09.02.2010

Uke 5

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag hadde vi besøk av en 3. klassing fra Skien. Det var koselig :) Jeg begynte på prosjektet mitt om inndampern, og det er MYE å ha om. Jeg fant ut det i dag. Jeg heiv også på citrat på siloen og var en tur nede på bulken. Vi hadde problemer med en nivåmåler og forriglingene dens, dette løste seg etter hvert, men vi tror grunnen til dens "hallusinasjoner" var fukt. Jeg tok pudderprøva for en gangs skyld, jeg greide så klart å ha glemt den siden forrige gang jeg tok den, men det gjorde ingenting, jeg tok bare å kote ut en ny prøve. Jeg var en del oppe på arkivet å så etter tegninger på pumper og tanken, og fant ut mye greier. Jeg satt også opp høring som blir onsdag i vinterferien.

Torsdag
Skift D, Formiddag
Det var igrunn ikke veldig mye som foregikk, så jeg blei sittende å se på flytskjemaer og forriglingsmatriser hele dagen, i tillegg til vanlig pakking og rutiner. :)

24.01.2010

Uke 3

Fredag 22/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Asbjørn ute i fabrikken. Vi måtte fortsette med pakkinga av Ecoformen. Sentrifugeringa blei stoppa i løpet av skiftet, så vi skulle pakke tomt. Dette gikk veldig seint, men jeg fikk brukt mye av det jeg lærte i går. Asbjørn kan ikke pakkemaskina så godt, så det var veldig gøy at jeg kunne "lære bort" noe jeg har lært. Vi var også å sjekka schenkvekta for å se om det var tomt der. På starten av dagen så jeg at det var grodd en del inne i vasketårnet, så jeg spyla det og fikk det reinere, og jeg fortsatte å gjøre dette flere ganger i løpet av skiftet så klumpene skulle slippe, og før mat pausa så var det reint, og det forblei sånn resten av skiftet vårt, så jeg trengte ikke spyle mer. Det er så gøy å greie ting! :)

Torsdag 21/1

Skift F, Ettermiddag

I dag var jeg med Fredrik ute i fabrikken og vi PAKKA. Det var flere skift som ikke hadde pakka på grunn av problemer med enten pakkemaskinen eller roboten, men dette var fiksa til vi starta. Det var konstant pakking til mat pausa, med å gå fram og tilbake for å foliere pallene og kvittere stabiliserings-alarm på pakkemaskinen og se etter hull i sveiseskjøtene. Fredrik lærte meg hvordan jeg "håndterer" roboten og pakkemaskina når de henger seg opp, for dette skjedde veldig mange ganger i løpet av dagen. Etter mat pausa starta jeg pakkinga helt selv, for Fredrik ble nødt til å gjøre noe annet først. Dette gikk kjempe bra, og det er veldig gøy å lære noe du får prøve ut aleine etterpå å greie det. :)

Uke 2

Torsdag 14/1

Skift F, Formiddag

I dag fikk jeg besøk av Hans Ole utpå dagen, vi snakka litt om det prosjektet vi skal begynne på nå snart. Ellers så er tørr-delen av fabrikken i gang igjen, så jeg gikk "langs" prosessen og repeterte på hva som skjer med stoffet hele veien til pakkern. Jeg så også på skjermene og "sammenlikna" med fabrikken og gikk igjennom prosessen der også.

12.01.2010

Uke 1

Fredag 8/1


Skift C, Formiddag


I dag har jeg sitti inne med Asbjørn og vi har også lagd Aviform. Jeg har tatt prøver, og lært hvordan vi "regner ut" hvor mye ekstra lut eller maursyre vi trenger å tilsette for å få riktig pH. Har ellers vært en vanlig dag på jobb.


Torsdag 7/1


Skift A, formiddag


I dag har jeg sitti inne med Karete igjen og laga Aviform. Jeg lærte også mer om hvordan vi lager Kafo (som er et av råstoffene i Aviform) og pH på den. Jeg har også tatt prøver og vært på ProffPartener en tur for å få meg en vinterjakke og superundertøy. Vi var også innom brannstasjonen for å hente nye adgangskort, men mitt var ikke der, så jeg måtte komme igjen seinere en gang.

