27.10.2009

Uke 43

Torsdag 22/10

Skift F/D, Disp./Formiddag

I dag møtte jeg f.skiftet for første gang, og de er veldig koselige, og mega skravlete :D D-skiftet skulle ned til kaia og tappe ibc'er med Kafo, så jeg trengte ikke være med dem i dag. Kafo er.... Så i dag var jeg med Gitte rundt omkring. Jeg blei med henne på "runda" i formiaten, den har jeg sldri vært med på før. Vi blei vist hvordan man tester ledeevemåleren i kloakken, både i formiaten og i hjortetakken. Jeg fikk se et rom jeg ikke har sett før i hjortetakken, selv om det ikke var særlig spennende for det var bare et lager, men d er jo greit å vite om alle rommene i fabrikken fordeom. Jeg fikk også besøk av Hans Ole en liten stund der jeg fikk en liten oppgave om å finne ut av hms-greier i bedriften. Så jeg skaffet meg en avtale med bedriftens hms-ansvarlige. Midt på dagen kom det en tankbil som trengte hjelp på bulken, så Gitte og meg dro ned dit. Der lærte jeg meg hvordan man styrer og ordner med tapping av produktene. Det var ikke så komplisert som jeg trodde, men d hjelper å lære av noen flinke! Jeg fikk også se hvordan vi regngjør filteret til Aviformen og d er noe griseri, men jeg lærer stadig noe nytt. Og jeg er utrolig glad for at jeg har jobb et sted jeg virkelig trives!


Fredag 23/10

Skift D, Disp.

I dag begynte jeg litt på hms-oppgava Hans Ole gav meg. Jeg fant nødplanen til bygget og leste igjennom databladene til alle produktene vi selger, og d tok tid! Men Jamal og meg tok en tur opp på disp-rommet og kikka igjennom en dvd med masse informasjon om ulike maskiner, ventiler og måleinstrumenter rundt om i fabrikken, så da fikk jeg litt avveksling. Jeg gjorde ikke så veldig mye i dag, men d jeg gjorde tok veldig lang tid. Ellers dro vi også en tur ned til kantina og kjøpte oss lunsj der, og der støtte jeg på Stine og Sondre også, og d var koselig :)

17.10.2009

Uke 42

Fredag 16/10

Skift B, Ettermiddag

I dag har Georg og meg sittet inne i nesten hele dag, siden det har vært stopp. Nå skal vi begynne å produsere igjen, men vi må vente til det har krystallisert seg i krystallisatoren, så det blei til at vi satt inne og Georg lærte meg masse greier. :) Jeg fikk en skrivebok der jeg tegna så og si alt jeg lærte i dag. Jeg repeterte/lærte om vekselvarmere, ventiler, målere, strippetårnet, syklonen, cellemater, tørke- og kjølebed og litt til. Vi var også oppe på taket til 3. etasje og så på prøveuttakene til pipene våre. Siden puddertrommelen og tørkebedet ikke var i gang enda så fikk jeg se inn i dem og det hjelper veldig å se, på forståelsen av maskinene rundt i fabrikken. Det jeg også lærte om i dag var kondensat og kondensatorer. Og Georg er fortsatt veldig flink til å lære bort! :)

Torsdag 15/10

Skift A, Formiddag

I dag var det stopp i Hjortetakken, så Nicklas og meg stoppa gjenvinningsanlegget som altså er ABS- og strippe-tårnet. Det blei en del trappegåing, for vi måtte gå opp og ned mellom 1. og 3. etasje mange ganger. Vi måtte også spyle alt i hele fabrikken, alt fra gelender til gulv. Da det var stoppet åpnet vi to "lokk" eller mannehull eller hva det nå heter for å fjerne alle de skitne fyllegemene inne i strippern. For noe søl! Vi blei nesten ferdige, men måtte la neste skift gjøre resten av jobben :)

10.10.2009

Uke 41

HØSTFERIE!

