25.10.2010

Uke 42

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag hjalp jeg til i Hjortetakken siden Nina hadde fri. Jeg gikk derfor runda aleine i dag. Jeg huska til og med alt: undertykk på ferdigvaresilo, reingjøre nedfallet i Forberg, reingjøre PT100-element i avtrekket til Forberg, dybde, bredde og tid på schenkvekta, dyser ok?, undertrykk i produktkjøler, mengde pudder i produktkjøler, puddermengde under begerverk, lot nr. på puddersekk og folie, vekt av pudder mengde og vekt av kopp med formi. HMS: passe på luke i rekkverk ved heising, at den er minst mulig åpen. Produktbytte så 3ern fylte vi med vann, slange fra toppen av holdetank. Dette varmer vi opp og overfører til holdetank for å vaske den også. I pakkinga gikk det hull på en del sekker fordi en av sylinderne i pakkern ikke var smørt godt nok, så etter disse var smørt med fett, så gikk det fint. Dette gjorde så vi måtte palle om noe paller.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg inneoperatør. Det var Formi og Aviform prod i formiaten. Hjortetakken måtte stoes, så det blei en del alarmer å kvittere og temperaturer å holde styr på i tillegg til den vanlige drifta. Aviform produksjonen er i full gang, så der gikk det i ett. Det blei fullt i produkttanken her oppe, så jeg måtte overføre til tanken på Vestre Kai. Jeg lagde ny batch med formi på 3ern. Sentrifuga slo seg ut noen ganger på grunn av høyt nivå i buffer. En måte å hindre dette er å skru ned omdreiningstallet til slurrypumpa, så det kommer mindre slurry til sentrifga. Men dette blei ikke nødvendig etter et par batch-stopp. Sentrifuga slår seg ut når nivået i buffer kommer opp i sentrifuga. Dette skal egentlig ikke skje, men høytnivå-målern i buffer er defekt, så da skjer dette om det går for lang tid mellom hver gang noen er oppe å banker for å sjekke nivået.

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag kom Hans Ole og Herman på besøk. Jeg forklarte hva vi lagde og Hans Ole hjalp meg litt med beregningene til prosjektet. Da Hans Ole dro, gav jeg Herman en omvisning i fabrikken, da jeg forklarte prosessene. Han hjalp meg med å måle mengde kjølevann ut av produktkjølern, ved at han holdt en klokobling med slange innat en rørstuss med en tørklebit som pakning, mens jeg holdt andre enden av slangen og tok tida det tok å fylle en 10 liters bøtte med vannet som kom ut. Så var jeg med Nina på runda igjen. HMS: Når man fjerner pudder fra under begerverket er det viktig at man har på støvmaske, siden pudderet er dårlig løselig i vann og blir i lungene.

Høstferien

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag gikk jeg runda med Nina. På vårt skift er det vanligvis Nina som tar runda, mens på de andre skifta jeg er med, er det uteoperatøren som tar den. Jeg har derfor bestemt meg for at jeg må lære meg denne. Jeg jobba også litt mer med prosjektet, jeg skreiv litt om rengjøring, vedlikehold, materialer og mengder. Jeg leste også litt mer i arkivpermen til produktkjølern. Nå er Aviform produksjonen i gang igjen, så da blei det en filterspyling på slutten av skiftet. HMS: På runda når man skal sjekke dysene, er det viktig at man ikke har ansiktet helt oppi luka, siden da det kan sprute glovarm olje rett ut av åpningen om det har grodd på dysene.

Torsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag jobba jeg litt med trykkforholdene i anlegget. Jeg overførte fra Inndampern til 1ern for å sette en ny PF 97-batch. Jeg tegna TFS over Forberg-strengen, fra Sentrifuge til ferdigvaresilo. Jeg fant også en feil i masterTFSen.

Onsdag

skift D, Ettermiddag

I dag lærte jeg hvordan man legger om vannet fra a og b karet til 9ern. Jeg hjalp til i Hjotetakken og der hadde vi problemer med metalldetektoren. Platevarmevekslern i ATFen var gått tett, så Nina dampa opp den, og pga manglende dreneringsventil måtte hu åpne flensen for å sjekke at det var åpna. Dette førte til at hu blei full av Aciform A12 over hele seg for der var det blitt åpent! HMS: om du må sjekke om det er gjennomstrømning i et rør eller bare skal åpne et rør ved å løsne på en flens, er det viktig å kun løsne på boltene i underkant av flensen, så om det kommer noe ut av flensen, får du deg ikke over deg.