Jul og nyttår :)

I jula jobba jeg ganske mye. Men siden vi kun produserer Aviform er det ikke like mye å gjøre. Jeg har vært med en del forskjellige skift, og jeg har derfor fått sett de forskjellige måtene de lager Aviform. Jeg har vært mye ute i fabrikken det siste halvåret, og det å sitte inne å kikke på hvordan de produserer innenifra er veldig lærerrikt. Jeg har mye større forståelse for mye av det jeg har drevet med de siste månedene på grunn av disse dagene jeg har sitti inne. Jeg har selvfølgelig tatt utallelige Aviform prøver (pH, egenvekt og turbiditet) og kan nå produsere Aviform aleine.




Jeg har også vært i hjortetakken noen av dagene, dette fordi det var folk som fikk fri på julaften og 1. nyttårsdag så da blei det til at meg og Jamal var der. Jeg har derfor også tatt hjortetakkprøver og pakka og foliert. Jeg har dessverre fått litt vondt i ryggen etter en av hjortetakk-pakkingene, fordi jeg har fått en dårlig uvane med å løfte sekkene på plass i stedet for å dra eller skyve, så jeg må nok legge om taktikken min, men det er mye vanskeligere enn man tror!




God Jul og Godt Nytt År! :)

13.12.2009

Uke 50

Fredag 11/12

Skift F, Ettermiddag

I dag har også vært en dag med lite å gjøre. Jeg var ute å rensa aciform-filteret, tok noen turbiditetsprøver, PH-prøver og tetthetsprøver. Karete lærte meg hvordan å pipetere riktig og jeg lærte også hvordan vi lager aviform. Jeg lærte også hvordan å ta pudder og titerprøvene mer nøyaktige.


Tordag 10/12

Skift F, Ettermiddag

For tida er det stopp i formiatanlegget. Det eneste vi produserer for øyeblikket er aviform. Så i dag hjalp jeg til med å fylle på inhibitorene til aviform. Jeg stengte bunnventilen på reaktor 2 etter at vi hadde fylt inn ndf-filtratet som var på 3'ern. Jeg var med på å passe på en iso-container som skulle fylles me vann for så å dreneres igjen, og jeg blei vist hvordan man skrur av sikkerhetsbryterne på sentrifuga. Vi kjørte luft igjennom actrekksrøra til 9'ern. Også leste jeg av tankmåla på tankene ute.

05.12.2009

Uke 49

Fredag 4/12

Skift A, Ettermiddag

I dag stoppa vi formi anlegget. Så da satte vi på avløpsslanger og spylte hele forbergstrengen, det var noe søl! Etter en stund så satte en klump seg fast i avlpsrøret og det vi spylte gikk ikke ned, men steig i anlegget, så da ble jeg stående å slå med slegge på avløpsrøret for å knuse klumpene som satte jeg fast. Jeg var innom legen en tur. Bjørn lærte meg hvordan man kan suge væska ut av en ibc ved å sette slangen rett før pumpa og strupe ventilen der væska egentlig skal komme fra, så pumpa suger væska fra ibcen istedet fordi den ikke får nok væske. Vi tømte produktskrua. Og Jeg lærte hvordan jeg sjekker tefacidrøra så de ikke tetter seg.


Torsdag 4/12

Skift F, Formiddag

I dag snakka jeg litt med øyvind for å få mere informasjon om utlippa i fabrikken, siden hans ole ville jeg skulle ha mer av det på framføringa mi. Jeg skulle til legen en tur, men han var reist til oslo så den blei utatt til i morra. Jeg var med på å bytte sipernatsekk, og pakke storsekk. Det var noe galt med vara så vi måtte opp å tømme sikta for hver eneste storsekk. Jeg tok pudder prøva, og så på at det blei rulla/heisa inn en ny tank inn i bygget.