26.04.2010

Uke 16

Fredag
Skift F, Formiddag

I dag var jeg oppe på arkivet en tur og kikka igjennom permen til Inndampern bare som repitisjon til framføringa jeg skal ha på torsdag. Det blei også en del rydding ute i fabrikken og Litt heising av paller. Jeg var også aleine på kontrollrommet en stund, men kan ikke skryta av at jeg gjorde noe, for alt var i skjønneste orden. Så var ikke særlig stor jobb.


Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg på BHT og tok nye avstøp av øregangene for at jeg kan få formstøpte ørepropper. Jeg gleder med veldig til å få dem, for jeg hører så dårlig ute i fabrikken pga øreklokkene ikke stenger støyen ute godt nok. Da jeg kom tilbake igjen heisa jeg opp natriumformiatpaller opp i 2. etasje og satte dem i storsekktømmern. Og nå husker jeg varsellysene og avstengningene! Det blei også pakking og klistring av sånn ca 350 klistreetiketter, dette er det mest ensformige jeg gjør på jobb altså, kan vel si at jeg har fått inn teknikken nå! Vi produserer NDF og derfor blandes det ført en blanding på 9'ern. Dette skulle overføres til 1'ern for krystallisering, men sila før pumpa på 9'ern var pottetett. Den var så tett at Kristoffer hadde vanskeligheter med å få den opp av silpotta. Sila var full av krystaller og plastbiter. Plastbitene fordi de som har splitta storsekkene har vært slurvete med å få et ren kutt, så biter av storsekken har kommet ned i produktet. Krystallene fordi det har stått og blitt kald, så stoffet har krystallisert seg. Bare overføringen er noe i seg selv, siden det ikke er en spesiell ventil som skal lukkes eller åpnes, men bare snu treveisventilene i en retning.

19.04.2010

Uke 15

Søndag

Skift A, Formiddag

Enda en 12 timer i dag også. Det blei gjort mye av det samme som i går egentlig.. men mine magiskt fingre kom til hjelp igjen når trucken satte seg fast.. og jeg fikk den løs :) I dag tok jeg prøve av begerverket, jeg sjekka også mellomsiloen noen ganger for å se hvor mye stoff det var igjen der. Vi fikk et lite problem med litt klumpete vare en av batchene og det samla seg så klart opp i sikta.. dette måtte jo fjernes.. og det blei min jobb. så blei stående med armen nedi hulla der en stund. blei heising av både caldic og natriumformiat og jeg lærte hvordan vi overfører vaskeløsning til reaktor 1 etter NDF'en er ferdig krystallisert der og er over i holdetank.

Lørdag

Skift A, Formiddag

I dag jobba jeg 12 timer for å spare inn noen timer så jeg kan ta meg fri, så det blei en lang dag, men timene gikk fort. Vi produserer NDF for tida, som er et litt stressende produkt å lage med det gamle anlegget. Så det blir mye greiere når det nye anlegget kommer i gang. men det blei pakka 7 pall ca.. og jeg klistra klistreetiketter på alle sekkene.. så blei vel ca 336 stykker. ellers heisa jeg opp caldic sekker til 3 etasje og fikk rydda en del. Jeg varma også dysene en gang, for når vi skal starte trørrstrengen må de være åpne, og tefaciden i dysene størkner fort, så da var det varmepistol som gjaldt. Jeg sjekka også schenkvekta ved oppstart, og på slutten av pakkinga fikk vi problemer med pakkern på grunn av en liten tabbe ved foliebytte.. og meg med mine magiske fingre fiksa det etter at både Kåre og Kenneth hadde sliti med å få det til en stund. :D

Fredag

Skift A, Formiddag

I dag var det veldig mange på jobb. Men jeg fikk noen oppgaver likevel. Jeg var med på å heise opp natriumformiat-pallene til ndf-kjøringa, og denne gangen stod jeg nede å "tredde på" pallene. Jeg fikk også lest litt i Ignatowitz om utskiller, inndamoing, varmevekslere, kjølere og kondensatorer. Jeg sjekka også schenkvekta, for den skulle demonteres og fikses før de neste batchene fikk tørke. Jeg var også bortom Bedriftshelsetjenesten for å få meg time for å ta nye avstøp til øreproppene mine. Til slutt fikk jeg også skrevet en søknad om fri fra skolen for å være på jobb, når vi skal få opplæring i det nye anlegget vårt.

08.04.2010

Uke 14

Fredag

Skift D, Disp

I dag hadde jeg høring. Den gikk bra! De er egentlig veldig greie de sjefene :) Men brukte jo så klart tida før høringa til å forberede meg til den og Georg hørte meg igjennom det meste av stoffet også. Etterpå gjorde jeg "oppdraget" jeg fikk fra Børre i går, jeg skreiv et tilløp på en lekkasje i en ventil. Det var også så godt vær at vi gikk ut å rydda litt og hadde en pause i solsteika :) På slutten av dagen hadde Robert, Jamal og meg et fagforeningsmøteishgreie der vi fikk vite hvorfor vi bør bli med i LO. Resten av dagen brukte jeg på å lese hovedavtalen til LO og skaffa mere stoff til prosjektet.

