29.04.2011

Uke 17

Fredag formiddag A-skift

Det er fortsatt ikke noe produksjon av NDF siden vi venter på en del til schenkvekta som er vesentlig. Det som mangler er omdreiningstelleren til vekta, dette vil si at man ikke vet hvor mye som går på vekta og kan derfor ikke beregne hvor mye tilsetningsstoffer som skal tilsettes. Jeg fikk en forespørsel av Aina om å finne frem alle bildene jeg har tatt i fabrikken fordi det skal brukes i en lærlingpresentasjon av Addcon Nordic, sa da blei det litt graving i bildemapper. Jeg fikk også sett litt på kjemidelen av separasjonsdelen og har funnet større problemer enn jeg forventet, men Geir ordner forhåpentligvis opp med en sykt god grunn til at det er som det er.

Uke 16

Påske

Mandag var jeg med Simen på plastverkstedet. Der lærte jeg å sveise plast. Etter jeg hadde øvd meg en del på de forskjellige plasttypenes sveisemetoder, fikk jeg prøve å lage et ølglass i plexiglass. Det gikk ikke like greit som sveisene rett bortover.. Den lakk som en sil, så Simen måtte fikse den for meg. Ved lunsjtider ble Simen med bort til meg for å se hvordan jeg hadde det på jobb. Jeg gav han den samme omvisninga som 9. klassingene fikk, bare litt mer detaljert. På tapperiet tappa Eline 85 % maursyre på 200 liters fat, det gjør man ved å styre tappetuten med en joystick. Dette fikk han lov til å prøve seg på.

Tirsdag var det formiddag med D-skift, men E-skiftet var på disp, så jeg skrev en del på prosjektet mitt, mens Eline tegna en anleggsdel til. På varmebatteriet er det en kondenspotte, denne åpnet Roger for å sjekke om var i orden. Varmebatteriet har ikke oppnådd full effekt i det siste, så det er jobbet for å finne feilen, men kondenspotta var ikke problemet. På grunn av bildene Eline og jeg tok for noen uker siden av varmebatteriet, fikk Nina, Kjersti og jeg i jobb å luftspyle lamellene. Dette fordelte vi mellom oss ved at Nina demonterte lukene, Kjersti luftspylte og jeg monterte lukene igjen. Det som var dagens agenda var å spyle anlegget siden det var produktskifte fra Formi til Kafo-s. Kjersti tok seg av det, men da hu var ved veiebeltet og Forberg hjalp jeg henne med det. Hun lærte meg også noe nytt ved spyling av anlegget, og det er å spyle avtrekket.

Onsdag formiddag med F-skift ble det start av Kafo-s sentrifugering. Det tar så lang tid igjennom anlegget, at vi rakk ikke pakke noen ting før vi skulle hjem. Jeg fikk tatt en tur opp på arkivet der jeg fant en perm om hele Forberganlegget, noe jeg brukte en del til å skrive mer på prosjektet. Jeg fikk også scanna inn noen av tegningene av anleggsdelene, men da jeg gjorde det, så fant jeg noen småfeil som må rettes opp i.

Torsdags formiddagen brukte jeg på å pakke 500 kg storsekk med Kafo-s og å kjøre ut storsekkene i blåteltet. Belgen på storsekkpakkern vil ikke blåse seg ordentlig opp i forhold til diameteren på sekkehalsen. Dette førte til at sekken sklei av belgen. I et forsøk på å redde sekken fikk jeg Kafo-s over hele meg, så det ble en lang dusj! HMS: Det er veldig viktig å få Kafo-s vekk fra huden så fort som mulig etter du har fått det på deg. Grunnen til det er fordi med en gang stoffet kommer i kontakt med fuktighet vil det bli en 97 % konsentrert base, som svir veldig å ha i kontakt med huden.

Fredags natta med F-skiftet kjørte jeg ut alle storsekkene produsert fra forrige skift og kjørte på plass igjen de Ben fylte mens jeg kjørte. Jeg hentet også 1000 kg NaFo-sekker på isen, for å fylle disse på mixertanken og lage en filtratbatch.

Lørdagsnatta var jeg operatør siden Fredrik måtte på båt. Produksjonen av Kafo-s er ferdig, så da var det spyling av anlegget. Jeg startet med Sentrifuga, så buffer, skrapebeltet, veiebeltet, avsuget, Forberg, mellomsiloen, schenkvekta, mixern, produktkjølern, kjøleskruen, begerverket, siloen og avslutta men storsekkskruen og sikta. Alt dette ble montert sammen igjen og satt til tørking. Det var litt vaskeløsning på reaktor 1 som skulle overføres til filtratreaktoren, dette ordnet vi med å snu treveisventilen på toppen av holdetank til å kjøre tilbake til filtratreaktoren. Det er veldig greit å spyle anlegget etter Kafo-s-produksjon, fordi Kafo-s smelter bare det kommer i kontakt med vann. Jeg demonterte også nivåmålern på holdetanken, siden den skulle fylles med varmtvann. Dette er en lasermåler og når tanken fylles med varmtvann blir det så mye dugg på glasset foran måleren og nivået er derfor da 100 % og overføringen fra reaktor 1 med varmtvannet vil da stoppe.

Søndagnatta var det ikke noe produksjon. Det vi venter på er en resept fra Geir på en NDF-batch, og det får vi ikke før på tirsdag. Det gav meg derfor en fin mulighet til å jobbe med prosjektet.

Uke 15

Torsdags formiddag

I dag var det besøksdag for 9. klassingene utplassert på TAF. Jeg startet dagen med å ta noen bilder av Eline i arbeid, som jeg deretter satte sammen i en powerpoint som småbarna skulle få se. :) Vi tura så bort til kinosalen for en presentasjon av BIS og Addcon og det å være plastmekaniker, industrimekaniker og prosessoperatør.

Gruppa ble så delt i to, der jeg først fikk med meg 12 stykker for å vise rundt i fabrikken og forklare prosessen. Etter det var det lunsj, tett etterfulgt av en ny runde og forklaring av fabrikken og prosessen for den andre gruppa.

Runda i fabrikken startet med innskrivning i besøksboka og vise dem hvor samlingsrommet var. Dette er viktig i tilfelle det skulle skje noe farlig og om det skulle gå en alarm. Så ble det er omvisning på kontrollrommet med en kjapp visning på skjermene og panelene. Deretter tok jeg for meg hele formiproduksjonen fra start til stopp. Viste dem tankene slurryen blir laget, forklarte sentrifuga, viste buffer, skrapebelte og veiebelte. En kort forklaring av Forberg tøka, før det ble en tur ned i tørrstrengrommet. Schenkvekta ble vist samtidig som en kort forklaring av hva Formi er for noe. Så se nedi mixern under drift, og se produktkjølern, kjøleskruen, begerverket, siloen, sikta, pakkevekta og en demonstrasjon av pakkern. Den ene gruppa fikk vi tid til å ta en kjapp tur i tapperiet og vist hvordan vi tapper på kanner og tønner.

Uke 14

Formiddags helg

Fredag var det normal Formi produksjon. Men Piaben var det noe feil med. Piaben er en vakuumtrasportør som trasporterer sipernat fra storsekken til siloen over produktkjølern. Problemet med piaben var at den spytta ut like mye sipernat ut i rommet rundt, som ned i siloen. Roger demonterte den, så da fikk jeg sett hvordan den så ut nedi. Den var absolutt ikke som jeg trodde at den var. Feilen var at filteret i midten av piaben var tett, dette førte til at sipernaten gikk ut eksosen i stedet for igjennom filterposen.