Uke 40

Fredag

Skift E, Ettermiddag

I dag var første gang jeg var på skift med Eline, som er en av de to nye lærlingene. Hu har også valgt å fordype seg i Formiaten, og siden det ikke finnes noen oppgaver til denne fabrikken fant vi ut av at vi kunne samarbeide litt om prosjektet mitt. Siden hu er et stort tegnetalent og lærer ved å tegne, så var det lurest om hu lagde skisse av produktkjølern, mens jeg beskrev den skriftlig. Vi begynte med å gå ut å kikke på den, og siden jeg allerede har lest meg klok på den, forklarte jeg hvordan den fungerer og ser ut lag for lag innover. Da vi skulle lukke måkevingene hadde vi litt problemer med noen pakninger, så det var gliper mellom dem. Ben kom ned og viste oss hvordan man fikser dette. Deretter gikk vi inn og hu tegna en skisse ved husk og detaljer fra meg. Da skissa var ferdig begynte jeg å skrive beskrivelsen, mens hu fintegna den. Jeg var også en tur bort i gangen og fant HMS-databladet til Formi og pudderet for å sjekke noen kjemiske detaljer. HMS: husk å feste måkevingene når du åpner dem, så de ikke kan dette ned mens du er i nærheten.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag skreiv jeg på prosjektet. Jeg skreiv om varmevekslere generelt og litt om hvorfor akkurat denne typen er valgt. Jeg fant også stivningspunktet til olja, dette trengte jeg for å kunne beskrive hvorfor denne typen varmeveksler er valgt i prosessen. HMS: Det er viktig å minne hverandre på å være forsiktig. Ser du en ute i fabrikken uten for eksempel vernebriller er det viktig å si ifra.

01.10.2010

Uke 39

Fredag

Skift F, Ettermiddag

I dag jobba jeg hovedsakelig med prosjektet. Jeg undersøkte H-04206, tok prøve, målte temperatur på stoffet inn og på kjølevannet. Gikk litt nøyere inn på kjøleskruen for å forstå helheten i kjølinga.

Torsdag

Skift F, Ettermiddag

I dag skulle vi spyle anlegget fordi det skulle være produktbytte. Jeg begynte med å ta på spyleslangen over schenkvekta, mens Fredrik ordnet med noe annet. Så spyla vi fra sentrifuga til begerverket. Da jeg spylte skrapebeltet var det hopa seg opp svære hauger med stoff under, så jeg blei stående der å spyle med glovarmt vann leenge. HMS: Når du bruker så varmt vann må du huske å bruke skikkelige hansker og dekke til så mye som mulig av bar hud. Det gasser også en del, så gassmaske er en fordel!

25.09.2010

Uke 38

Fredag
Skift D, disp
I dag fikk jeg begynt på varmeveksler-prosjektet. Jeg leste igjennom hele permen til Produktkjølern, og kopierte alle arkene jeg følte var aktuelle for prosjektet. Georg gav Jamal og meg tips til fagprøva. Han gikk igjennom TFSene til hjortetakken og litt generell info om entretillatelser og sånt.

Torsdag
Skift D, disp
I dag organiserte jeg alt av papirer og notater jeg har og satte dem inn i lærlingpermen etter hvilke prosjekter jeg har funnet informasjonen til. Det var litt av et prosjekt, siden jeg fant notater fra den første uka jeg var på jobb, og det minka ikke med notater etter hvert, selv om jeg kasta omtrent halvparten fordi det bare var kladder til prosjektene. Jeg blei også med Kristoffer til Proff Parter for å kjøpe litt utstyr.

