13.12.2009
Uke 50
Skift F, Ettermiddag
I dag har også vært en dag med lite å gjøre. Jeg var ute å rensa aciform-filteret, tok noen turbiditetsprøver, PH-prøver og tetthetsprøver. Karete lærte meg hvordan å pipetere riktig og jeg lærte også hvordan vi lager aviform. Jeg lærte også hvordan å ta pudder og titerprøvene mer nøyaktige.
Tordag 10/12
Skift F, Ettermiddag
For tida er det stopp i formiatanlegget. Det eneste vi produserer for øyeblikket er aviform. Så i dag hjalp jeg til med å fylle på inhibitorene til aviform. Jeg stengte bunnventilen på reaktor 2 etter at vi hadde fylt inn ndf-filtratet som var på 3'ern. Jeg var med på å passe på en iso-container som skulle fylles me vann for så å dreneres igjen, og jeg blei vist hvordan man skrur av sikkerhetsbryterne på sentrifuga. Vi kjørte luft igjennom actrekksrøra til 9'ern. Også leste jeg av tankmåla på tankene ute.
05.12.2009
Uke 49
Fredag 4/12
Skift A, Ettermiddag
I dag stoppa vi formi anlegget. Så da satte vi på avløpsslanger og spylte hele forbergstrengen, det var noe søl! Etter en stund så satte en klump seg fast i avlpsrøret og det vi spylte gikk ikke ned, men steig i anlegget, så da ble jeg stående å slå med slegge på avløpsrøret for å knuse klumpene som satte jeg fast. Jeg var innom legen en tur. Bjørn lærte meg hvordan man kan suge væska ut av en ibc ved å sette slangen rett før pumpa og strupe ventilen der væska egentlig skal komme fra, så pumpa suger væska fra ibcen istedet fordi den ikke får nok væske. Vi tømte produktskrua. Og Jeg lærte hvordan jeg sjekker tefacidrøra så de ikke tetter seg.
Torsdag 4/12
Skift F, Formiddag
I dag snakka jeg litt med øyvind for å få mere informasjon om utlippa i fabrikken, siden hans ole ville jeg skulle ha mer av det på framføringa mi. Jeg skulle til legen en tur, men han var reist til oslo så den blei utatt til i morra. Jeg var med på å bytte sipernatsekk, og pakke storsekk. Det var noe galt med vara så vi måtte opp å tømme sikta for hver eneste storsekk. Jeg tok pudder prøva, og så på at det blei rulla/heisa inn en ny tank inn i bygget.
28.11.2009
Uke 48
Uke 47
Skift D, Ettermiddag
I dag var jeg på helsesjekk eller en sånn kartleggingstime der jeg fikk vite at det eneste som faktisk var bra eller normalt med meg var synet. Jeg hører for dårlig, puster for dårlig, veier for lite og det tar lissom ikke slutt. men dette gjør jo at jeg må passe bedre på å bruke hørselvern og gass/støvmaske, hadde ikke jeg vært på den sjekken hadde jeg antagelig vært litt dårlig på å ha hørselsvernet ordentlig på. For det bråker så mye ute i fabrikken at for å høre hva de andre sier må jeg ta av hørselsvernet av og til, og dette må jeg slutte å gjøre. Da jeg kom tilbake etter kartleggingstimen folierte jeg en del paller med Formi og plutselig hørte vi et smell. Dette var Lasse som hadde funnet ut av at en sånn ballongaktig greie for å holde storsekken på plass når vi fyller den som ikke fungerte som den skulle, så den sprakk. Det havna masse Formi på et veiebelte under fyllerøret, og det måtte spas og kostes opp i en bøtte og kastes i sumptank. Sumptanken er der alle sluk i Formiaten ender, det er en tank som vi samler opp utslippet og før det slippes til kloakk prøver vi å nøytralisere Ph’en. En mista en nøkkel ned en etasje i dag så vi måtte lete etter den og dette tok laaang tid, og til slutt ga vi opp. Ikke lenge før vi skulle dra så jeg tilfeldigvis der jeg gikk og der lå nøkkelen, så da ble den funnet.
Torsdag 19/11
Skift F, Formiddag
I dag gikk Gitte og meg igjennom kvalitet og sikkerhet generelt i fabrikken. Hu gav meg også litt stoff og HACCP. I dag var dagen Jonas, Marius, Edvard og meg skulle intervjue Marit på bedriftshelsetjenesten. Intervjuet handla om psykososialt arbeidsmiljø. Da intervjuet var ferdig satte hu oss på en kartleggingstime, der vi skulle sjekke helsa vår. Hu tok også støp av øregangene våre og på veien tilbake ble gutta med inn på fabrikken min der jeg gav dem en liten omvisning, men jeg tror ikke de fikk med seg særlig , for de var mer opptatt av at det gassa og lukta så alle steder. Jeg la ikke spesielt merke til det, og det er litt skremmende at jeg er herda allerede. Men da de var dratt så jeg på utplaseringsfolka pakke hjortetakk og det er litt gøy å se på andre pakke som er dårligere enn deg for en gangs skyld. :P Jeg hadde også et HMS.møte med Øyvind der vi gikk igjennom utslipp, sykefravær og kvalitetsmål. Jeg føler at jeg har lært utrolig mye av å ha HMS prosjektet og det gjør meg mere bevist på det.
