19.08.2010
Uke 28
Skift D, formiddag
I dag palla vi om ndf-paller og pakka ut storsekk. Vi blei nødt til å ta ut sikta over storsekkpakkern fordi stoffet var større krystaller en vanlig. Jeg blei sittende en halvtime å stake i mellomsilon for vara der var blirr stein hardt fordi det er så fuktig ute for tida. Dette gjorde også at vi fikk problemer med schenkvekta. Vi løste opp noen vraksekker og ordan med nafo-sekker til 2801. En motor inne i småsekkpakkern streika også, så vi fikk ikke pakka ut særlig med stoff. Og det blei en del soping og spyling.
Onsdag
Skift D, formiddag
I dag gikk alt galt! Pakkern klikka og det gjør ikke ting like lett. Det var fuktig i pakkehuset så alt var klissete. Under pakking blei noen av sekkene rivd av så hele pakkehuset var fylt med ndf-stoff. Derfor blei det støvsuging. Vi prøvde å fikse pakkern som resulterte i en like klikkings pakker og at jeg måtte bære ekstremt mange tomsekker ut i kontaineren. Jeg overførte fra 1ern og rensa vekta og lærte hvordan å åpne spjelda til fylling og tømming av vekta manuelt.
Mandag
Skift D, formiddag
I dag heisa jeg opp steinharde nafo-sekker til å ha på 2801, den første sekken var en stor klump, så Kjersti og jeg blei stående å skrape og stake den ned i storsekktømmern. De neste sekkene "maserte" Kjersti mot en stolpe før jeg heiste de opp, så slapp vi den ekstra jobben. Da vi sto å skrapa fikk jeg så mye støv over meg at jeg blei nødt til å gå å skiften og dusje, siden det er så sterkt etsende. Så tok vi en sjekkrunde før oppstart av anlegget. Da vi skulle sjekke produktkjølern ville den ikke åpne seg, siden en av vaierne hadde røket i festet. Anlegget var heller ikke helt tørt, så vi satte alt til tørking igjen, så det skulle være klart til neste skift kom på. Vi fant 4 filtrat-ibcer som vi skulle bruke til den første batchen , for å sjekke at de var ok å bruke, tok vi prøver av dem og sendte til laben.
Uke 27
Skift F, ettermiddag
I dag var jeg på laben en stund. jeg lærte å ta prøve av aciformen a13. Både tetthet og maursyre, ammoniakk og vann. da tok jeg 40 ml dvl og 1,2 ml aciform a13. blandinga setter vi i Karl Fisher'n og så skrives resultatet ut. Så sammenlikner vi resultatene med resultatene fra forrige skift og settpunkt. Utifra det justerer vi innkjøringa av de forskjellige stoffene. Jeg rydda også etter lacto-kanne-tømming.
Torsdag
Skift F, ettermiddag
I dag blei det heeising av lactokannepaller. Så la vi om fra lacto til plus. Jeg var også med Ben og Fredrik å tappa en ibc. Det var masse styr fordi ingen av oss hadde gjort det før. Da vi var ferdige skreiv jeg i boka mi alt som var å huske på med tappinga der nede, men da jeg var ferdig fikk jeg vite at det ikke var relevant, siden vi får et nytt tappeanlegg så da skal vi ikke bruke det gamle lengre.
Onsdag
Skift F, ettermiddag
I dag leste jeg om forberg som forberedelse til høringa. Jeg var også med Fredrik og Ben på bulken og ordna med lasting av både lacto og pluss på en bil og byttet mellom de to produktene. Støvsugern var tett, så den måtte spyles, og da den var ren hjalp jeg Herman med å støvsuge rundt sikta og vekta i småsekkpakkern. Jeg lærte også å montere støvsugern. Og så spyla jeg delene til sikta og bærte de ned til sikterommet så de var klare til montering.
Tirsdag
Skift F, formiddag
I dag var jeg med Gitte for å overføre fra 9ern til produkttanken til lacto. Vi gikk opp løypa og åpna og lukka ventilene som var feil lagt. Da vi sa det var klart for overføring gikk vi ut for å sjekke at det gikk dit vi ville at det skulle, og det gjorde det. Men etter noen sekunder løsna slangen som gikk ned i tanken og lacto spruta ut over hele uteplassen, og oss. Vi fikk ikke så mye over oss at vi behøvde å gå i nøddusjen, men jeg løp opp i garderoben og fikk tatt en dusj, for det svidde nedoverryggen pga sprut. Resten av dagen brukte jeg på å lese om forberganlegget og tegne komponentene som forberedelse til høringa.