Torsdag

Skift F/D, Formiddag/Disp

I dag jobba Jamal og meg med T-02009, siden jeg skal ha høring i den i morra. Vi ble sittende på disprommet det meste av dagen, men jeg føler at jeg får med det meste til høringa nå :) I løpet av dagen kom Børre og hadde en HMS-utgreiing-ish-greie med oss om tilløp, nøddusjer, hms hjemme og masse mer. Jeg fikk også tatt noen bilder av Inndamperanlegget og fikk besøk av en venn. På slutten av dagen dro Jamal, Børre og meg på en sightseeing rundt på HIP og var innom alle stedene som er aktuelle å dra i løpet av en vanlig arbeidsdag. På alle de forskjellige stedene gikk vi igjennom nærmeste; samleplass, møteplass og nøddusj. Så dette ble en HMS-full dag :)

30.03.2010

Uke 12

Torsdagen var jeg en liten tur innom ved skiftbyttet for å hente litt fakta på arkivet før ferien så jeg kunne jobbe med prosjektet hjemme i ferien. Da jeg kom dit var det en stor maursyrelekkasje, så det å komme til arkivet var komplisert.. Det blei til at jeg måtte gå helt rundt bygget, for så å gå opp en trapp der, og igjennom hjortetakken og ut på taket og inn ved arkivet, selv om der gassa det også mye, så gassmaska måtte fram. Men ellers fant jeg masse stoff og det jeg trengte. Og jeg så masse folk med friskluftapparat som så ut som romvesen :) virkelig verdt turen!

21.03.2010

Uke 11

Fredag

Skift D, Ettermiddag

I dag måtte jeg også heise opp 9 pall til som tar sin tid. Jeg blei også snakka litt til av selveste hms-sjef, fordi jeg glemte å stenga av heise-området i 1. etasje før jeg heisa opp pallene. Jeg hadde også glemt å sette på varsellampa. obs.! Men da glemmer jeg ikke det igjen i alle fall! Ved lunsj fortalte Per om masse historier om uhell og ulykker i formiaten for leeenge siden. Virkelig interessant å høre hvilke forandringer som blir gjort pga noen ulykker, og derfor grunnene til at noen ventiler er så syyykt store i forhold til bruket det egentlig skal gjøre.

Torsdag

Skift D, Ettermiddag

I dag jobba jeg en del med prosjektet, men blei ikke så mye tid til det. For jeg måtte også i dag heise opp ni pall med pudder. Og "trucke" de på plasser de ikke stod i veien, og det er ikke den enkleste ting i verden å gjøre. Iallefall når det ikke er bare meg som holdt på, men Nina som holdt på i 1. å kjørte pallane til meg. Men det blei også litt pakking så klart.

13.03.2010

Uke 10

Fredag

Skift F, Formiddag

I dag gikk jeg gjennom de delene av prosjektene mine jeg har greid å grave fram fra arkivet og folk fra forskjellige skift. Vi brukte en god stund på det, og da fikk jeg masse informasjon om indampern jeg ikke visste. Jeg blei også litt med på pakkinga, men Herman er i formiaten for tida, så da blei det litt mye med 3 stker der.

Torsdag

Skift D, Formiddag

I dag var jeg en del aleine ute i fabrikken, siden Bjarne hadde skada beinet sitt. Jeg gjorde mye av det vanlige, bare at jeg ikke hadde en som kikka på alt jeg gjorde hele tida. Jeg heiv også på caldic. Caldic er et forferdelig stoff, det er det som gjør ndf'en tørr, og man kan si man blir passe tørr etter å hivi det på også! Og det er forferdelig å puste inn også. Og min gassmaske gikk det rett igjennom i dag, så det blei byttings på filterene. Jeg heisa også opp masse paller og "trucka" de på plass der de skulle stå. Det blei også til litt spyling i 2. etasje, og så klart greier jo jeg å spyle meg mer enn gulvet når jeg spyler. Ellers jobba jeg litt med prosjektet litt nå og da.

04.03.2010

Uke 9

Fredag

Skift F, Ettermiddag

I dag jobba jeg mindre med prosjektet fordi jeg blei litt lei alt lesinga fra i går, men jeg fikk i oppgave i å hente prøve av ndf'en på buffer, caldicen og silikaten for at Leif skulle finne ut hvorfor noe av ndf'en ikke blei tørt. Jeg åpna også bunnventilen på 1'ern, som jeg alltid må tenke på hva som er å lukke og hva som er å åpne! Vanskelig det derre altså...

Torsdag

Skift F, Ettermiddag

I dag har jeg sitti hele dagen på arkivet og på disp. rommet og jobba med prosjektet. Jeg fant tegninger av varmevekslern jeg skriver om. Jeg lese også igjennom minst 3 andre permer om utstyret i resten av avsnittet.