25.10.2010

Uke 42

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag hjalp jeg til i Hjortetakken siden Nina hadde fri. Jeg gikk derfor runda aleine i dag. Jeg huska til og med alt: undertykk på ferdigvaresilo, reingjøre nedfallet i Forberg, reingjøre PT100-element i avtrekket til Forberg, dybde, bredde og tid på schenkvekta, dyser ok?, undertrykk i produktkjøler, mengde pudder i produktkjøler, puddermengde under begerverk, lot nr. på puddersekk og folie, vekt av pudder mengde og vekt av kopp med formi. HMS: passe på luke i rekkverk ved heising, at den er minst mulig åpen. Produktbytte så 3ern fylte vi med vann, slange fra toppen av holdetank. Dette varmer vi opp og overfører til holdetank for å vaske den også. I pakkinga gikk det hull på en del sekker fordi en av sylinderne i pakkern ikke var smørt godt nok, så etter disse var smørt med fett, så gikk det fint. Dette gjorde så vi måtte palle om noe paller.

Lørdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg inneoperatør. Det var Formi og Aviform prod i formiaten. Hjortetakken måtte stoes, så det blei en del alarmer å kvittere og temperaturer å holde styr på i tillegg til den vanlige drifta. Aviform produksjonen er i full gang, så der gikk det i ett. Det blei fullt i produkttanken her oppe, så jeg måtte overføre til tanken på Vestre Kai. Jeg lagde ny batch med formi på 3ern. Sentrifuga slo seg ut noen ganger på grunn av høyt nivå i buffer. En måte å hindre dette er å skru ned omdreiningstallet til slurrypumpa, så det kommer mindre slurry til sentrifga. Men dette blei ikke nødvendig etter et par batch-stopp. Sentrifuga slår seg ut når nivået i buffer kommer opp i sentrifuga. Dette skal egentlig ikke skje, men høytnivå-målern i buffer er defekt, så da skjer dette om det går for lang tid mellom hver gang noen er oppe å banker for å sjekke nivået.

Fredag

Skift D, Formiddag

I dag kom Hans Ole og Herman på besøk. Jeg forklarte hva vi lagde og Hans Ole hjalp meg litt med beregningene til prosjektet. Da Hans Ole dro, gav jeg Herman en omvisning i fabrikken, da jeg forklarte prosessene. Han hjalp meg med å måle mengde kjølevann ut av produktkjølern, ved at han holdt en klokobling med slange innat en rørstuss med en tørklebit som pakning, mens jeg holdt andre enden av slangen og tok tida det tok å fylle en 10 liters bøtte med vannet som kom ut. Så var jeg med Nina på runda igjen. HMS: Når man fjerner pudder fra under begerverket er det viktig at man har på støvmaske, siden pudderet er dårlig løselig i vann og blir i lungene.

1 kommentar:

  1. Hei, bra dette :) Du blogger jevnt og har med deg hms. Det er bra.

    SvarSlett