29.04.2011

Uke 15

Torsdags formiddag

I dag var det besøksdag for 9. klassingene utplassert på TAF. Jeg startet dagen med å ta noen bilder av Eline i arbeid, som jeg deretter satte sammen i en powerpoint som småbarna skulle få se. :) Vi tura så bort til kinosalen for en presentasjon av BIS og Addcon og det å være plastmekaniker, industrimekaniker og prosessoperatør.

Gruppa ble så delt i to, der jeg først fikk med meg 12 stykker for å vise rundt i fabrikken og forklare prosessen. Etter det var det lunsj, tett etterfulgt av en ny runde og forklaring av fabrikken og prosessen for den andre gruppa.

Runda i fabrikken startet med innskrivning i besøksboka og vise dem hvor samlingsrommet var. Dette er viktig i tilfelle det skulle skje noe farlig og om det skulle gå en alarm. Så ble det er omvisning på kontrollrommet med en kjapp visning på skjermene og panelene. Deretter tok jeg for meg hele formiproduksjonen fra start til stopp. Viste dem tankene slurryen blir laget, forklarte sentrifuga, viste buffer, skrapebelte og veiebelte. En kort forklaring av Forberg tøka, før det ble en tur ned i tørrstrengrommet. Schenkvekta ble vist samtidig som en kort forklaring av hva Formi er for noe. Så se nedi mixern under drift, og se produktkjølern, kjøleskruen, begerverket, siloen, sikta, pakkevekta og en demonstrasjon av pakkern. Den ene gruppa fikk vi tid til å ta en kjapp tur i tapperiet og vist hvordan vi tapper på kanner og tønner.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar