25.06.2010

Uke 25

Søndag

Skift C, Formiddag

I dag fikk jeg pakka 17 pall. Tømt sikta, overført fra 3ern til holdetank og lærte litt om sperrevannspumper. høyalarmen gikk på buffer uten at den var full, så da måtte jeg opp å banke litt der for å få ned klumpen. sikta lakk fortsatt litt, så jeg sopa opp det og tetta hullet. Sipernatsekken var tom, så jeg bytta sekk der og rydda litt rundt omkring.

Lørdag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg aleine i formiaten igjen. Det var vanlig formi-pakking så det gikk veldig fint. Jeg hjalp også litt til i hjortetakken. jeg stengte dreneringa på 1'ern siden den var spyla fordi vi skulle begynne på et nytt produkt. Jeg tok også prøve av inndampern og 6'ern. 6'ern hadde vært forurensa, så da tok vi ekstra prøver for å se om det var borte. Vasketårnet var også full av benzosyre etter omarbeiding så den måtte spyles. Det var et hull i klumpsekkoblinga til sikta, så jeg blei nødt til å ta en stopp i pakkinga, men fikk ikke fiksa det, så neste skift blei nødt til å ta det.

Fredag

Skift C, Formiddag

I dag starta jeg og asbjørn med å bytte folie i pakkemaskinen. Det er et styr! Resten av dagen var jeg aleine i formiaten. Så starta jeg pakkinga og pakka 6 paller med formi. Jeg tok også som vanlig døgnprøva. Så hjalp jeg til i hjortetakken der vi fikk pakka 7 paller. Fordi prøveansvarlig på dagtid hadde glemt et ark og en prøve, tok jeg en fishform-prøve og et ark fra hjortetakken med ned til laben for at de skulle release'e fishformen så den kunne overføres.

Tirsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag heisa vi masse paller med kanner. Og satt opp ny høringsdato i slutten av august. Nina tok meg også på en tur til pumpene med vannet fra nordsjø, for å vise størrelses forskjellene på alt fra rør til skruer inne på herøya. Vi dro samtidig til importhavna vår for å se på slanger og koblinger, og hvor røra endte.

20.06.2010

Uke 24

Søndag

Skift D, Formiddag

I dag blei det så og si bare heising og kjøring av truck. Nina og meg heisa ned alle pallene med tomme kanner og heisa opp pallene med fulle kanner med Lacto og trucka de på plass både oppe og nede. Vi blei også stående å stable de tomme kannene på paller, før vi fikk heisa de ned. Og mens vi styra rundt med det, tømte Kristoffer de fulle kannene på 9ern, så vi hadde alltid noe å gjøre. 


Lørdag


Skift D, Formiddag

I dag spylte vi produktkjølern, for noe søl. Mens den gikk tømte vi storsekkskruen og løpet videre til enden. Det første problemet vårt ble at belgen på pakkern blåste seg alt for stor, så vi ble redd den skulle sprekke, men heldigvis gjorde den ikke det. Så kom det ikke noe stoff ut der det skulle komme, så Kjersti gikk opp løpet for å se etter feil, der fant hu ut at belgen under sikta var blitt vridd på grunn av vibrasjonene, så den blei snurpa igjen. Vi greide også å få åpna et tett sluk under kjølern, da vannet var vekk kunne vi ta ut store klumper av et av stoffene vi tilfører produktene i mixern. I hele dag har jeg brukt gummihansker fordi stoffene vi har holdt på med, ikke er særlig bra for huden. Kjersti og meg monterte også spyleslange over småsekksikta, for produktsilon og skruene skulle spyles. Under montering av den støva det mye, og Nina tømte kanner på utsida, så da brukte jeg gassmaske med partikelfilter. Det blei også heising i noen timer, av en del pall med GrasAAT-kanner både ned og opp til 2 etasje. Nina lærte meg å ordne storsekktømmern i ndf-anlegget på slutten av dagen, så da heisa, splitta og trykka jeg på masse greier der en stund.


Fredag

Skift D, Formiddag

I dag spyla Herman og meg Formianlegget fra en silo i 3. etasje til og med mixern. Herman hadde aldri gjort dette, så det blei meg som måtte ta styringa. Jeg har bare gjort det før med en operatør som veit hva som må gjøres i hvilken rekkefølge, så det å måtte tenke selv og huske hva som skal gjøres først og må gjøres før andre ting, lærer man mye av. Og man lærer av sine feil... Heldigvis skulle absolutt alt spyles, så ingen skade skjedd, og jeg kunne alltids gå å skifte. :) Jeg fikk også besøk av Hans Ole helt på slutten av dagen.

15.06.2010

Uke 23

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag heisa vi paller med GrasAAT-kanner opp i andre etasje for å ha oppi 9er tanken som nå var tom. Det blei vel til sammen 33 pall, som måtte heises opp og flyttes på så alle pallene fikk plass. Det tok veldig lang tid, så det blei neste skift som får tømme jobben. Kristoffer og meg måtte også tømme noen liter av en skumdemper som var i en tønne på 200 liter opp i en trakt som gikk til en av ATF-tankene, kompliserte greier, men literne kom oppi til slutt.

