15.11.2009

Uke 46

Fredag 13/11

Skift D, Ettermiddag

I dag var jeg med på mye av det samme som i går, jeg bærte opp noen og 20 kg tørkestoff til Forberg. Den ene gangen vi helte stoff ned på Forberg hørte vi et stort smell og det begynte å lukte svidd gummi. Det var Forberg som var blitt for full pga fuktigheten i forrige batch, så da bøyde en av "padleårene" på rørverket inne i Forberg seg helt og flere av de andre blei skeive. Dette gjorde så rørverket krasjet i hverandre og gummireimene mellom motoren og akslene fikk ikke tak. For å få produktet ned i siloen under Forberg måtte det stakes. Da det var tomt i Forberg, spylte Kjersti hele innsiden så alt av produkt og stoff skulle forsvinne, så en sånn mekaniker-fyr-mann kunne entre og kappe av og skjære i rørverket. Da Forberg var ren hadde vi et entremøte og jeg ble entrevakt :) Så ble jeg stående utenfor Forberg en god stund, det var egentlig litt interessant. :)


Torsdag 12/11

Skift D, Ettermiddag

I dag begynte Nina og jeg med å rydde i paller og sekker som lå utover andre etasje. Vi heise tomme paller og IBC'er ned og fulle opp. Jeg gikk ut med alle de tomme sekkene for å legge dem i containeren, og da jeg var ute kom Lena og Dorte bort, for de skulle sjekke VCM-tanken og d var koselig. :) Etter det bar Kristoffer og meg bøtter og 20 kg sekker med et rart stoff som så litt ut som væske, men det var pulver. Dette skulle opp til tredje etasje for å helles ned på Forberg. I tillegg hjalp jeg Kjersti med pakkinga i hjortetakken. Vi har et ganske "nytt" produkt, Aciform A13 som er en blanding av maursyre og ammoniakk, som oppbevares på ISO-containere, så Nina og meg gikk regelmessig ut og sjekka nivået i den ene ISO'n så den ikke skulle renne over. Og da det var 34 cm fra toppen og ned til væskeoverflata gjorde Nina så resten av produktet kom inn på andre ISO-containere.

07.11.2009

Uke 45

Fredag 6/11

Skift D, Formiddag

I dag var d hektisk på jobb, men jeg slapp det mest hektiske fordi jeg skulle møte Hans Ole, Jonas og Edvard i kantina. Men det første jeg gjorde da jeg kom var å gå ut i formiatområdet av fabrikken og der tegna jeg en oversikt, kart aktig greie over tankene og pumpene. Da jeg kom opp i kontrollrommet igjen tok jeg titer og pudderprøve. Fordi det gassa så mye ute i fabrikken var jeg for det meste i kontrollrommet og kikka på alt de gjorde på skjermene. Så etter lunsj dro jeg til kantina, der blei vi sittende en stund og snakke om SS og prosessen der. Etter det dro vi bort til SS3 og der fikk vi en omvisning av Hans Ole. Da vi var ferdig der måtte Hans Ole og Edvard dra, så jeg blei med Jonas og han viste meg der han jobber, nemlig DVL, eller dampsentralen som vi kaller det på jobb. Der fikk jeg en omvisning av etasjene og så dro vi bort til kontrollrommet som er sånn sykt mye større enn vårt! Det er litt gøy å se hvor de andre i klassen min jobber også. :)


Torsdag 5/11

Skift F, Formiddag

I dag hadde jeg et langt møte med Øyvind som er HMS-ansvarlig i fabrikken. Da fikk jeg en stor haug med papirer å lese igjennom, og jobbe med til prosjektet. I tillegg var jeg med ned til laben vår for å se hvor den var, tilfelle jeg måtte ned dit med en prøveflaske en gang. Det var problemer med sekkepakkern og pakkeroboten, så jeg ble stående en god stund å se på hvordan de fiksa sekkepakkern og så måtte jeg inn å dytte litt på pakkeroboten noen ganger for å hjelpe den litt, men jeg fant ut at jeg er for svak i armene til å gjøre d lenge, for armene mine blei ost, så mekanikern var grei og gjorde d for meg :)