Lørdag 10/10

Skift D, Formiddag

I dag har jeg vært med Kjersti i Formiaten. Vi begynte å heise 300l med natriumhydrokyd(lut) opp tre etasjer og der blanda vi ut luten med 700l med vann og hadde 750l med denne blandinga ned i vasketårnet for å nøytralisere gassen som er der fra avtrekkene ved alle tankene og forbergtørka. Vi tok ph-prøve på vasketårnet. Og etter det sjekka meg og Nina at stoffet i forberg var ordentlig tørt. Så heisa vi opp tre 1000kg sekker med natriumformiat opp i 2. etasje og satte dem i en greie jeg ikke egentlig vet hva er. Også pakka vi Formi i dag også, og jeg klistra lapper for harde livet :) Og resten av tida brukte jeg antageligvis til å lete etter vernebrillene mine som stadig forsvant, men som ofte dukka opp på toppen av hue mitt, under hjelmen :P


Fredag 9/10

Skift D, Formiddag

I dag var jeg i Formiaten igjen. Først åpna vi en ventil så Formien på en tank kunne flyttes til en annen for å krystallisere seg. Så helte vi ferdig Formi i den nye tanken så den uferdige Formien skulle krystallisere seg fortere. Siden det bygges om i fabrikken er det en del støping og flytting gående hele tida. Så jeg så en stund på mange menn som heisa en tank fra 1. etasje til 2. etasje og skulle sette den på plass der. Det ble også pakking av den nye typen Formi vi lager nå, og siden det bare er midlertidig foreløpig, så ble min jobb å klistre på klistremerker med info om innholdet i småsekkene på alle småsekkene som gikk på rullebåndet foran meg, og det var ikke få. Det er veldig anderledes å pakke produktet i formiaten enn i hjortetakken siden i formiaten har de automatiserte maskiner til å gjøre det meste, i motsetning til hjortetakken. Formi er da kosttilskudd/antibiotika til fjærkre/griser. Og den nye Formien er forskjellig fra den gamle fordi vi bruker en annen type lut i den. Og kanskje noe mer, men det er det jeg har fått med meg :)


Torsdag 8/10

Skift B, Formiddag

I dag var jeg igjen i hjortetakken Med Georg og Herman. Vi gjorde det vanlige, runda, prøver og pakke småsekkpaller(til Taiwan faktisk). Deretter så vi på animasjoner av flere av anlegga ute i fabrikken. Jeg fikk også så vidt lære litt om membranventiler. Det var lavt nivå i miljøtank så vi måtte ned til pumpa å tømme sila så det kom noe inn til pumpa, for den gikk uten å pumpe noe videre. Så da lærte jeg hvordan jeg tømmer pumpesiler. Vi måtte også sette på vann i 2. etg for å få nivået til å stige. Til slutt fikk jeg en forklaring og en tegning av en sentrifugalpumpe og da lærte jeg hvordan den fungerte og hva sentrifugalkraft er :)


Onsdag 7/10

Skift B, Formiddag

I dag var Herman(Fskiftlærlingen) med oss på B skiftet. Vi var i hjortetakken med Georg. Først tok Herman runda, mens jeg så etter hans feil, så pakka vi storsekk, deretter tok jeg runda, mens Herman så etter mine feil. Da vi kom inn igjen testa Georg oss i hva vi må huske på når vi er på labben og tar prøver. Vi var veldig flinke, men glemte noen ting, men det var fordi de var så opplagte at vi ikke tekte på at vi gjorde det, og det hadde så klart med verneutsyr og sånne ting å gjøre. :P Senere repeterte vi ventilene i hjortetakken. Til slutt tok vi runda, pakka småsekk, tok runda en gang til og spyla gulvene.

