fikk lære hvordan en båre fungerer. Før vi dro til brannstasjonen gikk vi igjennom skadeprioritering for om det skjer en ulykke i bedriften vår så kan vi havne på samleplassen og da må kunne prioritere skader. Helt til slutt så dro vi til brannstasjonen og fikk en liten rundtur der. Vi fikk omvisning på tre forskjellige brannbiler, og på en av dem slo de på sirena. Vi fikk en demonstrasjon av den store kanonen på toppen av den ene brannbilen og en sånn sanerings greie. Vi fikk også en gjennomgang av det viktigste utstyret i en ambulanse. Det var en del morsommere i dag enn i går, og jeg gleder meg mye til morra.


Tirsdag 8/9

Fortsatt Teori + litt praktisk

I dag har vi lært om livredning/førstehjelp både generelt og i bedriften. Vi lærte hvordan vi skal opptre på skadestedet, de grunnleggende tingene om hva vi skal gjøre av førstehjelp. Vi lærte om sirkulasjonssvikt, blødninger og HLR(hjerte lunge redning)(var som å ha trafikalt grunnkurs om igjen). I slutten av dagen fikk vi prøve HLR på en dukke, to og to. Og det er tyngre enn jeg forventet. Men når man har gått igjennom sånt på kurs, vet man hva man skal gjøre om det skjer i virkeligheten. Før vi kunne dra hjem måtte vi også ta en test, for å se om vi hadde fulgt med på alt Einar(dagens kursholder) hadde sagt. Det var også grupper på tre som måtte fram å vise hva man skulle gjøre i de situasjonene som Einars hjelper ga, og så skulle resten si hva de hadde glemt å gjøre. Veldig lærerikt skal jeg si deg! :) Men det var mer interessant i dag enn i går, for da var det ingenting praktisk. Og jeg drakk enda mer kakao enn i går, for det var iskaldt i det rommet vi hadde kurset i. :S


Mandag 7/9

Teori

I dag var en tørr dag. Kun teori! Og det var kjempe kaldt i rommet vi satt i. Men ellers var det helt greit :) I dag har vi lært om industrivern og hva som forventes av oss om vi er brannvakt eller entrevakt i bedriften vår. For når vi har vært på dette kurset har vi lov til å være sånne vakter. Også lærte vi om hva vi skal gjøre om vi blir gassforgifta og om det blir brann i bedriften. Vi fikk informasjon om flere forskjellige farlige gasser. Jeg fikk vite en del om både lut, ammoniakk og saltsyre, som vi har/bruker i bedriften. Det er mye farligere enn jeg trodde, så jeg er glad jeg fikk den informasjonen jeg fikk, for om det hadde skjedd noe før dette kurset, hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Fikk også vite mye jeg ikke hadde tenkt igjennom om HMS men som er kjempe viktig. Dette kurset er veldig bra for oss, for det får oss til å tenke før vi gjør noe. Veldig nyttig altså :)

06.09.2009

Uke 36

Fredag 4/9

Skift B, Ettermiddag

Diva som jeg er, ble jeg i dag henta av onkelpennesamler-Jan(ja, han samler på penner og er onkelen til ei veldig god venninne av meg fant jeg ut i dag) i ADDCON bilen. Og denne dagen er den jeg har lært aller mest. Georg og meg tok runda og pakka 3 paller, med hjelp av Brede. Da vi kom inn på kontrollrommet igjen lærte Georg meg om de forskjellige ventilene i fabrikken. I hjortetakkfabrikken har vi da nålventil, membranventil, seteventil og kuleventil, men kule- og seteventilen er de vanligste. Georg lærte meg også mye om flytskjemaet over den delen av fabrikken der alt starter, og lærte meg hva mange av tegna betyr. Andre del av skiftet var jeg med Brede på runda og da lærte jeg utrolig mye. Han lærte meg hvordan puddertrommelen og sentrifuga fungerer og er herved den beste til å forklare noe som er veldig komplisert, for han gjør det så enkelt! :)

Torsdag 3/9

Skift A, Formiddag

Denne gangen på "sjekke-at-alt-går-som-det-skal-og-slå-på-noen-rør"-runden fikk jeg med meg litt mer. Nicklas som er lærlingen på skift A var den som viste meg rundt denne gangen. Han er faktisk veldig flink til å forklare, men det er fortsatt mye som ikke fester seg i hue av alt det jeg blir fortalt. Etter runden viste Bjørn meg hvordan jeg skal "pakke" paller eller hva nå jeg skal kalle det. Å "pakke" paller er da å legge 25 kg sekker med hjortetakksalt på en pall så det til sammen blir 7 lag med sekker som dekker hele palla. Jeg trodde jeg greide meg ganske greit helt til jeg så palla når den var ferdig "pakka" og den var utrolig skjeiv. Det så nesten ut som om hele kom til å velte ._. Men trening gjør mester er det ikke noe sånt... Etter runda og pakkinga så tas det prøver av ammoniakkvannet og det ferdige produktet. Jeg har fått prøve, men ikke like vellykka, tydeligvis er jeg visst for treig, for ammoniakken i ammoniakkvannet fordamper innen jeg er ferdig med å ta prøva, så den må alltid tas en gang til av noen andre ._. Men det kommer seg vel det også. Jeg fikk også to flytskjema over hele hjortetakkfabrikken forran meg i "pausa" og det hjalp veldig for å forstå hvordan de forskjellige maskinene henger sammen og ikke bare er der. Men siden vi ikke har lært om flytskjem på skolen enda, sa de meg ikke så veldig mye, men jeg skjønt noe og det lærte jeg mye av.

Første uka på jobb :)

Fredag 24/8

Skift D, Formiddag

Første ordentlige dag på jobb. Og har allerede greid å få meg fri en halv dag på grunn av familieselskap i trøndelag. Egentlig veldig flaut og litt teit, for jeg bare får med meg en del av skiftet, men jeg tar d vel igjen. :) Jeg får den samme runda i fabrikken, som Georg viste meg bare at denne gangen er det Christoffer som viser meg rundt og forklarer alt som er av ditt og datt... Jeg føler meg sånn passe blond og skjønner sånn èn 20. del av hva han snakker om, men lærer litt etter litt. Jeg lærte også hvordan å få hjortetakken inn i plastsekker og hjalp til med pakkinga av paller som skal til Frankrike. Jeg fikk også informasjon om litt HMS av skiftledern min, Nina.

Torsdag 23/8

Klokka 8.00 hadde Stine, Edvard, Marius, Jonas, Katrine og jeg sikkerhetsklarering og vi fikk et adgangskort til Herøya industripark hver, med et lite bilde av oss selv som så klart ble veldig fint! :) Første dagen skjedde det egentlig ikke særlig mye som hadde med det jeg skal gjøre i fabrikken, utenom at jeg fikk en liten omvisning i hjortetakkfabrikken av lærlingen på B skiftet, Georg. Jeg fikk vite mye, men mesteparten kom inn det ene øret og ut det andre. Meg og Jan Liane dro til ProffPartner etter lunsj og kjøpte arbeidstøy til meg. Hans Ole kom også på besøk og vi hadde et lite møte om litt av hvert som hadde med jobb og fri og sånt å gjøre. Jan og meg lagde også skiftplanen min, og jeg skal jobbe lillejulaften, julaften og 1. juledag, ettermiddagsskift... Men d går vel greit, Jeg har jo kommet på et hyggelig skift :)