03.11.2009

Uke 44

Fredag 30/10

Skift F, Ettermiddag

I dag har jeg vært overalt tror jeg. Jeg og Gitte "flyttet" bla. en blanding av maursyre og lut fra 7'er tanken til 9'er tanken, vi tok også en tur innom del-lageret og kikka på forskjellige deler til pumper, ventiler, sylindere og rørverk. Herman og jeg byttet camfiltere på avtrekka til tørkebeden og kjølebeden. Utpå kvelden kom en stor tyrkisk tankbåt som skulle ha masse Aviform, så Gitte, Børre og jeg, dro ned til vestre for å ta imot båten, vi hjalp til med fortøyninga og så fikk vi komme inn i kontrollrommet i båten, der tyrkiske menn stakk innom og snakka med oss. :)


Torsdag 29/10

Skift F, Ettermiddag

I dag har jeg sittet inne på kontrollrommet og lært en del om skjermene. Jeg lærte litt om styringsmatriser, stempelpumpe, slangepumpe og lobepumpe og bittelitt repetisjon av andre pumper. Jeg fikk et oppgave i å fine en pumpe og stoppe den, og jeg fant den! :) I slutten av dagen gikk jeg ut i fabrikken og tok bilder av ting jeg lurte på hva var. Da jeg kom inn igjen forklarte Gitte så godt hu kunne halvparten av bildene, og resten rakk vi ikke, siden da skulle vi hjem. Her er noen av bildene:

      

27.10.2009

Uke 43

Torsdag 22/10

Skift F/D, Disp./Formiddag

I dag møtte jeg f.skiftet for første gang, og de er veldig koselige, og mega skravlete :D D-skiftet skulle ned til kaia og tappe ibc'er med Kafo, så jeg trengte ikke være med dem i dag. Kafo er.... Så i dag var jeg med Gitte rundt omkring. Jeg blei med henne på "runda" i formiaten, den har jeg sldri vært med på før. Vi blei vist hvordan man tester ledeevemåleren i kloakken, både i formiaten og i hjortetakken. Jeg fikk se et rom jeg ikke har sett før i hjortetakken, selv om det ikke var særlig spennende for det var bare et lager, men d er jo greit å vite om alle rommene i fabrikken fordeom. Jeg fikk også besøk av Hans Ole en liten stund der jeg fikk en liten oppgave om å finne ut av hms-greier i bedriften. Så jeg skaffet meg en avtale med bedriftens hms-ansvarlige. Midt på dagen kom det en tankbil som trengte hjelp på bulken, så Gitte og meg dro ned dit. Der lærte jeg meg hvordan man styrer og ordner med tapping av produktene. Det var ikke så komplisert som jeg trodde, men d hjelper å lære av noen flinke! Jeg fikk også se hvordan vi regngjør filteret til Aviformen og d er noe griseri, men jeg lærer stadig noe nytt. Og jeg er utrolig glad for at jeg har jobb et sted jeg virkelig trives!


Fredag 23/10

Skift D, Disp.

I dag begynte jeg litt på hms-oppgava Hans Ole gav meg. Jeg fant nødplanen til bygget og leste igjennom databladene til alle produktene vi selger, og d tok tid! Men Jamal og meg tok en tur opp på disp-rommet og kikka igjennom en dvd med masse informasjon om ulike maskiner, ventiler og måleinstrumenter rundt om i fabrikken, så da fikk jeg litt avveksling. Jeg gjorde ikke så veldig mye i dag, men d jeg gjorde tok veldig lang tid. Ellers dro vi også en tur ned til kantina og kjøpte oss lunsj der, og der støtte jeg på Stine og Sondre også, og d var koselig :)