Uke 26
Skift C, ettermiddag
I dag hjalp jeg til med storsekk i hjortetakken og ordna med en overføring fra 3ern til holdetank. Jeg tegna et prosessjema over tørrdelen og da lærte jeg hva piaben var. Piaben er en vakuumtransportør som transporterer sipernaten fra storsekken til vektsiloen over produktkjølern. Jeg leste litt om den og luftseparatoren på arkivet.
Mandag
Skift C, ettermiddag
I dag blei det vanlig pakking. Jeg lærte hvordan å beregne produksjon ut i fra vekta og forberg. Jeg rensa sikta en del ganger pga klumpete vare. Jeg brukte også krana i ndf-anlegget for å heise opp noe inhibitorer, noe som tar laaang tid pga hastigheten på krana. Jeg måtte også sjekke vekta noen ganger også pga klumpete vare, og dunke i mellomsilo for å få stoffet ned på schenkvekta.
25.06.2010
Uke 25
Skift C, Formiddag
I dag fikk jeg pakka 17 pall. Tømt sikta, overført fra 3ern til holdetank og lærte litt om sperrevannspumper. høyalarmen gikk på buffer uten at den var full, så da måtte jeg opp å banke litt der for å få ned klumpen. sikta lakk fortsatt litt, så jeg sopa opp det og tetta hullet. Sipernatsekken var tom, så jeg bytta sekk der og rydda litt rundt omkring.
Lørdag
Skift C, Formiddag
I dag var jeg aleine i formiaten igjen. Det var vanlig formi-pakking så det gikk veldig fint. Jeg hjalp også litt til i hjortetakken. jeg stengte dreneringa på 1'ern siden den var spyla fordi vi skulle begynne på et nytt produkt. Jeg tok også prøve av inndampern og 6'ern. 6'ern hadde vært forurensa, så da tok vi ekstra prøver for å se om det var borte. Vasketårnet var også full av benzosyre etter omarbeiding så den måtte spyles. Det var et hull i klumpsekkoblinga til sikta, så jeg blei nødt til å ta en stopp i pakkinga, men fikk ikke fiksa det, så neste skift blei nødt til å ta det.
Fredag
Skift C, Formiddag
I dag starta jeg og asbjørn med å bytte folie i pakkemaskinen. Det er et styr! Resten av dagen var jeg aleine i formiaten. Så starta jeg pakkinga og pakka 6 paller med formi. Jeg tok også som vanlig døgnprøva. Så hjalp jeg til i hjortetakken der vi fikk pakka 7 paller. Fordi prøveansvarlig på dagtid hadde glemt et ark og en prøve, tok jeg en fishform-prøve og et ark fra hjortetakken med ned til laben for at de skulle release'e fishformen så den kunne overføres.
Tirsdag
Skift D, Ettermiddag
I dag heisa vi masse paller med kanner. Og satt opp ny høringsdato i slutten av august. Nina tok meg også på en tur til pumpene med vannet fra nordsjø, for å vise størrelses forskjellene på alt fra rør til skruer inne på herøya. Vi dro samtidig til importhavna vår for å se på slanger og koblinger, og hvor røra endte.
20.06.2010
Uke 24
Søndag
Skift D, Formiddag
I dag blei det så og si bare heising og kjøring av truck. Nina og meg heisa ned alle pallene med tomme kanner og heisa opp pallene med fulle kanner med Lacto og trucka de på plass både oppe og nede. Vi blei også stående å stable de tomme kannene på paller, før vi fikk heisa de ned. Og mens vi styra rundt med det, tømte Kristoffer de fulle kannene på 9ern, så vi hadde alltid noe å gjøre.
Lørdag
Skift D, Formiddag

I dag spylte vi produktkjølern, for noe søl. Mens den gikk tømte vi storsekkskruen og løpet videre til enden. Det første problemet vårt ble at belgen på pakkern blåste seg alt for stor, så vi ble redd den skulle sprekke, men heldigvis gjorde den ikke det. Så kom det ikke noe stoff ut der det skulle komme, så Kjersti gikk opp løpet for å se etter feil, der fant hu ut at belgen under sikta var blitt vridd på grunn av vibrasjonene, så den blei snurpa igjen. Vi greide også å få åpna et tett sluk under kjølern, da vannet var vekk kunne vi ta ut store klumper av et av stoffene vi tilfører produktene i mixern. I hele dag har jeg brukt gummihansker fordi
stoffene vi har holdt på med, ikke er særlig bra for huden. Kjersti og meg monterte også spyleslange over småsekksikta, for produktsilon og skruene skulle spyles. Under montering av den støva det mye, og Nina tømte kanner på utsida, så da brukte jeg gassmaske med partikelfilter. Det blei også heising i noen timer, av en del pall med GrasAAT-kanner både ned og opp til 2 etasje. Nina lærte meg å ordne storsekktømmern i ndf-anlegget på slutten av dagen, så da heisa, splitta og trykka jeg på masse greier der en stund.