Torsdag

Skift D, Etttermiddag

I dag skulle vi tømme 9er tanken til produkttanken ute så vi fikk plass til mere GrasAAT, men det blei ikke noe av pga noen bestilte deler vi ikke hadde fått enda, det gjorde også så det ikke blei noe tømming av GrasAAT-kanner på 9ern heller. Det blei heising av noen paller med kanner opp likevel så det skulle være klart til neste skift. Jeg heisa også opp noen ibcer med glyserol som skulle settes i et stativ, så innholdet kunne renne ned i en tank. Jeg greide å kjøre fast trucken i et hull i gulvet når jeg skulle navigere den til stativet, men kreativ tenking med litt hjelp av en annen truck fikk trucken opp av hullet igjen. Vi hadde også fått en litt spesiell bestilling, en pall med tre forskjellige produkter, så da ble det palling og foliering av en rar pall.

03.06.2010

Uke 22

Fredag

Skift F, Formiddag

I dag blei jeg sittende inne med Gitte på kontrollrommet fordi Herman var med Ben ute i fabrikken. Gitte måtte på et møte og ordne en del ting, så jeg blei sittende en del aleine. Og det går bedre for hver gang. Jeg lærte hvordan man regulerer mengden på luta inn på 7ern for å holde riktig pH i forhold til filtratet. Jeg fikk også tatt prøvene av inndampern og 6ern.

Tetthetsapparatet vårt har en temperaturføler, men vi har funnet ut at den har ca 1,5 grad forskjell fra det væska er i realiteten, så vi har begynt å bruke pinnetermometer i stedet, så det er enklere å følge med på nedkjølinga også. Jeg så også at laben begynte å bli en smule støvete, så jeg gjorde rett og slett reint på hyllene og benkene. Øyvind gav meg en del stoff jeg kunne jobbe med til fremføringa jeg skal ha om Addcon til en del politikere seinere i juni. Så da fikk jeg kikka igjennom det også.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg overalt og gjorde alt mulig. Jeg hjalp Børre med å heise opp inhibitorene til HyCOOLen til både 2. og 3. etasje. Jeg måtte flytte på en del paller med pallringer til strippetårnet. Jeg tok også prøver av HyCOOLen underveis i produksjonen for å forsikre oss om at den har den kvaliteten den skal ha. Jeg tok også de vanlige Kafo-prøvene. Jamal blei aleine i hjortetakken etter lunsj, så da hjalp jeg han med pakkinga der. Jeg lærte også å bruke en fatpumpe i dag, for vi skulle ha en væske fra en ibc opp i en av ATF-tankene, så da brukte vi fatpumpa i ibcen og la enden av slangen dens rett i tanken. Den væska er veldig irriterende for hud, og veldig skadelig for øynene, så da brukte jeg gummihansker og vernebriller. Er også viktig at når vi starter fatpumpa at vi ikke står med ansiktet oppi den, men holder den litt på avstand i tilfelle en lekkasje i en kobling. Nina viste meg hvor maursyre røra går til ATF-en og hvordan vi kjører det inn på tanken uten å måtte starte pumpa, så vi lurer styringene. En av automatikerne trengte litt hjelp når han skulle ordne en tilbakemeldingsfeil på en ventil, for da måtte han være på to steder, så da fikk jeg en radio og var på det ene stedet for han.

27.05.2010

Uke 21

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag satt jeg med Karethe inne foran skjermene. Jeg tok prøve av inndampern og var litt telefondame. Jeg var aleine på kontrollrommet en liten stund, og på den tiden fikk jeg flere telefoner. Det er veldig lærerikt å måtte finne ut av ting aleine, så i dag lærte jeg meg litt teknikk for å finne fram på skjermene når jeg bare har et ventilnummer eller liknende å forholde meg til. Jeg fikk også de formstøpte øreproppene mine i dag, de var utrolig mye bedre enn øreklokkene, for støyen blei borte og jeg hørte hva folk sa! Så det tror jeg hørselen min har godt av. Det blei tett i en av røra til vasketårnet på slutten av dagen, så jeg blei med Bjørn og Kenneth ut for å dampe opp det røret. Det var vanskeligere enn jeg trodde, for det røret vi skulle dampe opp var etter en sirkulasjonskjøler, så etter mye om og men blei det riktige røret varmt. Og vasketårnet fikk sirkulasjonen tilbake.