Uke 37

Fredag
Skift C, ettermiddag
I dag starta jeg med å sitte ved skjermene og repetere litt fra i går. Jeg fikk snakka litt med den nye lærlingen deres og prøvde å få han til å velge formiaten i stedet for hjortetakken, noe som ikke fungerte. Så dro jeg til N2 for å besøke Marius. Der fikk jeg en omvisning fra begynnelsen av prosessen til slutten og kontrollrommene. Han forklarte veldig bra og forståelig, men må innrømme at mye gikk inn det ene øret og ut det andre, men fikk i det minste en bedre forståelse av ammoniakkproduksjon, og fant ut av an N2 var mer spennende fabrikk enn jeg trodde.. Da jeg kom tilbake hjalp jeg Stian med å pakke i hjortetakken.

Torsdag
Skift A, ettermiddag
I dag satt jeg inne med Bjørn. Han forklarte meg tørr strengen, og jeg har funnet ut av at jeg kan strengen like godt og på noen områder bedre enn flere av de jeg jobber med. Skoleprosjekter er veldig smarte! Vi har kafo s produksjon, så jeg fikk da gjennomgått hvordan det gjøres på skjermene. Da blander vi på 7ern, damper inn på inndampern til 109 grader for så å ta en ph-prøve og en tetthetsprøve: 100 g vann og 500 g vare til 20 grader og så bruke tetthets apparatet. Vi må blande prøva ut med vann, siden ellers ville vara krystallisert innen den var ved 20 grader og da er det ikke mulig å ta prøva. Så må vi forvarme 1ern så vara ikke sjokk-krystalliserer seg når den kommer dit. Overføring fra inndampern til 1ern må gjøres manuelt. stoppe røreverket, starte pumpa og stoppe pumpa med en gang den slepper, for så å starte røreverket igjen. Så kjøler vi langsomt vara på 1ern, så det krystalliserer seg, for så å overføre til holdetank der det er klart for sentrifugering.

Uke 36

Søndag
Skift D, formiddag
I dag gikk pakkinga greit helt til vi skulle bytte folie fordi forrige skift hadde lagt et papir mellom skrivern og plata bak, så folien ikke skulle sette seg fast. Etter foliebyttet kom ett lag ut uten problemer ved bruk av sipernat, men så blei justeringa i pakkern helt feil så folien krølla seg og bremsen slutta og fungere igjen, så alt gikk rett vest. Siden vi skulle slutte med amåsekkproduksjon og starte med kafo s storsekk etter helga, så lot vi pakkern være, så de som har greie på den kunne fikse den. Da holdetank var tom måtte den spyles siden vi skulle over til kafo s produksjon. vi fylte på med kaldt vann og spylte coilene og røreverket. Etter en stund med fylling, la jeg merke til at bunnen på holdetank hadde skifta farge, og da jeg gikk bort til den så jeg at det var lagt seg et islag utenpå tanken. Dette fordi krystallene som hadde vært igjen på holdetank hadde reagert med vannet vi fylte inn og danna is. For at vi skulle få skylt holdetank ordentlig uten is, varma vi opp vann på 3ern for å overføre dit, siden coilene på holdetank ikke har muligheten å varme.

Lørdag
Skift D, formiddag
I dag fortsatte vi med å pudre sipernat på folien. Dette gikk greit en liten stund, før det ende med at jeg måtte bli sittende å bremse folien selv, siden bremsen ikke ville fungere. Det blei en overføring fra 3ern til holdetank og etter foliebyttet var bremsen på pakkern skikkelig i kranglehumør. Kjøleskruen kom inn med hastighetsvakt, siden det var veldig grodd. så da skrapa Kristoffer den. Kjøleskrua hadde også en pakning i den ene enden som lakk, så det blei litt spaing på oss. Jeg fikk se på Kristoffer snu et bend ved atf-blandetanken siden røret skulle brukes til vann i stedet for lut. Da brukte vi gummihansker, siden det kunne være lutrester i røret.

Fredag
Skift D, formiddag
I dag var det vanlig formiproduksjon. For å få pakkern til å gå så "normalt" som mulig måtte vi pudre folien før printern noen ganger per pall. Pakkern klikka til slutt og pakkerhuset blei fullt av formi. Jeg støvsuga vekk det og måtte spyle der inne for å få vekk alt. Og blei nødt til å spyle hele støvsugern også, siden den var potte tett og veldig skitten. Da jeg var ferdig med det fikk Pål jobbe med pakkern og prøve å fikse den. Jeg fant også ut at filteret til forberg måtte byttes siden trykkdifferansen på den var over 300 psi.