Fredag
Skift D, Formiddag
I dag spyla Herman og meg Formianlegget fra en silo i 3. etasje til og med mixern. Herman hadde aldri gjort dette, så det blei meg som måtte ta styringa. Jeg har bare gjort det før med en operatør som veit hva som må gjøres i hvilken rekkefølge, så det å måtte tenke selv og huske hva som skal gjøres først og må gjøres før andre ting, lærer man mye av. Og man lærer av sine feil... Heldigvis skulle absolutt alt spyles, så ingen skade skjedd, og jeg kunne alltids gå å skifte. :) Jeg fikk også besøk av Hans Ole helt på slutten av dagen.
15.06.2010
Uke 23
Fredag
Skift D, Ettermiddag
I dag heisa vi paller med GrasAAT-kanner opp i andre etasje for å ha oppi 9er tanken som nå var tom. Det blei vel til sammen 33 pall, som måtte heises opp og flyttes på så alle pallene fikk plass. Det tok veldig lang tid, så det blei neste skift som får tømme jobben. Kristoffer og meg måtte også tømme noen liter av en skumdemper som var i en tønne på 200 liter opp i en trakt som gikk til en av ATF-tankene, kompliserte greier, men literne kom oppi til slutt.
Torsdag
Skift D, Etttermiddag
I dag skulle vi tømme 9er tanken til produkttanken ute så vi fikk plass til mere GrasAAT, men det blei ikke noe av pga noen bestilte deler vi ikke hadde fått enda, det gjorde også så det ikke blei noe tømming av GrasAAT-kanner på 9ern heller. Det blei heising av noen paller med kanner opp likevel så det skulle være klart til neste skift. Jeg heisa også opp noen ibcer med glyserol som skulle settes i et stativ, så innholdet kunne renne ned i en tank. Jeg greide å kjøre fast trucken i et hull i gulvet når jeg skulle navigere den til stativet, men kreativ tenking med litt hjelp av en annen truck fikk trucken opp av hullet igjen. Vi hadde også fått en litt spesiell bestilling, en pall med tre forskjellige produkter, så da ble det palling og foliering av en rar pall.
03.06.2010
Uke 22

Skift F, Formiddag
I dag blei jeg sittende inne med Gitte på kontrollrommet fordi Herman var med Ben ute i fabrikken. Gitte måtte på et møte og ordne en del ting, så jeg blei sittende en del aleine. Og det går bedre for hver gang. Jeg lærte hvordan man regulerer mengden på luta inn på 7ern for å holde riktig pH i forhold til filtratet. Jeg fikk også tatt prøvene av inndampern og 6ern.
Tetthetsapparatet vårt har en temperaturføler, men vi har funnet ut at den har ca 1,5 grad forskjell fra det væska er i realiteten, så vi har begynt å bruke pinnetermometer i stedet, så det er enklere å følge med på nedkjølinga også. Jeg så også at laben begynte å bli en smule støvete, så jeg gjorde rett og slett reint på hyllene og benkene. Øyvind gav meg en del stoff jeg kunne jobbe med til fremføringa jeg skal ha om Addcon til en del politikere seinere i juni. Så da fikk jeg kikka igjennom det også.
Torsdag
Skift D, Formiddag
I dag var jeg overalt og gjorde alt mulig. Jeg hjalp Børre med å heise opp inhibitorene til HyCOOLen til både 2. og 3. etasje. Jeg måtte flytte på en del paller med pallringer til strippetårnet. Jeg tok også prøver av HyCOOLen underveis i produksjonen for å forsikre oss om at den har den kvaliteten den skal ha. Jeg tok også de vanlige Kafo-prøvene. Jamal blei aleine i hjortetakken etter lunsj, så da hjalp jeg han med pakkinga der. Jeg lærte også å bruke en fatpumpe i dag, for vi skulle ha en væske fra en ibc opp i en av ATF-tankene, så da brukte vi fatpumpa i ibcen og la enden av slangen dens rett i tanken. Den væska er veldig irriterende for hud, og veldig skadelig for øynene, så da brukte jeg gummihansker og vernebriller. Er også viktig at når vi starter fatpumpa at vi ikke står med ansiktet oppi den, men holder den litt på avstand i tilfelle en lekkasje i en kobling. Nina viste meg hvor maursyre røra går til ATF-en og hvordan vi kjører det inn på tanken uten å måtte starte pumpa, så vi lurer styringene. En av automatikerne trengte litt hjelp når han skulle ordne en tilbakemeldingsfeil på en ventil, for da måtte han være på to steder, så da fikk jeg en radio og var på det ene stedet for han.