26.01.2011

Uke 2

Fredag

Skift D, formiddagen

I dag fortsatte jeg med kjemisk reaktor-prosjektet, denne dagen fant jeg ut masse om reguleringene og forriglingene. Jeg lærte også mye nytt om TFSene våre. Jeg var også en tur innom arkivet og fant permen til filtrat reaktoren, men fikk aldri tid til å bruke den. Jeg så mange av ventilene på skjermen inne som jeg lurte på var, så jeg gikk også en god runde rundt i fabrikken og fant alle jeg lurte på.

21.01.2011

Uke 1

Fredag

Skift D, ettermiddag

I dag jobba jeg med den generelle delen av Kjemiske reaktorer-prosjektet, innimellom all skrivinga fløy jeg fram og tilbake og tok prøver. Jeg måtte ta en prøve av Aviformen som akkurat var lasta på båten ved Vestre for SGS. Det er ekstra viktig å være nøyaktig når man tar prøver for SGS, siden om man godkjenner noe som egentlig er utenfor spec. kan det ha store konsekvenser for miljøet der produktet blir brukt, noe som vil slå tilbake på Addcon en eller annen gang. Nina gav meg en runde for å se på damp-hovedventilen til ATF-anlegget. Vi gikk inn i en del jeg aldri har vært før, og heller ikke visste var der, gamle maursyre fabrikken. I øverste etasje i det mørkeste hjørnet fant vi hovedventilen. Mens formiatens damp-hovedventil er på toppen av 6ern.

Torsdag

Skift D, ettermiddag

I dag var jeg med på bulken og hjalp en sjåfør med å fylle kamrene sine. Jeg gikk oppfølgingsrunda og tok masse prøver av 2810 hvor vi produserer Aviform for tiden for å øke produksjonen. Jeg heisa og ordna også med fosfatsekker.

03.01.2011

Uke 52

Onsdag

Skift D, Formiddag

I dag satt jeg inne igjen, denne gangen med Kristoffer. D-skiftet har akkurat hatt langfri, så de var ikke helt inne i kjøringa av fabrikken. Det var derfor en stor fordel at jeg hadde vært men Karete og lært av henne hvordan man måtte gjøre det. På grunn av tvangskjøringa av kafo fra vestre til 1ern, måtte jeg lage Aviform utenfor sekvensen, også noe jeg lærte av Karete. Dette i tillegg til at pH-meteret på 9ern ikke fungerer, gjorde det turbulent å få den innenfor spec, men etter mye flying fram og til bake og etter masser av prøver ble alle batchene godkjent. Filtrat-tanken var egentlig full, men på slutten av skiftet fikk vi startet sentrifugering igjen, siden det var gått noen mengder til lacto-kjøring i ATF-anlegget. Det skal også sluttes å produsere NDF, for vi skal over til PF 97, så alt skulle tomkjøres, så jeg tok skiftbyttet med holdetank på 0,0 %, men siden det fortsatt kom filtratmengde, er nivåmålinga på holdetanken tydeligvis ikke helt til å stole på.

Tirsdag

Skift A, Ettermiddag

I dag var jeg litt løpejente samtidig som jeg satt litt inne med Karete igjen. Nå var NDFen igang igjen, så jeg blei med Bjørn ut for å varme dysene. Dette er noe vi må gjøre fordi dysene har en tendens til å gro så mye at de tettes, men på grunn av manglende isolasjon måtte hurtiglukker før dysene også varmes før det kom noe mengde. Hurtiglukkern er plassert under trappa, så å varme denne er ganske så komålisert, og må være den minst ergonomiske stillingen jeg har arbeidet i hittil, men ved å varme på omgang gikk det fint. Ellers var det mye starting og stopping av pumper, og jakobventilen måtte åpnes og lukkes et par ganger. Jeg lærte også hvordan man tvangskjører kafo fra vestre til 1ern, 6ern og 9ern, dette ved å manuelt åpne en ventil på toppen av 9ern.

Mandag

Skift A, Ettermiddag

I dagsatt jeg inne med Karete. På grunn av en hektisk julehelg, med problemer på schenkvekta der vått stoff hadda laga en steinhard NDF-lavaaktig masse som ikke ville samarbeide, var det spyling av anlegget. Annet enn det var det full guffe på Aviform-produksjonen. I tillegg til produksjon på 9ern har vi nå starta å produsere det på 2810 med Aviform-essens som blandes på 2801 og tappes på ibc'er. For å få riktige forhold blandes råstoffene på 1ern der de justeres før det overføres batchvis til 2810 der det tilsettes essens med inhibitorene, deretter kjøres dette ut til T-03010 via filteret til 9ern.

Uke 51

Lillejulaften

I dag var Eline og meg super team igjen. Vi starta dagen med å være med ned på bulken for å hjelpe noen av sjåførene med å fylle tankene sine. HMS: jeg måtte ut på en av bilene for å sjekke at tankene som skulle fylles var rene. Fordi rekverket var på feil side av bilen i forhold til bulken, måtte jeg ha på meg fullt seleutstyr når jeg skulle utpå og kikke nedi. Vi gikk så opp for å ha på nafo-sekker på 2801. Eline hadde ikke vært med på dette før, så jeg fikk da delt mine kunnskaper. På grunn av et lite truck uhell i en sving, måtte vi palle om en pall med NDF-sekker, og de sekkene som blei vrak heisa vi opp i 3. etasje sammen med en vrakpall som allerede stod klar til foliering. Det blei også en del søl, så vi måtte spyle gulvet, men dette viste seg å være et problemområde på grunn av slangelengder, men etter litt brainstorming fant vi noen koblbare slanger som vi skjøta sammen så vi rakk frem til sølet. Og siden en del av HMS er å ha et bra ytre arbeidsmiljø på arbeidsplassen, måtte det jo settes opp og pyntes juletre.

Uke 50

Hele denne uka var jeg på truckfører kurs. Her gikk vi igjennom alt ifra HMS under kjøring, typer trucker som finnes og alt teknisk som må sjekkes på en truck før den kan brukes. Det var også to dagers praktisk, der vi løftet og stabla paller og ibc'er, kjørte rundt kjegler og lærte hvordan truckene fungerte.

12.12.2010

Uke 49

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag blei jeg lært opp i tapperiet, som er et kompetansemål: eleven skal kunne starte, drifte og stoppe produksjonsenheter og prosesser. Jeg lærte både kanne-tappern og fat-tappern. Fordi vi bruker en gammel kanne-type som tapperiet ikke er designet til, er det nødt til å stå en operatør ved tappern og kvittere alarmer og starte tappinga igjen, nesten kontinuerlig. Aina lærte meg hva jeg skulle gjøre når alle de forskjellige alarmene slo inn. HMS: det som er greit med at tapperiet er helt nytt, er at sikkerhetsutsyret er mindre tungvindt. Så om vi beveger oss innenfor robot-området vil en bevegelses-sensor oppdage dette og stanse roboten, noe som er veldig mye greiere enn å gjerde inn alt så det blir krøkkete.

Fat-tapperiet er ganske så gøy å styre. Her settes en pall med 4 tomme fat på transportrullebåndet, på den første stasjonen skrues korkene av med en pneumatisk korkskruer. Deretter rulles pallen videre til fyllestasjonen, der stiller man inn fatåpningene ved hjelp av en joystick. Etter bekreftelse av de fire åpningene, fylles kannene med ønsket vare ut ifra hvilken tut som er valgt. Til slutt ruller pallen videre til en ny korkskruer, bare at denne skrur omvendt vei og fester korkene igjen. Så sendes pallen ut til stabling i lagerhallen ved siden av tapperiet.

Torsdag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg på taf-møte der vi snakka om fremtiden til taf og hvordan det blir med ny taf-klasse til neste år. Nå er det bare å vente spent på om det blir noe taf-klasse neste år.. Jeg var også innom tapperiet og så på dem der og hva de gjorde.

06.12.2010

Uke 48

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag fortsatte jeg på prosjektet og gjorde meg nesten ferdig. Jeg var også litt "løpegutt" siden anlegget var litt trøblete. Så banka noen ganger på buffer, spylte sentrifuga fordi buffer var full og nivåalarmen ikke slo ut. Jeg tok også noen prøver av "prosjektolja" mi, silicone, på laben. Tok pH og regna ut egenvekta. Fordi silikonen er så oljete, måtte jeg reingjøre alt av utsyret jeg hadde brukt på laben veldig grundig. Jeg sjekka også pH-målern om den viste riktig. Så da brukte jeg buffere på 10,01 og 7,01 og målte disse. pH-målern viste 0.03 for lite på begge bufferne. Jeg tok også en prøve av 6ern.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag jobba jeg mer med prosjektet. Jeg tok også oppfølgingsrunda siden nina var opptatt, som forresten er et av kompetansemåla i læreplanen: "gjennomføre systematisk forebyggende vedlikehold av utstyr". Så var det pakking av 1000 kg storsekk. Schenkvekta gikk litt skeivt, så da lærte jeg hvordan man strammer det. Jeg heiste også opp en citratpall og vrakpall til 3. etasje. På veste kai var det fylling av båt med Aviform, så måtte ta en prøve av tanken.

Fredag

Skift D, Formiddag

 I dag pakka Per og jeg Formi. Begynte med å reingjøre sveiseelementene, så disse ikke skulle lage hull i sekkene. Halvveis skulle vi bytte til africa-print, men printerskjermen er ødelagt, så da måtte vi vente til automatikerne hadde fiksa opp i det. I mens fjerna jeg Sipernat fra under begerverket og bytta også sipernatsekken. Så tok jeg ukesprøver av 6ern. Hans Ole kom innom en  tur og hjalp meg litt med prosjektet.