Torsdag og Fredag
Disp
Disse dagene gikk så og si bare til prosjekt jobbing. Jeg fikk hjelp av Geir til å begynne på beregningene mine, og veileda meg hele tiden underveis, hver gang jeg satte med fast.
Torsdag og Fredag
Disp
Disse dagene gikk så og si bare til prosjekt jobbing. Jeg fikk hjelp av Geir til å begynne på beregningene mine, og veileda meg hele tiden underveis, hver gang jeg satte med fast.
Tordag
Skift D, Natt
I natt var mitt første nattskift. Trøttheten kom i 3 tida, men etter en halv liter med kaffe var jeg mer enn opplagt nok resten av skiftet! Jeg prøvde å finne mengder og liknende til beregningene på prosjektet, men det viste seg å være vanskeligere enn forventet uten ingeniører hengende rundt kontrollrommet. Så jeg ble med Kristoffer ut i fabrikken. Vi spyla sentrifuga, men en av slangene er løsna fra dysa inn i sentrifuga, så en del ble ikke spyla. Dette skreiv vi i skiftloggen så formiddagsskiftet kan finne noen som kan bytte slange. På vei opp fra pakkinga skulle jeg sjekke mellomsiloen for å sjekke om høyalarmen som hadde slått inn var reell. Da jeg banka på døra hørtes det hult ut, så jeg var sikker på at alarmen hadde slått ut på grunn av en klump på gaffelen. Derfor åpnet jeg luka, men innså fort at siloen var full! Men det hadde lagt seg med en topp, så bunnen av toppen var i kanten av luka, så det rant en del stoff ut på gulvet. Jeg fikk lukket luka etter mye om og men og rengjøring, men neste gang skal jeg banke helt i bunnen av veggen, under luka, også før jeg åpner luka. HMS innimellom alt dette er jo at det er viktig å ha på hansker når du sjekker steder der du er i nærkontakt med stoffene. Dette fordi de er ganske så sterke salter som etser på huden med en gang det er fuktighet, altså alltid.. så hansker er viktig!
Fredag
Skift D, formiddagen
I dag fortsatte jeg med kjemisk reaktor-prosjektet, denne dagen fant jeg ut masse om reguleringene og forriglingene. Jeg lærte også mye nytt om TFSene våre. Jeg var også en tur innom arkivet og fant permen til filtrat reaktoren, men fikk aldri tid til å bruke den. Jeg så mange av ventilene på skjermen inne som jeg lurte på var, så jeg gikk også en god runde rundt i fabrikken og fant alle jeg lurte på.
Fredag
Skift D, ettermiddag
I dag jobba jeg med den generelle delen av Kjemiske reaktorer-prosjektet, innimellom all skrivinga fløy jeg fram og tilbake og tok prøver. Jeg måtte ta en prøve av Aviformen som akkurat var lasta på båten ved Vestre for SGS. Det er ekstra viktig å være nøyaktig når man tar prøver for SGS, siden om man godkjenner noe som egentlig er utenfor spec. kan det ha store konsekvenser for miljøet der produktet blir brukt, noe som vil slå tilbake på Addcon en eller annen gang. Nina gav meg en runde for å se på damp-hovedventilen til ATF-anlegget. Vi gikk inn i en del jeg aldri har vært før, og heller ikke visste var der, gamle maursyre fabrikken. I øverste etasje i det mørkeste hjørnet fant vi hovedventilen. Mens formiatens damp-hovedventil er på toppen av 6ern.
Torsdag
Skift D, ettermiddag
I dag var jeg med på bulken og hjalp en sjåfør med å fylle kamrene sine. Jeg gikk oppfølgingsrunda og tok masse prøver av 2810 hvor vi produserer Aviform for tiden for å øke produksjonen. Jeg heisa og ordna også med fosfatsekker.
