22.02.2010

Vinterferien

I vinterferien jobba jeg fra torsdag i uke 7 til torsdag i uke 8.
I løpet av disse 8 dagene gjorde jeg mye av det samme, og jeg fikk for fult starta på prosjektet. Jeg øvde også mitt andre "prosjekt" til høringa mi, jeg egentlig skulle hatt onsdag uke 8, men blei flytta pga feire.
Det var mye som skjedde hele tida, den ene dagen var citratrøret, fra 3. etasje til 1. etasje, tett, så det var en del Aviform som var blitt lagd uten citrat, men det ordna seg siden vi lagde en batch med ekstremt mye i, så det fikk blanda seg på produksjonstanken.
Vi fikk også problemer med sentrifuga, dette var en av dagene jeg satt inne ved skjermene, så fikk ikke så mye annet enn at den blei spyla før vi fikk starta den igjen.
Flere av dagene var det så få folk på, at jeg hjalp til å pakke hjortetakk, for det er utrolig kjedelig å måtte pakke alle de pallene aleine.
Jeg var også med på pakking av formi og jeg lærer mer og mer om pakkemaskinen, så jeg slipper å ha så mye hjelp når noe går galt.
Siden jeg har om Inndampern i prosjektet mitt, har jeg vært ivrig på å få med meg alt som skjer og må gjøres rundt den ved produksjon. Jeg lærte hvordan å overføre feridg inndampa kafo til 6'ern og hva forholdene er mellom konsentrasjonen av KaFo'n og temperatur er.
Jeg har også være entrevakt to ganger i løpet av ferien. Den første var når de oppdaga at 7'ern hadde brekt røreverk. Det gikk forholdsvis fort fordi det eneste de trengte gjøre var å skru av et blad og skru på et nytt, så da spylte jeg tanken og så på at noen andre blinda røra inn på tanken for å sikre at ingenting kunne komme inn i tanken, mens det var noen der nede.
Den andre gangen var jeg entrevakt på Holdetanken. Den måtte entres fordi røreverket hadde sunktet og var i feil possisjon. Dette tok hele dagen.
Jeg var også med på å fjerne blindinger fra røra over 1'ern. Dette har jeg gjørt før, men det er greit å gjøre det flere ganger for å huske på viktige ting som hms når man utfører jobben. Jeg hadde så klart på meg gummihansker så jeg ikke skulle få syre/lut-sprut på hendene mine. Jeg lærte også at man skal fjerne og løsne boltene på baksiden av flensen først, så om røret har noe i seg, at ikke det skal sprute ut fra flensen når du løsner boltene.
Det var egentlig veldig lærerikt å være på jobb så mange dager etterhverande, for da fikk jeg mer helhet i hva som foregår i fabrikken, for vanlige uker er jeg jo bare der to dager i uka og for ikke med meg alle forandringene.

09.02.2010

Uke 4

Fredag

Skift F, Formiddag

Idag har jeg vert med Fredrik ute. Vi pakka to pall og lagde 30 tomsekker som skulle til asia. Jeg blei også med på å bytte folierull for første gang. Jeg gikk også igjennom noen driftsplaner for blandt annet Aviform.

Torsdag

Skift ?, ..middag

I dag blei det pakka 1 pall, dette fordi roboten blei ødelagt på en eller annen merkelig måte. Jeg så litt på når delen blei sveisa fast igjen. Jeg lærte mer om DP-celler og hvordan de fungerer og hvor jeg kan finne dem rundt i fabrikken. Jeg var også med på å hive 25 kg sekker av pottaske eller potassium eller noe lignende i en silo i 3. etasje. Det er et stoff som er helt forferdelig å puste inn! Du mister rett og slett pusten. Jeg brukte derfor støvmaske, og "spylte" meg med luft etterpå for å forhindre at jeg pusta det inn. Jeg var også på min første HACCPmøte/runde. Vi var først på et møte der en liste/rapport blei gått igjennom, så gikk vi rundt i fabrikken og sjekka om alt på lista var blitt gjort og i så fall la til nye "farer" på lista.

Uke 5

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag hadde vi besøk av en 3. klassing fra Skien. Det var koselig :) Jeg begynte på prosjektet mitt om inndampern, og det er MYE å ha om. Jeg fant ut det i dag. Jeg heiv også på citrat på siloen og var en tur nede på bulken. Vi hadde problemer med en nivåmåler og forriglingene dens, dette løste seg etter hvert, men vi tror grunnen til dens "hallusinasjoner" var fukt. Jeg tok pudderprøva for en gangs skyld, jeg greide så klart å ha glemt den siden forrige gang jeg tok den, men det gjorde ingenting, jeg tok bare å kote ut en ny prøve. Jeg var en del oppe på arkivet å så etter tegninger på pumper og tanken, og fant ut mye greier. Jeg satt også opp høring som blir onsdag i vinterferien.