05.10.2009

Uke 40

Fredag 2/10

Skift D, Ettermiddag

I dag var jeg i Formiaten. Dette har vært den mest lærerike dagen på jobb hittil! Det første som skjedde var at jeg og Nina dro ned til bulken og sjekka tankene på en tankbil for den skulle fylles med 85% maursyre og Ensilox. Ensilox er til ensilering(å konservere noe ved å forhindre lufttilførsel) for fiskeavfall. Ensilox er laget av maursyre og Adlox som vi også lager. Etter det så blanda vi AdloxL50. Deretter viste Per meg hvordan man tar prøvene av Aviform som er en blanding av mange stoffer men mest maursyre og lut. Og det brukes som avisingsvæske for rullebaner på flyplasser. Vi tok turbiditertsprøve(klarhet) som må være mindre enn 5 for å bli godkjent, ph-prøve som må tas ved 25°c og tetthetsprøve(egenvekt) som må tas ved 20°c. Jeg var også med å sjekka om en av ph-målerne ute i fabrikken funka. nina lærte meg litt om magnetoumper og om siler, vi var også så vidt innom rørmerkingen i fabrikken. Vi tok også en runde der jeg spurte om alt jeg lurte på og da lærte jeg hva dette er:

En flens

En blindflens

En strupeskive

En billeskive med blindskiva inne

En brilleskive med strupeskiva inne

En klokobling

Så spadde meg og Nina 37kg med natriumsilikat ned på en blandetank for Aviform. Til slut lærte Kristoffer, meg og Jamal flytskjema til hjortetakken i lette trekk.


Torsdag 1/10

Skift D, Ettermiddag

I dag har jeg vært i hjortetakken med Kristoffer. Siden jeg ikke har valgt hvilket av fabrikkområdene jeg skal jobbe med så ble det til at jeg jobba på hjortetakken i dag, mens skal på Formiaten i morra. Det ble den vanlige runda som vanlig, og i dag pakka vi i småsekk. Jeg lærte hvordan å lese av noen av målerne rundt omkring, giret til monopumpa og hvordan å loggføre nivå, temp. og % ammoniakk og % vann i ammoniakkvanntank. Vi gikk også igjennom hvordan Krystallisatoren fungerer.

...

Jeg fikk prøve sopebilen og tok pudder, titer og krystallprøve. Det var en klump ved monopumpa og tørkebeddet ble for varmt, så Kristoffer viste meg og Jamal hva vi måtte gjøre om det skjedde, nemlig å kjøre damp i røra og rake beddet. På grunn av klumpen kom det heller ikke noe slurry til sentrifuga, så vi gikk opp dit å ordna på noen slanger og ammoniakk er så sinnssykt ille når d gasser, for du får jo nesten ikke puste eler se noe, for du griner så det holder, men da er det greit med gassmaske :) så da er den brukt også.

Beklager litt sein blogging, men skyldes Internett problemer.

25.09.2009

Uke 39

Torsdag 24/9

Skift D, Formiddag

I dag var jeg med mitt egentlige skift igjen. :) Først så dro meg og Nina å sjekka om det var en lekkasje på maursyretanken nede ved kaia fordi det stod på kontrollrommet at det var veldig varmt ved pumpa til tanken. Der var alt normalt, så vi dro til den andre kaia for å sjekke temperaturen på ecoformtanken der, for om den blir for kald så krystalliserer ecoformen seg, og det er ikke bra. Da vi kom tilbake ble jeg med Kristoffer til en tank som noen hadde bytta rørverk på, så det var satt inn blindskiver, så vi fjerna blindskivene. Deretter gikk vi ned i 1. etasje og tappa en prøve av en av reaktortankene. Det skulle egentlig være en brannøvelse i bygget vårt i dag klokka 09.30, så vi satt å venta på alarmen så vi skulle bli ferdig med det, for det var egentlig lunsj tid. Men så fikk vi vite at beredskapen ikke hadde tid i deg, så det ble ikke noe av, så vi tok oss lunsj :) Da vi var ferdig med å spise var det produsert nok hjortetakk til å pakke noen paller, men i dag var det storsekk vi skulle pakke i så nå har jeg lært meg det også. Georg viste meg tre ganger, og så måtte jeg gjøre det alene, som gikk ganske greit. Georg ba meg ta "runda" og skulle sjekke om jeg huska alt man skulle gjøre, og jeg faila skikkelig! Jeg glemte så og si alt, utenom noen ganske opplagte ting, som jeg gjør hver gang jeg er på jobb. Men jeg tror det er veldig forskjellig på skifta på hvor nøye de gjør runda. Men da har jeg iallefall fått gjennomgått det nå. :) Jeg lærer veldig mye av Georg egentlig, veldig positivt!

19.09.2009

Uke 38

Lørdag 19/9

Skift A, "formiddag"

I dag har d vært utrolig gøy og veldig kjedelig. Må bare si at skift A er kjempe koselige og veldig morsomme! :) I dag var d strømbrudd på hele Herøya, så d var litt kaotisk en liten stund, før d ble skikkelig stille, for da kunne vi ikke gjøre noe før vi fikk kullsyra og lufttrykket tilbake. For å være ærlig, skjønte jeg ikke alt av d som skjedde og hva vi gjorde i dag, men jeg lærte meg litt om hva de forskjellige ventilene i fabrikken gjør, og jeg tok pudderprøve. Gjorde d riktig, bare i litt "feil" rekkefølge, men d gikk visst fint. Resten av skiftet jobba 12 timer, mens jeg dro etter 8. Jeg gikk mest med Ståle rundt i fabrikken i dag. Vi tok den siste sjekklisterunda før fabrikken kunne starte igjen etter stoppen. Vi måtte forandre litt på et rør som frakter slurryen fra krystallisatoren til sentrifuga. Vi gjorde så slurryen gikk rett tilbake til krystallisatoren, og fy søren så utrolig ubehagelig d er å ha ammoniakk så nære. Det svir i øynene så d renner tårer som om d var regne fossen ._. Men etter en stund tok Ståle røret tilbake der d skulle være og vi gikk tilbake til kontrollrommet uten skade, bare med 10l mindre væske i kroppen. Rett før jeg skulle dra, dro Nicklas og meg til hovedinngangen for å hente noen aviser og da dro vi også ned mot kaiområdet så fikk jeg se hvor tankene og "kaistedet" til Addcon var også. Men jeg gleder meg til neste jobb dag, for nå skjønner jeg mer, så jeg ikke er helt utafor i samtalene deres. Jeg erfarte også i dag at neste gang jeg skal på jobb, så skal jeg legge meg litt tidligere! :)


Fredag 18/9

Skift A, Formiddag

I dag traff jeg lærlingen som skal jobbe på skiftet mitt (D), men siden de har langfri, så jobba Jamal med A skiftet i dag. For første gang fikk jeg være med i Formiaten i dag. Og fabrikken er mye større enn jeg trodde! Ståle forklarte meg prosessen der i korte trekk, og d var som de først dagene i hjortetakken, men d gikk sånn passe bra. Jeg tror jeg husker d meste av d han sa faktisk, eller kanskje da... Vi pakka noen 1000kg sekker med Formi, som er kosttilskudd til grisefôr så grisene tar opp næringsstoffene lettere. Men d var litt problemer med en eller annen ting jeg ikke husker hva er eller heter, men d ble fiksa av en fra mekaniske etter hvert. Jeg tok både titer og pudderprøve, og d går bedre og bedre. Jeg fylte 25kg sekker med hjortetakk, som jeg tror jeg snart er ekspert på.. men man blir vel d av å tre på plastsekker på et rør ca. 500 ganger i løpet av to dager. Men vi var utrolig mange i dag da, så vi kunne vel være en i hver etasje, regna Karethe ut. Så d ble ikke så mye å gjøre, men jeg trives veldig.. iallefall hittil :)

07.09.2009

Beredskapskurs på Rafnes

Fredag 11/9

Praktisk

Siste dagen av beredskapskurset... Vi starta dagen med litt sikkerhetsregeler om det vi skulle gjøre ute på området, arbeidsteknikk og røykdykkerbekledning. Så kledde vi på vårs hvert vårt brannmann/røykdykkerklærsett og så veldig proffe ut!

meg og Marius :)

Alle på kuset ble delt i to, for da skulle vi gjøre ting som vi ikke kunne være så mange på. De andre begynte med brannslokking av lekkasjebrann og vi skulle bort til et stort telt, der vi skulle røykdykke. Gruppa ble delt inn i 2, begge gruppene skulle være samleplassfolk og røykdykkere en gang hver så vi bytta på. Jeg, Frida, Marius, Jens og en annen fra Ineos eller no, var først røykdykkere. Vi skulle søke 2. etasje, men når vi kom inn i teltet var d så mye røyk(scenerøyk) der at vi ikke fant trappa. Så vi brukte mye tid på d, men når vi først kom oss opp så fant vi mennesker både her og der. Det var så mye røyk der at vi så bare 30 cm foran oss og vi så ikke beina våres. Jeg tråkka på mye jeg ikke visste hva var, men som bla. viste seg å være det ene "mennesket" vi ikke fikk redda ut av bygningen. Jeg og Frida fant også en utrolig tung 19 år gammel "jente", som vi nesten ikke greide å få ut av teltet. Hu må ha veid et tonn! Når vi gikk tom for luft bytta vi plass med dem på samleplassen og vi fikk alle skadeprioriteringene riktig :)

Så var d lunsj og deretter skulle vi slokke en brann i en gass/væskelekkasje ved å skru på en ventil. Gruppa ble delt inn i 3 grupper og min gruppe var den andre gruppa som fikk slokke. Å greie og holde en brannslange på full trykk samtidig som man går framover er utrolig tungt! Jeg holdt på å fly bakover. Men d var veldig gøy å få prøve! Da vi skulle gå fram å skru på ventilen stod flammene på 1900 grader over hele tanken.


Men vi lagde en sånn vannskjerm med vann fra brannslangene og skjerma vårs inn til ventilen uten å brenne oss.

<- meg og gruppa mi slokker brann :D

Da alle gruppene var ferdige gikk vi inn å kledde av oss brannmannklærne og fikk utdelt kursbeviset vårt. Dette var et veldig lærerikt kurs og ikke minst veldig gøy! Tror nesten jeg ville vært med på d en gang til om jeg kunne d.^_^


Torsdag 10/9

Teori + praktisk

I dag hadde vi om brannteori før lunsj. Der lærte vi om forutsetningene for en brann og spredning av brannen...


Vi lærte om flammepunkt, tenn-temperatur og eksplosjonsgrenser. Og om brannspredning som: strålevarme, ledning og strømning. Og jeg ble utrolig overraska over at en antennelse kan føre til en stor brann på bare noen få minutter. Jeg er nesten litt redd for å tenne te-lys jeg nå.. :S At når 4 minutter er gått så kan hele rommet stå i brann! Og d bare av en gnist eller noe sånt i sofaen. Men iallefall så lærte vi om forskjellige slokkemidler som vann, pulver, Co2 og skum, og bruksområdene på de forskjellige. Den siste delen av teorien lærte vi om åndedrettsvern og lærte hvordan vi brukte utstyret. Så etter lunsj brukte vi d vi hadde lært i teorien i praksis. Først slokka vi en væske som brant, med pulverapparat, og d var veldig viktig, for d kan jeg få bruk for hjemme også og ikke bare i bedriften.


Etter at alle hadde prøvd var d tid for slangestafett. Og vi delte gruppa i to og konkurrerte mot hverandre. Den gruppa som brukte lengst tid til å koble opp og rulle ut slangene måtte bære den andre gruppas luftapparater til der klaustrofobi testen skulle være. Og min gruppe vant :D Så hadde vi klaustrofobi test... D var helt greit i begynnelsen, og smarte meg som ikke er så glad i verken mørket eller små rom, måtte jo så klart gå først, og jeg var på nippet til å få panikk en liten stund og d er rart jeg ikke fikk d, for da jeg var mest redd så kom han derre mannen som "passa" på vårs inne i "labyrinten" og stod rett forran meg og sa "du skal denne veien". Jeg skvatt så jeg hoppa! Så jeg skal aldri inn i den labyrinten igjen iallefall! Men d var litt gøy å oppleve d også da :)


Onsdag 9/9

Teori + sightseeing

I dag fortsatte vi med det samme temaet som i går, bare litt annerledes for i dag snakka vi om akutt medisinske sykdommer som hjerneblødning, epilepsi, diabetes og hjerteinfarkt. Vi lærte også om brannskader og etseskader og behandling av begge. På slutten av teoridelen gikk vi igjennom hode-, nakke-, ryggskader og løfteteknikker. Løfteteknikkene fikk vi prøve praktisk i noen minutter før vi fikk lære hvordan en båre fungerer. Før vi dro til brannstasjonen gikk vi igjennom skadeprioritering for om det skjer en ulykke i bedriften vår så kan vi havne på samleplassen og da må kunne prioritere skader. Helt til slutt så dro vi til brannstasjonen og fikk en liten rundtur der. Vi fikk omvisning på tre forskjellige brannbiler, og på en av dem slo de på sirena. Vi fikk en demonstrasjon av den store kanonen på toppen av den ene brannbilen og en sånn sanerings greie. Vi fikk også en gjennomgang av det viktigste utstyret i en ambulanse. Det var en del morsommere i dag enn i går, og jeg gleder meg mye til morra.


Tirsdag 8/9

Fortsatt Teori + litt praktisk

I dag har vi lært om livredning/førstehjelp både generelt og i bedriften. Vi lærte hvordan vi skal opptre på skadestedet, de grunnleggende tingene om hva vi skal gjøre av førstehjelp. Vi lærte om sirkulasjonssvikt, blødninger og HLR(hjerte lunge redning)(var som å ha trafikalt grunnkurs om igjen). I slutten av dagen fikk vi prøve HLR på en dukke, to og to. Og det er tyngre enn jeg forventet. Men når man har gått igjennom sånt på kurs, vet man hva man skal gjøre om det skjer i virkeligheten. Før vi kunne dra hjem måtte vi også ta en test, for å se om vi hadde fulgt med på alt Einar(dagens kursholder) hadde sagt. Det var også grupper på tre som måtte fram å vise hva man skulle gjøre i de situasjonene som Einars hjelper ga, og så skulle resten si hva de hadde glemt å gjøre. Veldig lærerikt skal jeg si deg! :) Men det var mer interessant i dag enn i går, for da var det ingenting praktisk. Og jeg drakk enda mer kakao enn i går, for det var iskaldt i det rommet vi hadde kurset i. :S


Mandag 7/9

Teori

I dag var en tørr dag. Kun teori! Og det var kjempe kaldt i rommet vi satt i. Men ellers var det helt greit :) I dag har vi lært om industrivern og hva som forventes av oss om vi er brannvakt eller entrevakt i bedriften vår. For når vi har vært på dette kurset har vi lov til å være sånne vakter. Også lærte vi om hva vi skal gjøre om vi blir gassforgifta og om det blir brann i bedriften. Vi fikk informasjon om flere forskjellige farlige gasser. Jeg fikk vite en del om både lut, ammoniakk og saltsyre, som vi har/bruker i bedriften. Det er mye farligere enn jeg trodde, så jeg er glad jeg fikk den informasjonen jeg fikk, for om det hadde skjedd noe før dette kurset, hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Fikk også vite mye jeg ikke hadde tenkt igjennom om HMS men som er kjempe viktig. Dette kurset er veldig bra for oss, for det får oss til å tenke før vi gjør noe. Veldig nyttig altså :)