15.11.2009
Uke 46
Fredag 13/11
Skift D, Ettermiddag
I dag var jeg med på mye av det samme som i går, jeg bærte opp noen og 20 kg tørkestoff til Forberg. Den ene gangen vi helte stoff ned på Forberg hørte vi et stort smell og det begynte å lukte svidd gummi. Det var Forberg som var blitt for full pga fuktigheten i forrige batch, så da bøyde en av "padleårene" på rørverket inne i Forberg seg helt og flere av de andre blei skeive. Dette gjorde så rørverket krasjet i hverandre og gummireimene mellom motoren og akslene fikk ikke tak. For å få produktet ned i siloen under Forberg måtte det stakes. Da det var tomt i Forberg, spylte Kjersti hele innsiden så alt av produkt og stoff skulle forsvinne, så en sånn mekaniker-fyr-mann kunne entre og kappe av og skjære i rørverket. Da Forberg var ren hadde vi et entremøte og jeg ble entrevakt :) Så ble jeg stående utenfor Forberg en god stund, det var egentlig litt interessant. :)
Torsdag 12/11
Skift D, Ettermiddag
I dag begynte Nina og jeg med å rydde i paller og sekker som lå utover andre etasje. Vi heise tomme paller og IBC'er ned og fulle opp. Jeg gikk ut med alle de tomme sekkene for å legge dem i containeren, og da jeg var ute kom Lena og Dorte bort, for de skulle sjekke VCM-tanken og d var koselig. :) Etter det bar Kristoffer og meg bøtter og 20 kg sekker med et rart stoff som så litt ut som væske, men det var pulver. Dette skulle opp til tredje etasje for å helles ned på Forberg. I tillegg hjalp jeg Kjersti med pakkinga i hjortetakken. Vi har et ganske "nytt" produkt, Aciform A13 som er en blanding av maursyre og ammoniakk, som oppbevares på ISO-containere, så Nina og meg gikk regelmessig ut og sjekka nivået i den ene ISO'n så den ikke skulle renne over. Og da det var 34 cm fra toppen og ned til væskeoverflata gjorde Nina så resten av produktet kom inn på andre ISO-containere.
07.11.2009
Uke 45
Fredag 6/11
Skift D, Formiddag
I dag var d hektisk på jobb, men jeg slapp det mest hektiske fordi jeg skulle møte Hans Ole, Jonas og Edvard i kantina. Men det første jeg gjorde da jeg kom var å gå ut i formiatområdet av fabrikken og der tegna jeg en oversikt, kart aktig greie over tankene og pumpene. Da jeg kom opp i kontrollrommet igjen tok jeg titer og pudderprøve. Fordi det gassa så mye ute i fabrikken var jeg for det meste i kontrollrommet og kikka på alt de gjorde på skjermene. Så etter lunsj dro jeg til kantina, der blei vi sittende en stund og snakke om SS og prosessen der. Etter det dro vi bort til SS3 og der fikk vi en omvisning av Hans Ole. Da vi var ferdig der måtte Hans Ole og Edvard dra, så jeg blei med Jonas og han viste meg der han jobber, nemlig DVL, eller dampsentralen som vi kaller det på jobb. Der fikk jeg en omvisning av etasjene og så dro vi bort til kontrollrommet som er sånn sykt mye større enn vårt! Det er litt gøy å se hvor de andre i klassen min jobber også. :)
Torsdag 5/11
Skift F, Formiddag
I dag hadde jeg et langt møte med Øyvind som er HMS-ansvarlig i fabrikken. Da fikk jeg en stor haug med papirer å lese igjennom, og jobbe med til prosjektet. I tillegg var jeg med ned til laben vår for å se hvor den var, tilfelle jeg måtte ned dit med en prøveflaske en gang. Det var problemer med sekkepakkern og pakkeroboten, så jeg ble stående en god stund å se på hvordan de fiksa sekkepakkern og så måtte jeg inn å dytte litt på pakkeroboten noen ganger for å hjelpe den litt, men jeg fant ut at jeg er for svak i armene til å gjøre d lenge, for armene mine blei ost, så mekanikern var grei og gjorde d for meg :)
03.11.2009
Uke 44
Skift F, Ettermiddag
I dag har jeg vært overalt tror jeg. Jeg og Gitte "flyttet" bla. en blanding av maursyre og lut fra 7'er tanken til 9'er tanken, vi tok også en tur innom del-lageret og kikka på forskjellige deler til pumper, ventiler, sylindere og rørverk. Herman og jeg byttet camfiltere på avtrekka til tørkebeden og kjølebeden. Utpå kvelden kom en stor tyrkisk tankbåt som skulle ha masse Aviform, så Gitte, Børre og jeg, dro ned til vestre for å ta imot båten, vi hjalp til med fortøyninga og så fikk vi komme inn i kontrollrommet i båten, der tyrkiske menn stakk innom og snakka med oss. :)
Torsdag 29/10
Skift F, Ettermiddag
I dag har jeg sittet inne på kontrollrommet og lært en del om skjermene. Jeg lærte litt om styringsmatriser, stempelpumpe, slangepumpe og lobepumpe og bittelitt repetisjon av andre pumper. Jeg fikk et oppgave i å fine en pumpe og stoppe den, og jeg fant den! :) I slutten av dagen gikk jeg ut i fabrikken og tok bilder av ting jeg lurte på hva var. Da jeg kom inn igjen forklarte Gitte så godt hu kunne halvparten av bildene, og resten rakk vi ikke, siden da skulle vi hjem. Her er noen av bildene:

