24.01.2010

Uke 3

Fredag 22/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Asbjørn ute i fabrikken. Vi måtte fortsette med pakkinga av Ecoformen. Sentrifugeringa blei stoppa i løpet av skiftet, så vi skulle pakke tomt. Dette gikk veldig seint, men jeg fikk brukt mye av det jeg lærte i går. Asbjørn kan ikke pakkemaskina så godt, så det var veldig gøy at jeg kunne "lære bort" noe jeg har lært. Vi var også å sjekka schenkvekta for å se om det var tomt der. På starten av dagen så jeg at det var grodd en del inne i vasketårnet, så jeg spyla det og fikk det reinere, og jeg fortsatte å gjøre dette flere ganger i løpet av skiftet så klumpene skulle slippe, og før mat pausa så var det reint, og det forblei sånn resten av skiftet vårt, så jeg trengte ikke spyle mer. Det er så gøy å greie ting! :)

Torsdag 21/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Fredrik ute i fabrikken og vi PAKKA. Det var flere skift som ikke hadde pakka på grunn av problemer med enten pakkemaskinen eller roboten, men dette var fiksa til vi starta. Det var konstant pakking til mat pausa, med å gå fram og tilbake for å foliere pallene og kvittere stabiliserings-alarm på pakkemaskinen og se etter hull i sveiseskjøtene. Fredrik lærte meg hvordan jeg "håndterer" roboten og pakkemaskina når de henger seg opp, for dette skjedde veldig mange ganger i løpet av dagen. Etter mat pausa starta jeg pakkinga helt selv, for Fredrik ble nødt til å gjøre noe annet først. Dette gikk kjempe bra, og det er veldig gøy å lære noe du får prøve ut aleine etterpå å greie det. :)

Uke 2

Torsdag 14/1

Skift F, Formiddag

I dag fikk jeg besøk av Hans Ole utpå dagen, vi snakka litt om det prosjektet vi skal begynne på nå snart. Ellers så er tørr-delen av fabrikken i gang igjen, så jeg gikk "langs" prosessen og repeterte på hva som skjer med stoffet hele veien til pakkern. Jeg så også på skjermene og "sammenlikna" med fabrikken og gikk igjennom prosessen der også.

12.01.2010

Uke 1

Fredag 8/1


Skift C, Formiddag


I dag har jeg sitti inne med Asbjørn og vi har også lagd Aviform. Jeg har tatt prøver, og lært hvordan vi "regner ut" hvor mye ekstra lut eller maursyre vi trenger å tilsette for å få riktig pH. Har ellers vært en vanlig dag på jobb.


Torsdag 7/1


Skift A, formiddag


I dag har jeg sitti inne med Karete igjen og laga Aviform. Jeg lærte også mer om hvordan vi lager Kafo (som er et av råstoffene i Aviform) og pH på den. Jeg har også tatt prøver og vært på ProffPartener en tur for å få meg en vinterjakke og superundertøy. Vi var også innom brannstasjonen for å hente nye adgangskort, men mitt var ikke der, så jeg måtte komme igjen seinere en gang.

Jul og nyttår :)

I jula jobba jeg ganske mye. Men siden vi kun produserer Aviform er det ikke like mye å gjøre. Jeg har vært med en del forskjellige skift, og jeg har derfor fått sett de forskjellige måtene de lager Aviform. Jeg har vært mye ute i fabrikken det siste halvåret, og det å sitte inne å kikke på hvordan de produserer innenifra er veldig lærerrikt. Jeg har mye større forståelse for mye av det jeg har drevet med de siste månedene på grunn av disse dagene jeg har sitti inne. Jeg har selvfølgelig tatt utallelige Aviform prøver (pH, egenvekt og turbiditet) og kan nå produsere Aviform aleine.




Jeg har også vært i hjortetakken noen av dagene, dette fordi det var folk som fikk fri på julaften og 1. nyttårsdag så da blei det til at meg og Jamal var der. Jeg har derfor også tatt hjortetakkprøver og pakka og foliert. Jeg har dessverre fått litt vondt i ryggen etter en av hjortetakk-pakkingene, fordi jeg har fått en dårlig uvane med å løfte sekkene på plass i stedet for å dra eller skyve, så jeg må nok legge om taktikken min, men det er mye vanskeligere enn man tror!




God Jul og Godt Nytt År! :)