Praktisk
Siste dagen av beredskapskurset... Vi starta dagen med litt sikkerhetsregeler om det vi skulle gjøre ute på området, arbeidsteknikk og røykdykkerbekledning. Så kledde vi på vårs hvert vårt brannmann/røykdykkerklærsett og så veldig proffe ut!
meg og Marius :)
Alle på kuset ble delt i to, for da skulle vi gjøre ting som vi ikke kunne være så mange på. De andre begynte med brannslokking av lekkasjebrann og vi skulle bort til et stort telt, der vi skulle røykdykke. Gruppa ble delt inn i 2, begge gruppene skulle være samleplassfolk og røykdykkere en gang hver så vi bytta på. Jeg, Frida, Marius, Jens og en annen fra Ineos eller no, var først røykdykkere. Vi skulle søke 2. etasje, men når vi kom inn i teltet var d så mye røyk(scenerøyk) der at vi ikke fant trappa. Så vi brukte mye tid på d, men når vi først kom oss opp så fant vi mennesker både her og der. Det var så mye røyk der at vi så bare 30 cm foran oss og vi så ikke beina våres. Jeg tråkka på mye jeg ikke visste hva var, men som bla. viste seg å være det ene "mennesket" vi ikke fikk redda ut av bygningen. Jeg og Frida fant også en utrolig tung 19 år gammel "jente", som vi nesten ikke greide å få ut av teltet. Hu må ha veid et tonn! Når vi gikk tom for luft bytta vi plass med dem på samleplassen og vi fikk alle skadeprioriteringene riktig :)
Så var d lunsj og deretter skulle vi slokke en brann i en gass/væskelekkasje ved å skru på en ventil. Gruppa ble delt inn i 3 grupper og min gruppe var den andre gruppa som fikk slokke. Å greie og holde en brannslange på full trykk samtidig som man går framover er utrolig tungt! Jeg holdt på å fly bakover. Men d var veldig gøy å få prøve! Da vi skulle gå fram å skru på ventilen stod flammene på 1900 grader over hele tanken.
.jpg)
Men vi lagde en sånn vannskjerm med vann fra brannslangene og skjerma vårs inn til ventilen uten å brenne oss.
<- meg og gruppa mi slokker brann :D
Da alle gruppene var ferdige gikk vi inn å kledde av oss brannmannklærne og fikk utdelt kursbeviset vårt. Dette var et veldig lærerikt kurs og ikke minst veldig gøy! Tror nesten jeg ville vært med på d en gang til om jeg kunne d.^_^
Torsdag 10/9
Teori + praktisk
I dag hadde vi om brannteori før lunsj. Der lærte vi om forutsetningene for en brann og spredning av brannen...


Vi lærte om flammepunkt, tenn-temperatur og eksplosjonsgrenser. Og om brannspredning som: strålevarme, ledning og strømning. Og jeg ble utrolig overraska over at en antennelse kan føre til en stor brann på bare noen få minutter. Jeg er nesten litt redd for å tenne te-lys jeg nå.. :S At når 4 minutter er gått så kan hele rommet stå i brann! Og d bare av en gnist eller noe sånt i sofaen. Men iallefall så lærte vi om forskjellige slokkemidler som vann, pulver, Co2 og skum, og bruksområdene på de forskjellige. Den siste delen av teorien lærte vi om åndedrettsvern og lærte hvordan vi brukte utstyret. Så etter lunsj brukte vi d vi hadde lært i teorien i praksis. Først slokka vi en væske som brant, med pulverapparat, og d var veldig viktig, for d kan jeg få bruk for hjemme også og ikke bare i bedriften.
Etter at alle hadde prøvd var d tid for slangestafett. Og vi delte gruppa i to og konkurrerte mot hverandre. Den gruppa som brukte lengst tid til å koble opp og rulle ut slangene måtte bære den andre gruppas luftapparater til der klaustrofobi testen skulle være. Og min gruppe vant :D Så hadde vi klaustrofobi test... D var helt greit i begynnelsen, og smarte meg som ikke er så glad i verken mørket eller små rom, måtte jo så klart gå først, og jeg var på nippet til å få panikk en liten stund og d er rart jeg ikke fikk d, for da jeg var mest redd så kom han derre mannen som "passa" på vårs inne i "labyrinten" og stod rett forran meg og sa "du skal denne veien". Jeg skvatt så jeg hoppa! Så jeg skal aldri inn i den labyrinten igjen iallefall! Men d var litt gøy å oppleve d også da :)
Onsdag 9/9
Teori + sightseeing
I dag fortsatte vi med det samme temaet som i går, bare litt annerledes for i dag snakka vi om akutt medisinske sykdommer som hjerneblødning, epilepsi, diabetes og hjerteinfarkt. Vi lærte også om brannskader og etseskader og behandling av begge. På slutten av teoridelen gikk vi igjennom hode-, nakke-, ryggskader og løfteteknikker. Løfteteknikkene fikk vi prøve praktisk i noen minutter før vi fikk lære hvordan en båre fungerer. Før vi dro til brannstasjonen gikk vi igjennom skadeprioritering for om det skjer en ulykke i bedriften vår så kan vi havne på samleplassen og da må kunne prioritere skader. Helt til slutt så dro vi til brannstasjonen og fikk en liten rundtur der. Vi fikk omvisning på tre forskjellige brannbiler, og på en av dem slo de på sirena. Vi fikk en demonstrasjon av den store kanonen på toppen av den ene brannbilen og en sånn sanerings greie. Vi fikk også en gjennomgang av det viktigste utstyret i en ambulanse. Det var en del morsommere i dag enn i går, og jeg gleder meg mye til morra.
Tirsdag 8/9
Fortsatt Teori + litt praktisk
I dag har vi lært om livredning/førstehjelp både generelt og i bedriften. Vi lærte hvordan vi skal opptre på skadestedet, de grunnleggende tingene om hva vi skal gjøre av førstehjelp. Vi lærte om sirkulasjonssvikt, blødninger og HLR(hjerte lunge redning)(var som å ha trafikalt grunnkurs om igjen). I slutten av dagen fikk vi prøve HLR på en dukke, to og to. Og det er tyngre enn jeg forventet. Men når man har gått igjennom sånt på kurs, vet man hva man skal gjøre om det skjer i virkeligheten. Før vi kunne dra hjem måtte vi også ta en test, for å se om vi hadde fulgt med på alt Einar(dagens kursholder) hadde sagt. Det var også grupper på tre som måtte fram å vise hva man skulle gjøre i de situasjonene som Einars hjelper ga, og så skulle resten si hva de hadde glemt å gjøre. Veldig lærerikt skal jeg si deg! :) Men det var mer interessant i dag enn i går, for da var det ingenting praktisk. Og jeg drakk enda mer kakao enn i går, for det var iskaldt i det rommet vi hadde kurset i. :S
Mandag 7/9
Teori
I dag var en tørr dag. Kun teori! Og det var kjempe kaldt i rommet vi satt i. Men ellers var det helt greit :) I dag har vi lært om industrivern og hva som forventes av oss om vi er brannvakt eller entrevakt i bedriften vår. For når vi har vært på dette kurset har vi lov til å være sånne vakter. Også lærte vi om hva vi skal gjøre om vi blir gassforgifta og om det blir brann i bedriften. Vi fikk informasjon om flere forskjellige farlige gasser. Jeg fikk vite en del om både lut, ammoniakk og saltsyre, som vi har/bruker i bedriften. Det er mye farligere enn jeg trodde, så jeg er glad jeg fikk den informasjonen jeg fikk, for om det hadde skjedd noe før dette kurset, hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjøre. Fikk også vite mye jeg ikke hadde tenkt igjennom om HMS men som er kjempe viktig. Dette kurset er veldig bra for oss, for det får oss til å tenke før vi gjør noe. Veldig nyttig altså :)
Bra beskrevet med bilder og illustrasjoner. Lykke til videre med bloggingen!
SvarSlett