Torsdag

Lab, Formiddag

I dag var jeg på AN-lab som er laben til Addcon. Der var jeg med Mona, Rune og Malin. Først fikk jeg en omvisning av Rune rundt i laben og ble kort forklart hva de forskjellige apparatene gjorde/ble brukt til. Da Mona og Malin kom, begynte Mona med å ta fosfor-prøve av en av produktene våre. Jeg blei med henne og så framgangsmåten i den type analyse. For å finne mengde fosfor i et stoff bruker vi UV-stråler med en spesiell bølgelengde til å lyse på stoffet. Et spektrofotometer sjekker absorbansen til stoffet. Mona tok absorbansen til en blank prøve(dobbelt demineralisert vann), en standard prøve(produktprøve som har maks fosfor innhold) og en prøve av selve produktet. Til slutt satte hun inn alle tallene inn i en likning og regna ut utifra resultatene. Denne prøva blei godkjent.

Jeg fikk prøve å ta en vannanalyse av Fishform, for å finne vannprosenten i produktet. Dette brukte jeg en titrator til. På laben vår oppe i fabrikken og her på AN-lab bruker vi Karl Fischer titratorer. Så da lærte jeg hvordan jeg skulle bruke den, som jeg også kommer til å få bruk for seinere når jeg skal ta prøver i fabrikken.

Resten av dagen gikk med til å ta utslippsprøver av kloakken fra Formiaten. De har egentlig et helautomatisk apparat som tar disse prøvene, men det var ødelagt så vi måtte ta de manuelt. Nå fikk jeg også hjelpe til. Først destillerte vi en blank prøve og 4 standarder (20, 5, 1 og 0,2 N/l) og titrerte disse med saltsyre. Deretter gjorde vi akkurat det samme med utslippsprøvene. Destilleringa gjorde vi med et destilleringsapparat der vi satte inn prøva i en tut der det blei tilsatt Natriumhydroksid og satte et glass med 1 % borsyre ved den andre tuten og det som da blei destillert fra prøva endte i borsyra som vi så titrerte. Poenget med å gjøre disse prøvene er å gjøre ammonium om til ammoniakk så vi kan måle mengden utslipp.

Labbesøket lærte meg masse og regner med at jeg kommer til å "besøke" dem mer seinere.

24.05.2010

Uke 20

Fredag

Skift A, Ettermiddag

I dag tappa vi GrasAAT Eco på ibcer. Når vi tapper de så blir det av og til litt sprut, så derfor bruker vi gummihansker så vi ikke får dette oppover armene og på hendene. Det stoffet er irriterende for huden, så om og gjøre å unngå å få det på seg. Da vi var ferdige med det laga vi en ny batch med det samme. Og denne var ferdig innen skiftet var ferdig. Vi overførte det vi kjørte inn på Rekator 2 i går inn på 6ern igjen ved å bruke slange fra pumpa på 2ern og til 6ern, dette skapte litt problemer for pumpa, så den blei fort for varm så vi måtte ta pauser, men etterhvert gikk det bedre på grunn av noe Gitte gjorde med den.

Torsdag

Skift A, Ettermiddag

I dag var jeg med og pakka i Hjortetakken, siden det kom tankbiler som skulle ha flere produkter her og der, så da måtte Karete og Kenneth hjelpe de. Jeg blei også sittende inne en stund, siden Bjørn måtte ut å hjelpe Nicklas litt, så da fikk jeg styrt ved skjermene litt. På begynnelsen av dagen hadde vi starta en overføring 6ern til 9ern. Men på grunn av et strekk som vanligvis skal være stengt, var åpent så blei Reaktor 2 fylt opp i tillegg. Det er et strekk som ikke er ført opp på skjermene, av en merkelig grunn. Vi brukte lang tid på å finn ut hvordan Kafoen hadde havna i 2ern, for ingen av oss som var på, huska det strekket. Så da blei det til å følge strekkene og se hvor alt havna, og det er et stort prosjekt siden alle rør kan så og si havne over alt. Grunnen til overføringen var at en ventil som skulle være lukket etter en annen overføring, ikke hadde blitt lukket, så da var et ekstra strekk åpent.

13.05.2010

Uke 19

Fredag

Skift C, Formiddag

I dag var jeg med Thor Helge ute. Vi skifta sipernatstorsekk, dette er et stoff vi ikke bør puste inn fordi det ikke er vannløselig, så det er vanskelig å få ut av lungene igjen. Derfor brukte vi støvmasker når vi gjorde det. Ellers så var det vanlig Formi småsekk, så det blei en del foliering. I tillegg palla vi omigjen en pall som hadde en sekk med hull i. Det var også vanlig sjekkrunde og blei litt rydding på slutten. Jeg tok også prøve av 6ern og Inndampern for å sjekke pHen og tettheten på Kafoen i de tankene. Jeg fikk også satt opp ny skiftplan for neste halvår.

Torsdag

Skift A, Formiddag

I dag pakka meg og Kenneth Formi storsekk, jeg har ikke vært særlig mye med på det, men det er utrolig mye greiere enn småsekk. For hver 4. sekk ca. måtte vi sjekke sikta, så det ikke hopa seg opp klump, men det var heller ikke noe problem i dag. Dagen gikk mye fortere enn vanlig. Jeg blei også med å spyla holdetank-pumpa.