17.10.2009

Uke 42

Fredag 16/10

Skift B, Ettermiddag

I dag har Georg og meg sittet inne i nesten hele dag, siden det har vært stopp. Nå skal vi begynne å produsere igjen, men vi må vente til det har krystallisert seg i krystallisatoren, så det blei til at vi satt inne og Georg lærte meg masse greier. :) Jeg fikk en skrivebok der jeg tegna så og si alt jeg lærte i dag. Jeg repeterte/lærte om vekselvarmere, ventiler, målere, strippetårnet, syklonen, cellemater, tørke- og kjølebed og litt til. Vi var også oppe på taket til 3. etasje og så på prøveuttakene til pipene våre. Siden puddertrommelen og tørkebedet ikke var i gang enda så fikk jeg se inn i dem og det hjelper veldig å se, på forståelsen av maskinene rundt i fabrikken. Det jeg også lærte om i dag var kondensat og kondensatorer. Og Georg er fortsatt veldig flink til å lære bort! :)

Torsdag 15/10

Skift A, Formiddag

I dag var det stopp i Hjortetakken, så Nicklas og meg stoppa gjenvinningsanlegget som altså er ABS- og strippe-tårnet. Det blei en del trappegåing, for vi måtte gå opp og ned mellom 1. og 3. etasje mange ganger. Vi måtte også spyle alt i hele fabrikken, alt fra gelender til gulv. Da det var stoppet åpnet vi to "lokk" eller mannehull eller hva det nå heter for å fjerne alle de skitne fyllegemene inne i strippern. For noe søl! Vi blei nesten ferdige, men måtte la neste skift gjøre resten av jobben :)

10.10.2009

Uke 41

HØSTFERIE!

Lørdag 10/10

Skift D, Formiddag

I dag har jeg vært med Kjersti i Formiaten. Vi begynte å heise 300l med natriumhydrokyd(lut) opp tre etasjer og der blanda vi ut luten med 700l med vann og hadde 750l med denne blandinga ned i vasketårnet for å nøytralisere gassen som er der fra avtrekkene ved alle tankene og forbergtørka. Vi tok ph-prøve på vasketårnet. Og etter det sjekka meg og Nina at stoffet i forberg var ordentlig tørt. Så heisa vi opp tre 1000kg sekker med natriumformiat opp i 2. etasje og satte dem i en greie jeg ikke egentlig vet hva er. Også pakka vi Formi i dag også, og jeg klistra lapper for harde livet :) Og resten av tida brukte jeg antageligvis til å lete etter vernebrillene mine som stadig forsvant, men som ofte dukka opp på toppen av hue mitt, under hjelmen :P


Fredag 9/10

Skift D, Formiddag

I dag var jeg i Formiaten igjen. Først åpna vi en ventil så Formien på en tank kunne flyttes til en annen for å krystallisere seg. Så helte vi ferdig Formi i den nye tanken så den uferdige Formien skulle krystallisere seg fortere. Siden det bygges om i fabrikken er det en del støping og flytting gående hele tida. Så jeg så en stund på mange menn som heisa en tank fra 1. etasje til 2. etasje og skulle sette den på plass der. Det ble også pakking av den nye typen Formi vi lager nå, og siden det bare er midlertidig foreløpig, så ble min jobb å klistre på klistremerker med info om innholdet i småsekkene på alle småsekkene som gikk på rullebåndet foran meg, og det var ikke få. Det er veldig anderledes å pakke produktet i formiaten enn i hjortetakken siden i formiaten har de automatiserte maskiner til å gjøre det meste, i motsetning til hjortetakken. Formi er da kosttilskudd/antibiotika til fjærkre/griser. Og den nye Formien er forskjellig fra den gamle fordi vi bruker en annen type lut i den. Og kanskje noe mer, men det er det jeg har fått med meg :)


Torsdag 8/10

Skift B, Formiddag

I dag var jeg igjen i hjortetakken Med Georg og Herman. Vi gjorde det vanlige, runda, prøver og pakke småsekkpaller(til Taiwan faktisk). Deretter så vi på animasjoner av flere av anlegga ute i fabrikken. Jeg fikk også så vidt lære litt om membranventiler. Det var lavt nivå i miljøtank så vi måtte ned til pumpa å tømme sila så det kom noe inn til pumpa, for den gikk uten å pumpe noe videre. Så da lærte jeg hvordan jeg tømmer pumpesiler. Vi måtte også sette på vann i 2. etg for å få nivået til å stige. Til slutt fikk jeg en forklaring og en tegning av en sentrifugalpumpe og da lærte jeg hvordan den fungerte og hva sentrifugalkraft er :)


Onsdag 7/10

Skift B, Formiddag

I dag var Herman(Fskiftlærlingen) med oss på B skiftet. Vi var i hjortetakken med Georg. Først tok Herman runda, mens jeg så etter hans feil, så pakka vi storsekk, deretter tok jeg runda, mens Herman så etter mine feil. Da vi kom inn igjen testa Georg oss i hva vi må huske på når vi er på labben og tar prøver. Vi var veldig flinke, men glemte noen ting, men det var fordi de var så opplagte at vi ikke tekte på at vi gjorde det, og det hadde så klart med verneutsyr og sånne ting å gjøre. :P Senere repeterte vi ventilene i hjortetakken. Til slutt tok vi runda, pakka småsekk, tok runda en gang til og spyla gulvene.

05.10.2009

Uke 40

Fredag 2/10

Skift D, Ettermiddag

I dag var jeg i Formiaten. Dette har vært den mest lærerike dagen på jobb hittil! Det første som skjedde var at jeg og Nina dro ned til bulken og sjekka tankene på en tankbil for den skulle fylles med 85% maursyre og Ensilox. Ensilox er til ensilering(å konservere noe ved å forhindre lufttilførsel) for fiskeavfall. Ensilox er laget av maursyre og Adlox som vi også lager. Etter det så blanda vi AdloxL50. Deretter viste Per meg hvordan man tar prøvene av Aviform som er en blanding av mange stoffer men mest maursyre og lut. Og det brukes som avisingsvæske for rullebaner på flyplasser. Vi tok turbiditertsprøve(klarhet) som må være mindre enn 5 for å bli godkjent, ph-prøve som må tas ved 25°c og tetthetsprøve(egenvekt) som må tas ved 20°c. Jeg var også med å sjekka om en av ph-målerne ute i fabrikken funka. nina lærte meg litt om magnetoumper og om siler, vi var også så vidt innom rørmerkingen i fabrikken. Vi tok også en runde der jeg spurte om alt jeg lurte på og da lærte jeg hva dette er:

En flens

En blindflens

En strupeskive

En billeskive med blindskiva inne

En brilleskive med strupeskiva inne

En klokobling

Så spadde meg og Nina 37kg med natriumsilikat ned på en blandetank for Aviform. Til slut lærte Kristoffer, meg og Jamal flytskjema til hjortetakken i lette trekk.


Torsdag 1/10

Skift D, Ettermiddag

I dag har jeg vært i hjortetakken med Kristoffer. Siden jeg ikke har valgt hvilket av fabrikkområdene jeg skal jobbe med så ble det til at jeg jobba på hjortetakken i dag, mens skal på Formiaten i morra. Det ble den vanlige runda som vanlig, og i dag pakka vi i småsekk. Jeg lærte hvordan å lese av noen av målerne rundt omkring, giret til monopumpa og hvordan å loggføre nivå, temp. og % ammoniakk og % vann i ammoniakkvanntank. Vi gikk også igjennom hvordan Krystallisatoren fungerer.

...

Jeg fikk prøve sopebilen og tok pudder, titer og krystallprøve. Det var en klump ved monopumpa og tørkebeddet ble for varmt, så Kristoffer viste meg og Jamal hva vi måtte gjøre om det skjedde, nemlig å kjøre damp i røra og rake beddet. På grunn av klumpen kom det heller ikke noe slurry til sentrifuga, så vi gikk opp dit å ordna på noen slanger og ammoniakk er så sinnssykt ille når d gasser, for du får jo nesten ikke puste eler se noe, for du griner så det holder, men da er det greit med gassmaske :) så da er den brukt også.

Beklager litt sein blogging, men skyldes Internett problemer.