Onsdag
Skift D, Formiddag
I dag satt jeg inne igjen, denne gangen med Kristoffer. D-skiftet har akkurat hatt langfri, så de var ikke helt inne i kjøringa av fabrikken. Det var derfor en stor fordel at jeg hadde vært men Karete og lært av henne hvordan man måtte gjøre det. På grunn av tvangskjøringa av kafo fra vestre til 1ern, måtte jeg lage Aviform utenfor sekvensen, også noe jeg lærte av Karete. Dette i tillegg til at pH-meteret på 9ern ikke fungerer, gjorde det turbulent å få den innenfor spec, men etter mye flying fram og til bake og etter masser av prøver ble alle batchene godkjent. Filtrat-tanken var egentlig full, men på slutten av skiftet fikk vi startet sentrifugering igjen, siden det var gått noen mengder til lacto-kjøring i ATF-anlegget. Det skal også sluttes å produsere NDF, for vi skal over til PF 97, så alt skulle tomkjøres, så jeg tok skiftbyttet med holdetank på 0,0 %, men siden det fortsatt kom filtratmengde, er nivåmålinga på holdetanken tydeligvis ikke helt til å stole på.
Tirsdag
Skift A, Ettermiddag
I dag var jeg litt løpejente samtidig som jeg satt litt inne med Karete igjen. Nå var NDFen igang igjen, så jeg blei med Bjørn ut for å varme dysene. Dette er noe vi må gjøre fordi dysene har en tendens til å gro så mye at de tettes, men på grunn av manglende isolasjon måtte hurtiglukker før dysene også varmes før det kom noe mengde. Hurtiglukkern er plassert under trappa, så å varme denne er ganske så komålisert, og må være den minst ergonomiske stillingen jeg har arbeidet i hittil, men ved å varme på omgang gikk det fint. Ellers var det mye starting og stopping av pumper, og jakobventilen måtte åpnes og lukkes et par ganger. Jeg lærte også hvordan man tvangskjører kafo fra vestre til 1ern, 6ern og 9ern, dette ved å manuelt åpne en ventil på toppen av 9ern.
Mandag
Skift A, Ettermiddag
I dagsatt jeg inne med Karete. På grunn av en hektisk julehelg, med problemer på schenkvekta der vått stoff hadda laga en steinhard NDF-lavaaktig masse som ikke ville samarbeide, var det spyling av anlegget. Annet enn det var det full guffe på Aviform-produksjonen. I tillegg til produksjon på 9ern har vi nå starta å produsere det på 2810 med Aviform-essens som blandes på 2801 og tappes på ibc'er. For å få riktige forhold blandes råstoffene på 1ern der de justeres før det overføres batchvis til 2810 der det tilsettes essens med inhibitorene, deretter kjøres dette ut til T-03010 via filteret til 9ern.
Lillejulaften
I dag var Eline og meg super team igjen. Vi starta dagen med å være med ned på bulken for å hjelpe noen av sjåførene med å fylle tankene sine. HMS: jeg måtte ut på en av bilene for å sjekke at tankene som skulle fylles var rene. Fordi rekverket var på feil side av bilen i forhold til bulken, måtte jeg ha på meg fullt seleutstyr når jeg skulle utpå og kikke nedi. Vi gikk så opp for å ha på nafo-sekker på 2801. Eline hadde ikke vært med på dette før, så jeg fikk da delt mine kunnskaper. På grunn av et lite truck uhell i en sving, måtte vi palle om en pall med NDF-sekker, og de sekkene som blei vrak heisa vi opp i 3. etasje sammen med en vrakpall som allerede stod klar til foliering. Det blei også en del søl, så vi måtte spyle gulvet, men dette viste seg å være et problemområde på grunn av slangelengder, men etter litt brainstorming fant vi noen koblbare slanger som vi skjøta sammen så vi rakk frem til sølet. Og siden en del av HMS er å ha et bra ytre arbeidsmiljø på arbeidsplassen, måtte det jo settes opp og pyntes juletre.