Torsdag
Skift D, Formiddag
Det var igrunn ikke veldig mye som foregikk, så jeg blei sittende å se på flytskjemaer og forriglingsmatriser hele dagen, i tillegg til vanlig pakking og rutiner. :)

24.01.2010

Uke 3

Fredag 22/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Asbjørn ute i fabrikken. Vi måtte fortsette med pakkinga av Ecoformen. Sentrifugeringa blei stoppa i løpet av skiftet, så vi skulle pakke tomt. Dette gikk veldig seint, men jeg fikk brukt mye av det jeg lærte i går. Asbjørn kan ikke pakkemaskina så godt, så det var veldig gøy at jeg kunne "lære bort" noe jeg har lært. Vi var også å sjekka schenkvekta for å se om det var tomt der. På starten av dagen så jeg at det var grodd en del inne i vasketårnet, så jeg spyla det og fikk det reinere, og jeg fortsatte å gjøre dette flere ganger i løpet av skiftet så klumpene skulle slippe, og før mat pausa så var det reint, og det forblei sånn resten av skiftet vårt, så jeg trengte ikke spyle mer. Det er så gøy å greie ting! :)

Torsdag 21/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Fredrik ute i fabrikken og vi PAKKA. Det var flere skift som ikke hadde pakka på grunn av problemer med enten pakkemaskinen eller roboten, men dette var fiksa til vi starta. Det var konstant pakking til mat pausa, med å gå fram og tilbake for å foliere pallene og kvittere stabiliserings-alarm på pakkemaskinen og se etter hull i sveiseskjøtene. Fredrik lærte meg hvordan jeg "håndterer" roboten og pakkemaskina når de henger seg opp, for dette skjedde veldig mange ganger i løpet av dagen. Etter mat pausa starta jeg pakkinga helt selv, for Fredrik ble nødt til å gjøre noe annet først. Dette gikk kjempe bra, og det er veldig gøy å lære noe du får prøve ut aleine etterpå å greie det. :)

Uke 2

Torsdag 14/1

Skift F, Formiddag

I dag fikk jeg besøk av Hans Ole utpå dagen, vi snakka litt om det prosjektet vi skal begynne på nå snart. Ellers så er tørr-delen av fabrikken i gang igjen, så jeg gikk "langs" prosessen og repeterte på hva som skjer med stoffet hele veien til pakkern. Jeg så også på skjermene og "sammenlikna" med fabrikken og gikk igjennom prosessen der også.

12.01.2010

Uke 1

Fredag 8/1


Skift C, Formiddag


I dag har jeg sitti inne med Asbjørn og vi har også lagd Aviform. Jeg har tatt prøver, og lært hvordan vi "regner ut" hvor mye ekstra lut eller maursyre vi trenger å tilsette for å få riktig pH. Har ellers vært en vanlig dag på jobb.


Torsdag 7/1


Skift A, formiddag


I dag har jeg sitti inne med Karete igjen og laga Aviform. Jeg lærte også mer om hvordan vi lager Kafo (som er et av råstoffene i Aviform) og pH på den. Jeg har også tatt prøver og vært på ProffPartener en tur for å få meg en vinterjakke og superundertøy. Vi var også innom brannstasjonen for å hente nye adgangskort, men mitt var ikke der, så jeg måtte komme igjen seinere en gang.

Jul og nyttår :)

I jula jobba jeg ganske mye. Men siden vi kun produserer Aviform er det ikke like mye å gjøre. Jeg har vært med en del forskjellige skift, og jeg har derfor fått sett de forskjellige måtene de lager Aviform. Jeg har vært mye ute i fabrikken det siste halvåret, og det å sitte inne å kikke på hvordan de produserer innenifra er veldig lærerrikt. Jeg har mye større forståelse for mye av det jeg har drevet med de siste månedene på grunn av disse dagene jeg har sitti inne. Jeg har selvfølgelig tatt utallelige Aviform prøver (pH, egenvekt og turbiditet) og kan nå produsere Aviform aleine.




Jeg har også vært i hjortetakken noen av dagene, dette fordi det var folk som fikk fri på julaften og 1. nyttårsdag så da blei det til at meg og Jamal var der. Jeg har derfor også tatt hjortetakkprøver og pakka og foliert. Jeg har dessverre fått litt vondt i ryggen etter en av hjortetakk-pakkingene, fordi jeg har fått en dårlig uvane med å løfte sekkene på plass i stedet for å dra eller skyve, så jeg må nok legge om taktikken min, men det er mye vanskeligere enn man tror!




God Jul og Godt Nytt År! :)