Lørdag tok jeg mange bilder av ting rundtom i fabrikken som jeg skal vise for 9. klassinger som kommer på besøk neste uke. Ellers var det vanlig pakking, vi hadde småproblemer med stabiliseringa av vekta, så det ble en del kvittering. Men det gikk seg til utover skiftet.

Søndag var det vanlig pakking igjen, men pakkern ville krangle, så den lagde veldig lange sekker. Det er så klart veldig dumt, for da får ikke sekkene plass på pallen. Dette holdt på hele skiftet. De vanligste grunnene til at den pleier å lage feil lengde på sekkene er at det er feil folieprogram på pakkern, foliebremsen ikke fungerer, sekkelengdesensoren er gåen, folien er tredd feil eller at folien er forsøvet. Vi sjekket alt, men den ville ikke lage normale sekker før vi bytta folie.

31.03.2011

Uke 13

Torsdag og Fredag

Ettermiddag

Torsdagen gikk jeg oppfølgingsrunda. Og siden den er litt anderledes når det er kafo s prod enn formi prod, så gikk Nina igjennom den med meg først. Etter runda fikk jeg i oppgave å logge dette på oppfølgingsskjemaet. Det hadde jeg aldri gjort før, og da jeg gjorde det lærte jeg noe nytt.. For når Nina lærte meg runda, så lærte hu meg alt jeg skulle fysisk gjøre, men i løpet av runda skal man legge merke til noe annet også, som om posefilterene på veiebeholderen til Forberg er tette eller ikke. Fredagen var det normal drift med storsekk pakking. På slutten av skiftet skulle filtratreaktoren settes på sirkulasjon, men pumpa nektet å starte. Vi prøvde alt mulig for å få den til å ta, men endte med å ikke finne noen løsning på det.

Uke 12

Torsdag(form.), fredag og lørdag

Natt

Nå er jeg endelig tilbake i drifta igjen. Alle tre dagene gikk til å være med ute i fabrikken. Det er produksjon av kafo s, eller Ecoform PF 97 og Petroform PF 97 som er salgsnavna. Kafo s er borevæske i pulverform, dette brukes til å sprite opp borevæska(som mister litt egenvekt etter noen måneder). Torsdags formiddag ville ikke vekta være snill, så den veide inn over 2 kg stoff mer i sekkene enn det skulle. Vi fikk da besøk av en fra vektgruppa i BIS og forandra på finjusteringstida på vekta, og da blei innveiinga myye bedre. Natt til lørdag ville pakkemaskinen gi oss noe å stress med, så en av sylinderene til gripern hadde skrudd seg ut, og stod og slo gripern uten noe effekt. Per fikk da mekaniker-fingre, og skrudde av lufta, prøvde seg frem og tilbake med løsning av låsringer og skruing av ditt og datt, men det endte med å rotere sylinderstanga på plass i gjengene sine igjen. Så gikk pakkern sånn passe fint igjen :)

Uke 11

Torsdag

Formiddag

Siden jeg var med E-skiftet fikk jeg plutselig et prosjekt-kick. Dette gjorde at Eline og meg gikk opp på arkivet og fant papirer på Forberg-tørka. På det nesteprosjektet er separasjonsteknikk temaet, og da valgte jeg Forberg som separasjons-apparatet jeg skal ha om. Vi startet også å planlegge vår nærmere utforsking av Forberg-anlegget.

Fredag, lørdag og søndag

Natt

For at Eline og meg kunne fortsette med Forberg-utforskinga, bytta jeg bort formiddagene denne helga, med nettene med E-skiftet. Vi dro sammen ut og tok en haug med bilder av Forberg. Vi skrudde også opp luka inn til spjeldet før kjøle- og varmebatteriene for å se om vi fikk se nok til at vi fikk litt bedre forståelse av batteriene, det hjalp litt på forståelsen, men er fortsatt usikker. Eline startet å lage skisser av alle apparaturene, mens jeg tegnet oversiktsbilde og fikk startet på beskrivelsene av apparaturene. Dette tok hele helga.